Min første oppskrift + noen spørsmål om utstyr

RolfK

Nå som mitt første brygg basert på et ølsett nærmer seg tid for flasking, så har jeg begynt å tenke på neste brygg. Tror jeg skal holde meg unna ølsett og gå i gang med ordentlig ekstraktbrygging, for å ha mer kontroll på hva resultatet blir etc.

På vinråstoffhuset her i Trondheim har de nettopp fått inn litt spesialmalt (og vanlig malt), så jeg kjøpte inn 1 kg Carafa I og 1 kg Roasted barley - det var de to typene de hadde liggende fremme. Mulig de har andre typer på lager, glemte å spørre, men stikker kanskje innom senere i dag.

Så nå sitter jeg og leker meg i Beersmith og prøver å få til en oppskrift.

Spørsmål #1: Kan det bli noe fornuftig ut av bare disse to typene spesialmalt + lys/amber/mørk spraymalt + humle + gjær? Hva i så fall? En svart ale med ristet kaffepreg? Jeg kan selvsagt bestille andre typer fra vinogbar f.eks., men jeg synes det er veldig praktisk å kunne kjøpe ting direkte i butikk... Vil gjerne brygge Stout, Porter og lignende, men disse typene vil jo helst ha litt flere typer malt i tillegg har jeg skjønt, chocolate og caramel f.eks.

Her er et røft utkast til 23 liter (boil volume 10 liter, humlemengden er kanskje litt drøy og må vel uansett tilpasses real life når den tid kommer, se spørsmål om utstyr lengre ned)
Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
4,00 kg       Light Dry Extract (15,8 EBC)              Dry Extract  86,0 %        
0,40 kg       Roasted Barley (591,0 EBC)                Grain        8,6 %        
0,25 kg       Carafa I (663,9 EBC)                      Grain        5,4 %        
70,00 gm      Chinook [13,00%]  (45 min)                Hops         34,6 IBU      
50,00 gm      Cluster [7,00%]  (30 min)                 Hops         11,1 IBU      
28,30 gm      Challenger [7,50%]  (15 min)              Hops         4,4 IBU      

(Humlene er valgt litt på grunnlag av "feeling"/intuisjon og beskrivelse... :jaha:)

Yay? Nay? :bank2:

Her er en annen, tenkt som mikro-batch på ca 2 liter med ingredienser jeg har liggende (foruten humla, som jeg kan kjøpe på vinråstoffhuset):

BLACK DWARF
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 2,00 L      
Boil Size: 3,20 L
Estimated OG: 1,047 SG
Estimated Color: 59,5 EBC
Estimated IBU: 29,3 IBU
Brewhouse Efficiency: - %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
0,25 kg       Amber Dry Extract (24,6 EBC)              Dry Extract  83,3 %        
0,03 kg       Carafa I (663,9 EBC)                      Grain        10,0 %        
0,02 kg       Roasted Barley (591,0 EBC)                Grain        6,7 %        
3,50 gm       Tettnang [4,50%]  (60 min)                Hops         21,8 IBU      
2,00 gm       Tettnang [4,50%]  (15 min)                Hops         6,2 IBU      
1,00 gm       Tettnang [4,50%]  (5 min)                 Hops         1,2 IBU      
1 Pkgs        Cooper Ale (Coopers #-)                   Yeast-Ale              

Helt på jordet? Innafor normalen? :bank2:

Jeg har jo ikke noe særlig peiling, men "learning by doing" passer for meg ;) et sted må man som kjent begynne. Føler dog at jeg prøver å lage mat uten å ane hva ingrediensene smaker... Det er kanskje vel ambisiøst å prøve å lage egne oppskrifter så tidlig i karrieren...

