Hei, jeg har akkurat satt et hveteøl på omtrent 12 liter (60% palemalt, 40% hvetemalt, WB-06, OG 1.052, mesketemp 69 grader i en time (for å få en god del restsødme da jeg regner med det kommer med en god del gjærbart sukker og syrlighet fra bær)) hvor jeg hadde tenkt å tilsette 1600 gram bringebær etter ett raskt oppkok og nedkjøling, noen dager etter stormgjæring er ferdig. Tenkte å tilsette bærene i en meskepose slik at dette bli mulig å løfte ut av gjæringskaret noen dager før flasking slik at jeg unngår fruktrester i flaskene og tett tappetut. Jeg har også tidligere hatt problemer med gushere når jeg har laget bringebærhveteøl – noe jeg kanskje tror kommer av bringebærrester i flaskene. Jeg har gitt bærene et raskt oppkok tidligere også, så jeg tenker derfor at bret eller lacto/pedio kan utelukkes.
Men så til spørsmålet; hva med å erstatte bringebæren med bringebærsyltetøy? Er det noen som har prøvd det? Evt fordeler og ulemper med dette? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg tenkte dette kunne spare inn kostnadene på brygget da bær er relativt kostbart à utgjør omtrent 50% av råvarekostnadene i brygget enda jeg ligger lavt i doseringsgrad av bær.
Alle tanker og innspill blir satt pris på
Men så til spørsmålet; hva med å erstatte bringebæren med bringebærsyltetøy? Er det noen som har prøvd det? Evt fordeler og ulemper med dette? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg tenkte dette kunne spare inn kostnadene på brygget da bær er relativt kostbart à utgjør omtrent 50% av råvarekostnadene i brygget enda jeg ligger lavt i doseringsgrad av bær.
Alle tanker og innspill blir satt pris på