Metallisk/kjemisk umsak i flere øl

Joda, alt er som det skal i bryggeriet. Fikk gitt et testeksemplar av min session IPA til Marius fra Graff, Jeppe fra Evil twin og Jimmy fra Cloudwater på en ølfestival i sommer (litt stas!:D). Ikke noe galt med ølet!

Usikker på hva som var utslagsgivende, men jeg hadde lagt merke til et sort belegg rundt hvor kreusen ville vært i rustfrigjærkaret. Vakset med trisodiumfosfat (for andre gang), men sørget for å skrubbe skikkelig. Mulig det var oljerester i stålet.

Nå brygger jeg øl som jeg liker, mulig noen finner veien til NM for bedømming!
 
Heisann Nå har jeg opplevd metallisk usmak - dette må jeg nok ta på egen kappe, for meg ble 2 fat infisert med denne usmaken.

Ved litt «feilsøk» - jeg hadde 2 fat med en lager, det første fatet smakte fantastisk - ikke noe tegn til noe galt.

Da det begynte å bli tomt i fat nummer en, valgte jeg, istedenfor å bytte fat, overføre rett i keezer’n i fatet som stod der. Fat nummer 2 var da ledig for neste batch som var ferdig utgjæret. Renset dette fatet nøye, i allefall på lik måte som alltid, tenkte dette blir bra Ingen rare lukter var i fatet - hadde på med chemsan og purget ut som før. Overførte da fra gjæringskar til fatet - smakte på den nye batchen og tenkte, dette kommer til å bli en fantastisk pils! Vipps hadde jeg i mitt hode, 5 herlige batcher til min 50 års dag

I går, smakte vi på alle sammen, men når vi kom til de to fatene, 4 dager senere, smakte de begge metallisk.

I utgangspunktet - ser det ut som det er det ene fatet som har hatt infeksjon, og smittet over til det fatet vi overførte til.

Vi endre opp med den triste beslutningen - og kaste begge batchene. Har satt disse to fatene på en grundig renseprosess nå

Tenkte det var greit å dele, siden jeg lurte veldig på om andre hadde samme opplevelse.
 
Hallo!
Det har oppstått et problem i mitt vesle bryggeri, og jeg er nå på min tredje dumpbatch på rad.

Symptomene på ølene er det samme:
*Mer tåkete øl enn man kan forvente etter oppskrift etc.
*Lite eller ingen aroma (humle eller annet) til tross for at alle øl har vært velhumlet. Lite skum.
*En lukt jeg har vanskelig for å beskrive (ta ikke min "oppfattning" som god fisk) - i rettning metallisk/kjemisk/"falsk roseaktig". En bryggekompis beskrev metallisk/brent gummi. Duften er lav i kald øl, men øker i varm øl.

Første dårlige batch (pale ale med US05 rehydrert) ble satt i mitt nye gjæringskar i rustfritt stål. Symptomene utviklet seg relativt raskt etter pitch og batch ble dumpet før dry hop. Jeg mistenkte da rester av olje eller vaskemidler i gjærkar.

Andre batch (svart IPA med US05 rehydrert) ble satt på samme gjæringskar vasket med trisodiumfosfat og ellers etter alle kunstens regler. Tilsvarende problem oppstår kun dager etter pitch.

Tredje batch (pale ale med london ale 3 starter). Jeg har nå null tillit til mitt nye gjærkar og velger å sette denne på et gjærkar i plast jeg har brukt tidligere. Denne rekker å komme på keg og flasker før jeg skjønner tegningen - akkurat samme problem som de to forrige!

Litt om oppsett og prosess:
*Brygger på grainfather. Vaskes med PBW og varmt vann etter hvert bruk. Pumpe og kuleventil er reine for rester. Motstrømskjøler steriliseres alltid 5 min med kokende vørter.
*Alle brygg er laget med malt fra samme sekk. Dette var en ny sekk Marris Otter som først ble brukt ved første dårlige batch.
*Salter brukt. O2 brukt.
*Jeg har slitt med tetting på gjærlokkene til begge gjærkarene og har dermed ikke sett aktivitet i gjærlås på disse. Har antatt at overtrykk på gjærkar beskytter ølet. Usmak kommer tidlig i gjærforløp.

Mitt spørsmål er:
*Har noen opplevd lignende? Er dette forenelig med infeksjon?
*Kan maltet være synderen?
*Er det andre ting som kan forårsake mine tre "symptomer"?

Setter pris på tilbakemelding da dette er mildt sagt frustrerende!
Har du same problem på fat og flasker? Jeg hadde same problem en stund, helt til jeg byttet ut brannslukningsapparat med co2 til en co2 flaske fra petit, da ordnet alt seg for min del.

Jeg hadde et veldig liknende problem som deg for noen år siden. Slet med det i nesten et halvt år. Alle batcher, alt øl utviklet en rar metall/gummi-aktig bismak etter det hadde vært på fat en periode.
Så skulle jeg ta med et fat på fest til en kompis. Kjøpte meg 9L fat + min første sodastreamregulator.
Halve batchen (brygget 20L den gang) gikk på 9L fat, resten på et 19L fat som gikk rett i kegeratoren som vanlig.
Ølet på kegeratoren utviklet usmaken, mens ølet som sto på 9L fat holdt seg like godt.
Endte opp med å hive ut brannslukningsapparatet og gå over til sodastreamflasker på kegeratoren også. Fiksa alle mine problemer med usmaken.
 
Tilbake
Topp