Mild som trenger veldig lite (2.3 kg) malt i speidel 20 liter. Hvordan går det?

pernod

Norbrygg-medlem
Heisann!

Jeg har funnet en historisk oppskrift på mild hos Ron Pattinson / Shut up about Barclay Perkins som jeg har tenkt å prøve meg på, og lurer på hvordan dette kommer til å la seg gjøre i en 20 liters Speidel. Jeg har en eller annen vag formening om at minimum maltmengde i 20 literen er 4 kg, men siden denne oppskriften bruker invertert sukker for å få en (visstnok særegen) smaksprofil blir det særdeles lite korn i maltrøret under mesking.

Min oppskrift, fra Ølsmeden. Jeg har kortet ned koketiden noe, siden Speidelen ikke er stor nok til å romme startvolumet til 3 timers kok. Jeg antar at grunnen til den lange koketiden er for å få mer karamellisering og mørkere farge, men her velger jeg å gå litt utenom oppskriften:

Recipe: Tetley's Mild Clone TYPE: All Grain
Style: Mild
---RECIPE SPECIFICATIONS-----------------------------------------------
SRM: 12.6 EBC SRM RANGE: 23.6-49.2 EBC
IBU: 21.4 IBUs Tinseth IBU RANGE: 10.0-25.0 IBUs
OG: 1.032 SG OG RANGE: 1.030-1.038 SG
FG: 1.004 SG FG RANGE: 1.008-1.013 SG
BU:GU: 0.670 Calories: 0.0 kcal/l Est ABV: 3.6 %
EE%: 70.00 % Batch: 21.50 l      Boil: 28.91 l BT: 120 Mins

Total Grain Weight: 2.79 kg Total Hops: 24.00 g
---MASH/STEEP PROCESS------MASH pH:5.40 ------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
1.92 kg               Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain         1        68.8 %        
0.41 kg               Barley, Flaked (Thomas Fawcett) (3.9 EBC Grain         2        14.7 %        


Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Saccharification  Add 13.98 l of water at 64.5 C          62.0 C        60 min        
Mash Out          Heat to 75.6 C over 10 min              75.6 C        10 min        

---SPARGE PROCESS---
Fly sparge with 17.27 l water at 75.6 C

---BOIL PROCESS-----------------------------
Est Pre_Boil Gravity: 1.025 SG Est OG: 1.032 SG
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
0.46 kg               Invert Sugar (70.0 EBC)                  Sugar         3        16.5 %        
18.00 g               Goldings, East Kent [6.40 %] - Boil 120. Hop           4        17.3 IBUs    
6.00 g                Goldings, East Kent [6.40 %] - Boil 30.0 Hop           5        4.1 IBUs      
0.50 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins)        Fining        6        -            
0.50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15.0 mins)          Other         7        -            


---FERM PROCESS-----------------------------
Primary Start: 02 Mar 2014 - 7.00 Days at 18.0 C
Style Carb Range: 1.30-2.30 Vols
Bottling Date: 09 Mar 2014 with 1.6 Volumes CO₂:
---NOTES------------------------------------

Hva gjør andre speideleiere når dere brygger alkoholsvake øl?

Per Christian
 
Har brygget en RugHvede Light som bestod af 500gr. rug malt og 500gr hvede malt, indmæskede med 15 ltr. vand rørte godt og lod den stå natten over ved 65 grader uden recirkulation, udmæskede ved 78 grader dagen efter og eftergyede med 4 ltr vand, kogte i 60 min. OG1013 og FG1009, 1,6% alc. i alt 12ltr. Den er hældt på fustage og skal smages om en uge, men førstehåndsindtryk er at der er masser af smag (mest rug) i brygget.
 
Denne nærmer seg slutten av koketiden nå, og meskingen gikk forsåvidt greit. Da jeg forsøkte å meske inn med 20 liter så jeg at varmelementet ikke var helt dekket av vørter etter at pumpen kom i gang, så jeg endte opp med å meske inn med 22 liter og skylle med 10. Fikk ut 29 liter vørter, og med sukkeret traff jeg 1.025 så det er jo forsåvidt litt under estimatet i forhold til volum selv om tettheten er ok.

Er dog litt bekymret for om jeg har skylt ut tanniner, ettersom den siste vørteren fra maltrøret holdt 1.001. For håpe det går bra ...
 
Du får gi en tilbakemelding på hvordan ølet ble. Jeg liker slike eldre oppskrifter. Kan ellers anbefale Pattinsons nye bok som kom ut nylig, "Homebrewer's Guide to Vintage Beer".
 
Har et glass foran meg nå, gikk fra 1.032 til 1.005 på 7 dager, og har fått 4 dager på fat.

- Lys gylden, lett tåkete. Ørlitegrann hvitt skum, men jeg har tvangskarbonert særdeles konservativt (nei, dette er ikke en cask ale). Jeg har stusset over fargen, som er mer pale ale enn mørk ale. Og hva ser jeg at Mr. England sier nå som det er litt for sent? "Don’t forget the bloody caramel." Ehh .. Ja. Altså. Da har jeg i alle fall én ting jeg kan endre til neste gang ...

- Svakt preg av brød. Noe rosin og dadler. Mest rosin egentlig. I tillegg er det en fruktaroma jeg ikke klarer å sette fingeren på. Overraskende syrlig, men ikke sitrus-syrlighet. Har ikke peiling på hvor den kommer fra.

- Lett og frisk smak, bra maltpreg tatt tørrheten og styrken i betraktning. Noe syrlig, men mer friskt eple enn sitron. Ingen merkbar bitterhet men fin balanse. Jeg merker ikke noe til astringens fra min overentusiastiske skylling.

- Veldig lett men samtidig balansert øl. Tørr, med en syre som holder ølen frisk, og som gjør at ettersmaken holder en stund. Lettdrikkelig, og jeg er ikke uenig med Mr. England: "Smooth, crisp, massively quaffable."

Dersom fatet overlever til sommeren har jeg en vinner. Om det ikke gjør det har jeg en unnskyldning til å brygge det igjen. Denne gangen med karamell ...
 
Mange takk for tilbakemeldingen. Det blir nok en lettere mild i de neste bryggrundene. Greit å han noen sessionøl når man skal til med vårarbeid på tomt og hage.
 
gustavf skrev:
Burde ikke være noe problem med lite malt i Speidelen.

Sist jeg brygget med lite malt i speidelen opplevde jeg at vørteren i stede for å komm jevnt opp gjennom maltsenga
kom som en konsentrert stråle opp og utover kjøkkengulvet.
Om det skyltes lite malt eller noe annet vet jeg ikke.
Andre som har opplevd det?
 
Det krevde litt overvåking særlig i starten før malten hadde satt seg. Jeg hadde noe som kunne ha blitt en fontene etterhvert, men litt offensiv bruk av pump break fikset det. Til slutt roet det seg og meskingen gikk greit.
 
pernod skrev:
Det krevde litt overvåking særlig i starten før malten hadde satt seg. Jeg hadde noe som kunne ha blitt en fontene etterhvert, men litt offensiv bruk av pump break fikset det. Til slutt roet det seg og meskingen gikk greit.

Stoppet flere ganger og rørte i malten, men det hjalp ikke.
Løste det med aluminiumfolie over maltrøret og lokket til skyllevanns gryta over der. Så fikk det bare stå til.
Topp utbytte ble det og.  ;D
 
Tilbake
Topp