Min første IPA....

TomS

 
Hei!
Hadde tenkt å brygge Ægir IPA, men min lokale bestyrer hadde ikke Citra humle, samt at han hadde målt opp 700 gr for mye Caramunich malt. Total maltmengde er da 8 kg, noe som kanskje byr på problemer i og med min Brattberg er beregnet på maks 7,5 kg. I den anledning har jeg gjort litt om på humletilsetningene, og lurer på om noen har kommentarer til dette. Ganske sikker på at det blir øl, men blir det en god IPA?

Til info har jeg til rådighet: 100 gr Amarillo, 100 gr centennial og 100 gr galena.

Takker for råd og vink.

Fra Arnadal til India #1 Style: Amerikansk IPA  Brewer: Tom Smedsrud
 
Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1072
BG: 1064
FG: 
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 26 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 54 IBU
BU/GU: 0.75


Fermentables
Pale Malt 7 EBC  4 EBC  6400 g
Cara-hell 25 EBC  25 EBC  600 g
Cara Munich 100 EBC  100 EBC  1000 g

Mash schedule: 66 degrees for 90 minutes.


Hops
Centennial 10.9% alpha  35 g  60 minutes
Galena 12.1% alpha  20 g  60 minutes
Centennial 10% alpha  20 g  5 minutes
Amarillo 9.5% alpha  60 g  dry hopped
% alpha  0 g  n/a minutes

Fermentation
Yeast: Safale US-05
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
 
Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på IPA, men jeg ville ha lagt til mer bitterhumle for å balansere alkoholstyrken. Det er ikke uvanlig å se at IBU er lik OG eller 10% over OG, altså mellom 72-79 i IBU. (BU:GU mellom 1,0 og 1,1)
IBU er jo et veldig teoretisk mål, men som en tommelfingerregel så funker det å balansere IBU etter OG.
Ville kanskje ha lagt til humle på 15 minutter.

Det er jo litt etter hva man ønsker egentlig. Jeg er veldig glad i for mye humle i en IPA :)

Du bruker kanskje litt mye cara? Her er jeg veldig usikker, men man pleier vel å anbefale å holde seg under 10%.
 
54 IBU blir for tamt. Sikt mot 70, minst. Og kutt Cara-malten til totalt maks 500 gram (gjerne mye mindre).

Edit: Bruk gjerne mer humle de siste 15 minuttene også.
 
Evt. Benytt munich malt for farge, og bare en liten andel karamellmalt. Ville også tredoblet de sene humletilsetningene, og så sett hvor mye bitterhumle jeg hadde hatt behov for.
 
Kjetil S skrev:
54 IBU blir for tamt. Sikt mot 70, minst. Og kutt Cara-malten til totalt maks 500 gram (gjerne mye mindre).

Edit: Bruk gjerne mer humle de siste 15 minuttene også.

Tjæ. Jeg liker Ægir sin IPA best, og da er vel 54 IBU finfint. Kommer jo an på hva OP liker. Nøgne Ø's IPA er for bitter for meg personlig (jada, pingle).

Hva blir galt med mye cara? Jeg hadde vel 850g cara + 6900 maris otter, så da får jeg meg vel kanskje en overraskelse?

A
 
Ikke noe galt, men blir jo noe søtere og mer kropp. Humle kommer lettere frem i et mindre fyldig og tørrere øl. :)
 
AndyHagen skrev:
Tjæ. Jeg liker Ægir sin IPA best, og da er vel 54 IBU finfint. Kommer jo an på hva OP liker. Nøgne Ø's IPA er for bitter for meg personlig (jada, pingle).

Hva blir galt med mye cara? Jeg hadde vel 850g cara + 6900 maris otter, så da får jeg meg vel kanskje en overraskelse?

850 g er mye, men det kan selvfølgelig bli godt. Ølet blir antakelig litt søtt. Ægir sin IPA er vel ganske tørr? I oppskriften over er det nesten dobbelt så mye cara (1 kg caramunich og 600 g carahell), og i et så sterkt øl vil det sannsynligvis bli for søtt og tungt for en IPA, særlig når det er for lite humle til å balansere det ut.

Når det er sagt, spiller andre faktorer enn mengden cara inn på sødmen i ølet. Type og mengde gjær, temperaturkontroll, mesketemperatur, osv. Jeg har brygget overraskende tørre øl med relativt mye krystallmalt.
 
Takk for gode svar. Får dessverre ikke gjort noe med blandingsforholdet med hensyn til malten, da dette allerede er ferdig blandet. Er veldig glad i IPA'n til Ægir - men i og med maltsammensetningen er "feil", samt at de "originale" humlesortene ikke er tilstede blir nok dette noe helt annet.

Hvis jeg legger til f.eks 20 gr Galena-humle ved 15 min igjen av koketiden, vil IBU sprette opp til 64. Vil dette medføre en mer balansert IPA, enn om jeg ikke gjør det? Er Galena greit, eller burde jeg i så fall brukt Centennial eller Amarillo?

At jeg ligger 700 gr for mye på Caramalt, ser jeg kanskje kan bli litt mye, men i og med jeg liker litt fylde i ølen gjør det antakelig ikke noe.
 
