Midtfyns Bryghus X-Porter

Drakk en slik i går kveld, en fantastisk imperial porter med noe som minner om italiensk lakris i store mengder samt en fin sødme.

Har noen oppskrift på noe som er i nærheten av X-Porter?
 
Fikk svar fra:

Vi kan desværre ikke udlevere vores opskrifter, men kan fortælle at øllen brygges af følgende ingredienser:

Malts: Pilsner, Cara Crystal, Cara Amber, Special B
Roasted Barley
Hops: Chinook
Yeast: WLP004
Honey
Liquorice

Håber det kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen / Best regards

Johanna Bauenmand
Midtfyns Bryghus A/S

106 IBU og 145 EBC står det på flasken, så dette er jo et greit utgangspunkt i hvert fall.
 
Jøss, ble overasket over bruk av honning og lakris!

Denne porteren er blant mine top 3, så en klone hadde vært arti. Man får vel bare prøve seg litt frem vil jeg tro.
 
Synes lakrissmaken var veldig distinkt, spesielt etter hvert som temperaturen i glasset steg.

Lurer på om de har brukt lakrisrot eller stjerneanis. Virker som om man anbefaler ikke alt for lang koking av lakrisrot pga harsk smak.

En spennende oppskrift å prøve seg på i hvert fall :)

Skal se om jeg får brygget denne tidlig i desember når jeg får bestilt gjær og lakris

Må kjøpe en ny flaske og måle FG, glemte selvfølgelig det.
 
Nå har jeg smakt på 1 av klonene. Den er i nærheten, men jeg mangler en del av askesmaken. Ellers et fortreffelig øl  :ilike:

Jeg fikk samme OG som Midtfyns, men jeg hadde FG på ca. 11 og 11,5 (gjæret 1 dunk med wlp004, 1 med wlp013 og en med mix av wlp013 + wlp004), mens Midtfyns hadde FG på 13.

Tilsatte 500g lactose pr 20 liter, og regner med at det ordnet FG'en noenlunde.

Kan det tenkes at honningen Midtfyns har brukt kan være karamellisert?
 
Skal finne oppskriften i morgen i beersmith (om jeg glemmer det så send en pm), hadde en del utfordringer med denne ølen, lakrisroten jeg brukte ble sugd inn i march 815-pumpen jeg brukte til kjøling i en motstrømskjøler, kjølingen tok mye lengre tid enn vanlig slik at kontaktlinsen med lakrisroten ble mye lengre enn jeg hadde beregnet. Likevel mener jeg at oppskriften i ettertid hadde tålt enda mer lakris.

Det store spørsmålet er hvordan man får askesmak på øl...
 
Chinooken kan ordne litt røksmak, alt ettersom når den tilsettes. Kanskje det er svaret på askesmaken du er ute etter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min oppskrift ble til 60 liter med estimert efficency 80%:


14,4kg pilsnermalt (weyermann premium pilsner)
2,5kg roasted barley
1,2kg special b
1,1kg crystal 300 ebc
1,1kg cara 75ebc
670g (1.5lbs) honning fra morebeer, tilsatt rett i gryten ved 5 min før flameout
138g lakrisrot på 15 min før flameout

Da jeg brygget denne så fikk jeg problemer med at lakrisroten tettet pumpen fordi den ekspanderte ganske kraftig.
Kjøletiden tok "en evighet" av hva jeg pleier å bruke, så aner ikke hvor lang kontakttid lakrisroten egentlig hadde.

Jeg mener den kunne tålt 20-30% mer lakrisrot - selv om jeg var redd at kjøletiden ville trekke ut for mye lakrissmak.

Jeg brukte natrons osv. ihht. vannjusteringstipset til irsk ale, og gjæret i 3 spann med wlp004, wlp004+wlp013 og wlp013 alene.
Jeg har kun smakt på en uferdig versjon av wlp004-ølen og den smaker i hvert fall mer autentisk.

Det ble tilsatt 500g laktose for å få opp FG'en - det må til ettersom jeg er temmelig sikker på at de enten har glemt å nevne laktose
eller at honningen kan ha vært karamellisert og ikke gjærbar.

Ølen ble i hvert fall veldig bra, men ikke lik x-porteren.

Hva er trikset for å få askesmak fra chinook?
 
Forøvrig mesket jeg ihht. beersmith for "full body" på 69 grader, men tror at sensorene viser for høy temp, så kanskje rundt 67 er nærmere den faktiske mesketemperaturen.

Mash-out 10 minutter på 76 grader før skylling.
 
Aner ikke om du får askesmaken du er ute etter, men Chinook tilsatt mot slutten av koketiden kan gi røkpreg iht feks bryggselv.no


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ville ikke brukt Chinook mot slutten av koketiden i en porter. Brukte solide mengder Chinook på 60 minutter i en stout jeg lagde, sammen med roasted barley, litt sjokolademalt og litt black malt. Ble mye askesmak og et hint av røyk i den, og jeg har en mistanke om at Chinook på 60 min sammen med den mørke malten har mye av æren.
 
Kenneth N skrev:
Jeg ville ikke brukt Chinook mot slutten av koketiden i en porter. Brukte solide mengder Chinook på 60 minutter i en stout jeg lagde, sammen med roasted barley, litt sjokolademalt og litt black malt. Ble mye askesmak og et hint av røyk i den, og jeg har en mistanke om at Chinook på 60 min sammen med den mørke malten har mye av æren.
Jeg er uenig med deg:) Jeg har brygget et skikkelig nam røykporter med 30 g chinook på slutten (5 min tror jeg).
 
Chinook mot slutten er nesten det eneste safe kortet jeg har hatt på mine seneste brygg, og god erfaring, så langt
 
Chinook er knall. Har brukt den på diverse koketider og som tørrhumle, både i lyse og mørke øl. Snadderhumle.
 
Tilbake
Topp