Spørsmål #2: Jeg har bare en 6 liters kasserolle. Er det altfor lite til å lage en ca 20 liters batch? Jeg tenker f.eks. en sånn trinnvis variant:
* "Steepe" spesialmalt i x liter vann, ha over i gjæringsbøtte.
* Koke ut spraymalt i x liter vann (med humle) - men det kan kanskje bli vanskelig når man må ha 3-4 kg spraymalt? Blir ikke plass til så mye vann da?? - og ha over i bøtta
* Fylle opp med x liter kaldt vann til jeg oppnår ønsket totalmengde.
En utfordring med sånt oppsett er kanskje å sørge for at alt blir godt blandet?
Har sett videoer hvor folk lager vørter på 5-6 liter og fyller etter med vann, det ser jo ut til å fungere bra, men kanskje ikke for øl med høy OG? Er vel noe med at mye spesialmalt krever mye vann for å kunne trekke ut alt av sukker og godsaker?!

Har ikke helt råd til større kasserolle akkurat nå (lavbudsjettsbrygging :ilike:), men kan jo vente med å brygge til jeg får råd (er ikke så mange uker til neste lønn).

Eller med andre ord: Hva er best i min situasjon? En sånn trinnvis løsning, ny kasserolle, eller kanskje jeg skal eksperimentere med mini-batcher? En batch på 2-3 liter kan jeg jo få til. Da må jeg skaffe meg en mini-gjæringsbøtte e.l. også, men det er vel fullt mulig å finne. Har sett litt på Basic Brewing hvor de på et par episoder brygger bare en sixpack av gangen. Kanskje jeg burde prøve på noe sånt, også for å kunne eksperimentere med forskjellige malt-/humletyper og lære hvordan de forskjellige påvirker brygget, uten å risikere å ende opp med 20 liter sluksaft... ;)

Kanskje jeg bare burde gjøre det enkelt og investere i en stor kasserolle først som sist. Vil 10 eller 15 liter være nok? Eller bør man absolutt ha en kasserolle som er omtrent like stor som batchen? Jeg er også noe usikker på hvor lang tid min gamle komfyr vil bruke på å koke opp hele 20 liter vann ??? - noen som kan si noe generelt om det?

Oi, det ble mange spørsmål her, og nesten mer om utstyr enn oppskrift, men men :)

:help: :amen: :)

Oppskriftene dine skal jeg ikke uttale meg så mye om, bortsett fra at det ser ut som et greit forhold dme/spesialmalt.

Når det gjelder gryte vil jeg anbefale å kjøpe stort nok til all grain hvis det er noe du tror du vil gå for i fremtiden. Hvis ikke blir du å kjøpe gryte 2 ganger  ;D Det vil vel si +30 liter for 20 liter brygg.

Det er mange måter å løse kokeproblematikken på. Eduard har et skikkelig plastoppsett her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2423.msg18972.html#msg18972

Ellers tar det LANG tid å få kok på 20 liter på en vanlig platetopp. Det er også ofte problematisk å opprettholde rullekok. Noen bruker å stappe et par grilltennere ned i gryta, som er ei billig løsning. En annen mulighet er å felle inn 1 eller flere element, noe ala linken ovenfor, eller bruke et/flere v/v-berederelement (vi har gjort det på en 50 liter alukjele).

Du bør være klar over at svartrøstet korn som roasted barley og Carafa kan sette mye smak på ølet, og i ditt tilfelle ser det litt i overkant ut (dessuten tror jeg EBC-verdiene dine er feil: Carafa 1 skal ligge på over 800 EBC).

En 6 liters gryte er veldig liten. Jeg brukte i en periode en 10 liters gryte, og det var også veldig lite. Etter din beskrevne fremgangsmåte ser det dessuten ut som om du tenker å la være å koke «teen» av spesialmalt og vann, noe som vil ødelegge det ferdige ølet. Malt er full av bakterier, og de vil lage syre istedenfor alkohol.

Hei!

Eg brygger sjølv med 15l kjel + 10l kjel (skylling), og gjærer i 10l dunker frå Clas Ohlson. Dette kosta meg ca. 1000,- Eit lite oppsett passer meg ubegripeleg bra. Eg kan brygge kvar helg utan å måtte svømme rundt i leiligheten min. Pengane mine har eg heller lagt i eit stort kjøleskap og ein UT 200 (frå elv.de) for å kunne ha bra kontroll på gjæretemp.
Når dette er sagt, kan det være ein god idé å høyre litt på dei meir erfarne (eg er berre på batch #15) som tilrår eit litt større oppsett.

