Min første IPA....

TomS skrev:
AndyHagen skrev:
Hei,
Jeg flasker en IPA i helgen. Mye sen humle pluss tørrhumle. Har byttet ut en del citra med simcoe. Jeg kan legge ut oppskriften i kveld, og smakeapport søndag. Mesketemp 65C

A

Ja, gjør det :)

Jeg er i full gang med oppvarming av meskevann... Dette er forferdelig gøy (ikke ironi). Følger Huus sitt forslag om mesketemp på 65 grader.

Som du ser under, ganske mye humle, og jeg har valgt å ta litt av bitterheten i humle siste 10 min. Dermed mer aroma. Citra også byttet ut med simcoe i noen grad. Også mørkere stil enn originalen. Lukter supert fra gjærlåsen!
Lykke til!

OG 1060 (Skulle hatt 1063)
FG ser ut til å bli 1014-1015

Name of Brew: IPA #1 (1,4)
Entry Category: American IPA Type: All Grain
Category Number: 14 Subcategory Letter: B
Starting Gravity: 0,000 SG Batch Size: 23,00 l
Final Gravity: 1,010 SG Mash Profile: Temperature Mash, 1 Step, Full Body
   
Hops Used

Hops Used Amt Name Type # %/IBU
25,00 g Centennial [10,20 %] - Boil 60,0 min Hop 5                25,3 IBUs
20,00 g Galena [12,50 %] - Boil 60,0 min Hop 6                     24,8 IBUs
10,00 g Centennial [10,00 %] - Boil 10,0 min Hop 8                  3,6 IBUs
10,00 g Simcoe [13,00 %] - Boil 10,0 min Hop 9                       4,7 IBUs
75,00 g Centennial [10,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 12           0,0 IBUs
65,00 g Simcoe [13,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 13                0,0 IBUs
60,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 14                    0,0 IBUs

Grains Used

Fermentables Amt Name Type # %/IBU
6,90 kg Pale Malt, Maris Otter (6,0 EBC) Grain 2 89,0 %
0,65 kg Pale Crystal Malt - 70 EBC (70,0 EBC) Grain 3 8,4 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4 2,6 %
 
Other Ingredients Used

Misc Ingredients Amt Name Type # %/IBU
12,00 g pH 5.2 Stabilizer (Mash 60,0 mins) Water Agent 1 -
0,75 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 7 -
2,30 g Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other 10 -
 
Yeast Used

Yeasts Used Amt Name Type # %/IBU
2,0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051) [35,49 ml] Yeast 11 -
 
Hei,
Hvordan gikk det med bryggedagen din?
Har nå prøvesmakt ved flasking, og må virkelig si at dette lover veldig bra. Hakket tørrere enn originalen (endte opp på 1013, ikke 1016), men nydelig aroma og fin (moderat) bitterhet. Blir spennende å se hva kullsyren og et par uker på flaske gjør med smaken.

A
 
Heisan
Bryggedagen gikk veldig bra. Skulle til å rehydrere gjæren, 2 pk med US-05, og skulle kjøle ned vannet fra kokende til 30 grader. Hadde litt hastverk, og satte således hele glasskrukken med kokende vann ned i isvann. Jepsipepsi; ikke det lureste... Da var det bare å pitche gjæren rett i karet isteden... Tror det fungerer, for det bobler som rakker'n  ;D
 
TomS skrev:
Heisan
Bryggedagen gikk veldig bra. Skulle til å rehydrere gjæren, 2 pk med US-05, og skulle kjøle ned vannet fra kokende til 30 grader. Hadde litt hastverk, og satte således hele glasskrukken med kokende vann ned i isvann. Jepsipepsi; ikke det lureste... Da var det bare å pitche gjæren rett i karet isteden... Tror det fungerer, for det bobler som rakker'n  ;D

Isj, ugreit. Gode erlenmeyerkolber skal tåle det temperatursjokket hvis man tar det pent, men det var kanskje bare en vanlig glassgreie?

Tormod, hva er det med Centennial-lukten som ikke er bra? Spør i mangel på erfaring.

A
 
ja. ser ikke bort fra at noen liker den veldig godt. OG ja... den fungerer jo med andre humlesorter, men selv liker jeg ikke at den dominerer.
 
glennrlie skrev:
Centennial - mmmmm  :skitbra: :yes:

Må si meg enig i denne kommentaren. Synes det lukter fantastisk. Tok en liten prøve fra dunken i går og målte SG til 7.5 Brix. Ser ut som om gjæren gjør jobben fortreffelig. Når jeg legger dette inn i Brewcalc får jeg en ABV på ca 6%. Noen som vet om en app/program som gjør om Brix til vanlig SG-tall?
 
Du får en grei tilnærming til SG ved å gange ̊Brix med 4. Men måler du med refraktometer etter gjæringen er i gang, må det en omregning til for at tallene skal bli korrekte.
 
Tilbake
Topp