Min første cider gjæret ikke helt som forventet.

Fikk ut 30 liter saft fra epler. Brukte juice maskin.
10 liter ble satt til spontangjæring. OG 1.035, FG 1.003. Dette var som forventet
10 liter ble pasteurisert og tilsatt wlp001 california gjær. OG 1.035, FG 1.020. Denne gjæret altså ikke ut.
10 liter ble tilsatt sukker og pasteurisert.Brukte wlp cider gjær. OG 1.055, FG 1.030. Heller ikke denne gjæret ut.

Alle stod til gjæring i 25 dager mellom 18C og 20C.

Etter det jeg har lest om cider laging så skal cideren gjære ned mot FG 1.000. Den spontangjærede oppførte seg som forventet, men de to pasteuriserte gjæret ikke langt nok ned.
Hva kan årsaken være til denne dårlige utgæringa?

Mener ikke noe gikk galt under prosessen. Pitcha gjær på ca 20 C. Gjæringen var igang etter et døgn.

Forøvrig så smaker cideren helt topp. Søt og alkoholsvak.
 
Kanskje pasteuisering ikke er så bra. Den som ikke var pasteuriser gjæret jo fint.

Jeg lagde eple og pære cider med OG på .058 og stoppet den med gjærstopp på .015. vart grei den for å være butikk juice.


FG ned mot 1.000 kan føre til en sur og tørr fruktvin. jeg stoppet den for å få den litt mer fruktig og søt cider.
 
2. oktober lagde jeg en blanding av 13,5 l coop eplejuice gjæret i et par dager med Nottingham, og deretter tilsatt 8 l upasteurisert saft fra epler.
Etter et par ukers gjæring på 20 grader, fylte jeg opp et corneliusfat og 3-4 l på en plastkanne, satt til ettergjæring på 16-17 grader.
Idag tappet jeg det fra plastkannen over på champagneflasker. FG var da 1014, hadde også forventet lavere. Smaken var bra. Tilsatte 6 g/l sukker, noe jeg i ettertid fant ut at jeg kanskje ikke skulle ha gjort. Corneliusfatet lar jeg stå noen måneder til før jeg tapper på flasker.
 
Tilbake
Topp