Lukke til med brygging!

G

Kjetil S skrev:
Du bør være klar over at svartrøstet korn som roasted barley og Carafa kan sette mye smak på ølet, og i ditt tilfelle ser det litt i overkant ut (dessuten tror jeg EBC-verdiene dine er feil: Carafa 1 skal ligge på over 800 EBC).

OK, bør sikkert bruke enda mindre da. EBC-verdien er den som lå i BeerSmith. Sto ingenting om EBC på pakken jeg kjøpte tror jeg (1kg som stammer fra vinogbar.no) (tømte maltet over i en ziplock-bag og kastet originalposen), men du har nok rett, vinogbar.no sier 800-1000 EBC.

En 6 liters gryte er veldig liten. Jeg brukte i en periode en 10 liters gryte, og det var også veldig lite. Etter din beskrevne fremgangsmåte ser det dessuten ut som om du tenker å la være å koke «teen» av spesialmalt og vann, noe som vil ødelegge det ferdige ølet. Malt er full av bakterier, og de vil lage syre istedenfor alkohol.

Jeg var nok litt upresis der, skal selvsagt koke "teen"!

Må kanskje studere litt mer "faget" før jeg går videre...
Takker for tips om utstyr ellers!

Kan opplyse om at jeg bor i liten, gammel leilighet som jeg leier, hvitevarer inkludert, og det er ikke så lenge siden jeg avsluttet studiene og begynte å jobbe fullt, så økonomien hangler litt fortsatt, men ser ut til å ta seg opp nå fremover (ny jobb!) :) - Så jeg er litt begrenset sånn sett. Håper dog å flytte til en bedre leilighet snart.
Prøver å bruke minst mulig penger på ølbrygging, da jeg begynte med det delvis av økonomiske grunner (!), samt at jeg er glad i god øl. En kveld tidligere denne uka satt jeg og laget egne ølkasser av pappkasser fra ikea jeg fikk gratis - funker som bare juling de ;D

Har så langt brukt ca 1000 kr på utstyr og ingredienser, og har det som er mest basic - gjæringsbøtte, hevert, masse korker, korkemaskin, termometer, hydrometer, ingredienser til første batch, desinfiseringsmiddel. Skal kjøpe ekstra bøtte til omstikking før flasking.

Nytt spørsmål: Kan (i teorien) en hvilken som helst plastbøtte brukes som gjæringsbøtte? Funderer fortsatt på mikro-batcher, og fant i dag billig 5-liters bøtte på Clas Ohlson. Lokket virket lufttett og satt godt på, må bare klare å lage et dugende hull til gjærlåsen. Med borrmaskin og gummipakning bør vel det gå bra...? Hadde passet meg ypperlig å få til noe sånt, så får jeg heller brygge mindre kvanta, men oftere :) jeg kommer til å bli et pico-bryggeri ;)
Her er vidunderet: http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-5252 Står intet om hva slags plast det er, hvis det har noe å si?

Kommer forhåpentligvis til å gå over til all grain en gang, men det ligger nok langt inn i fremtiden.

MudGun: Interessant oppsett! Ser for meg noe sånt, evt enda mindre. Jeg så de 10l dunkene på Clas Ohlson, med tappekran nederst - de virket veldig bra! Hvordan har du fått på gjærlås? Enkelt og greit hull i korken og gummipakning?

Jepp! Trinnbor 14mm. Blir akkurat passe tett for pakning og gjærlås. Geniale dei dunkane der! Stor svær opning slik at ein lett får gjort dei reine.

Ah, genialt! Har sansen for gjør-det-sjøl-/MacGuyver-løsninger ;D

Beant skrev:
Det er mange måter å løse kokeproblematikken på. Eduard har et skikkelig plastoppsett her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2423.msg18972.html#msg18972

Takk for linken, dette er veldig spennende - gjæringstank + vannkokerelement! Har en liten vannkoker jeg aldri bruker som er 800W, men det blir kanskje for svakt. Men ser plutselig muligheter for å bygge meg et stort elektrisk kokekar til en billig penge :)

Her må det forskes mer. :godtoel: To the Batcave!

Tilbake
Topp