Dersom du ønsker noe i nærheten av Agir sin IPA må du redusere IBU til ca 55, og kjøre på med masse sen humle. Gjerne 100% Centennial. Type bitterhumle er mindre viktig, og spar heller Centennial til slutten av koketiden dersom du har begrensede mengder. Du bør ha opp mot totalt 100g humle med koketid 15min og mindre samt ca 60g til tørrhumling til en 25l batch.
 
TomS skrev:
Takk for gode svar. Får dessverre ikke gjort noe med blandingsforholdet med hensyn til malten, da dette allerede er ferdig blandet. Er veldig glad i IPA'n til Ægir - men i og med maltsammensetningen er "feil", samt at de "originale" humlesortene ikke er tilstede blir nok dette noe helt annet.

Hvis jeg legger til f.eks 20 gr Galena-humle ved 15 min igjen av koketiden, vil IBU sprette opp til 64. Vil dette medføre en mer balansert IPA, enn om jeg ikke gjør det? Er Galena greit, eller burde jeg i så fall brukt Centennial eller Amarillo?

At jeg ligger 700 gr for mye på Caramalt, ser jeg kanskje kan bli litt mye, men i og med jeg liker litt fylde i ølen gjør det antakelig ikke noe.

Du kan jo prøve å meske ved litt lav temp (64-65grader) for å få litt tørrere øl. Blir nok godt uansett.
Både centennial og amarillo er fine aromahumler for IPA :) (også tørrhumling)
 
ovestad skrev:
Dersom du ønsker noe i nærheten av Agir sin IPA må du redusere IBU til ca 55, og kjøre på med masse sen humle. Gjerne 100% Centennial. Type bitterhumle er mindre viktig, og spar heller Centennial til slutten av koketiden dersom du har begrensede mengder. Du bør ha opp mot totalt 100g humle med koketid 15min og mindre samt ca 60g til tørrhumling til en 25l batch.

I selve Ægir sin oppskrift står det ikke humletilsetninger ved 15 min. Vil ikke dette ha vesentlig betydning for smaken av IPA'n hvis jeg gjør dette?
 
må vel si at selv, så hoper jeg opp mine IPA. For meg kjenner man IBU godt i IPA. det vil si at jeg jobber heftig med bitterhumle mellom 90 og 60 min, så passer jeg på at jeg får en del aromahumle på 10,5 og 1 min. det er også veldig godt å legge i tørrhumle.

men lukt på div humler og finn ut hvordan smaker du vil ha. personlig liker jeg Cascade, Citra, crystal og Centennial.
 
Takk.
vil det spille noen rolle om jeg bruker Galena, Amarillo eller Centennial som bitterhumle? Ægir bruker Centennial og Galena ved 60min. er dette nødvendig?

Dersom dette spiller-ingen-trille vil jeg bruke Galena som bitterhumle / Centennial som aromahumle på 15 min og 5 min / Amarillo som tørrhumle sammen med restene av Centennial.

Setter så også IBU rundt 55. Kan dette være en plan?

Vil også prøve å ha en mesketemp på rundt 65/66 grader for å ikke få for søtt øl.

Nærmer jeg meg en løsning som blir drikkbar?
 
Tormod B skrev:
bruk de humlene du synes er gode:)

Det er det som er litt vanskelig - er relativt ny innenfor faget, og har ikke så god erfaring med de forskjellige humlene. Har nå kommet frem til følgende oppskrift:

Fra Arnadal til India #1 Style: Amerikansk IPA  Brewer: Tom Smedsrud
 
Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1072
BG: 1064
FG: 
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 26 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 55 IBU
BU/GU: 0.76

Fermentables
Pale Malt 7 EBC  4 EBC  6400 g
Cara-hell 25 EBC  25 EBC  600 g
Cara Munich 100 EBC  100 EBC  1000 g

Mash schedule: 66 degrees for 90 minutes.

Hops
Galena 12.5% alpha  25 g  60 minutes
Centennial 10% alpha  20 g  60 minutes
Centennial 10% alpha  25 g  15 minutes
Centennial 10% alpha  20 g  5 minutes
Amarillo 9.5% alpha  60 g  dry hopped

Fermentation
Yeast: Safale US-05
Fermented at 20 degrees C for 14 days.

Comments:
Tørrhumles også med Centennial 10% alfa, 35 gram. Total tørhumling:95 gram.
 
Hei,
Jeg flasker en IPA i helgen. Mye sen humle pluss tørrhumle. Har byttet ut en del citra med simcoe. Jeg kan legge ut oppskriften i kveld, og smakeapport søndag. Mesketemp 65C

A
 
AndyHagen skrev:
Hei,
Jeg flasker en IPA i helgen. Mye sen humle pluss tørrhumle. Har byttet ut en del citra med simcoe. Jeg kan legge ut oppskriften i kveld, og smakeapport søndag. Mesketemp 65C

A

Ja, gjør det :)

Jeg er i full gang med oppvarming av meskevann... Dette er forferdelig gøy (ikke ironi). Følger Huus sitt forslag om mesketemp på 65 grader.
 
Tilbake
Topp