Min IPA/APA trenger tips til tørrhumle mengde/type

22 liter

OG 1,048

IBU: 45

3 kg pale malt extract flytende

200 gram pale crystal

50 gram centennial 15 minutt

50 gram centennial 5 min

50 gram Simcoe 0 min

Tørrhumling?

Lurer på :

Hvor mye er passelig å tørrhumle med til denne oppskriften og hvilke humle anbefaler du?

Jeg har 50 gram simcoe tilgjengelig men jeg lurer på om denne kunne trengt mer/eventuelt annen humle i tillegg.

En Apa skal jo ikke tørrhumles så kraftig men pga OG/IBU forholdet her så minner vel dette mer om en «session IPA» og da passer det med mer til tørrhumling?

Hvis du har to poser humle er det bare å bruke opp begge
Du kan fint tørrhumle med resten av Simcoe, eller hvorfor ikke fordele begge humlene 50/50 hele veien,
25 g av hver

Ikke mer enn 50 gram? Kjøper gjerne mer humle om det er hennsiktmessig.

Er redd at jeg trenger mer siden ølet blir såpass bittert

Knus på med tørrhumle. Jeg humler selv APA'ene mine med rundt 5 gram per liter. 100 gram på 22 liter utgjør 4,54 gram per liter og er absolutt ikke for mye så kjør på :)

Det er vel poenget, men de to siste gangene jeg har tørrhumlet har jeg opplevd at det også gir en ubehagelig besk bitterhet, lurer litt på hva der kan være

Det er vel poenget, men de to siste gangene jeg har tørrhumlet har jeg opplevd at det også gir en ubehagelig besk bitterhet, lurer litt på hva der kan være

Spørs når du smakte. Det du beskriver er nok med stor sikkerhet tanniner fra tørrhumla som du har fått med deg ned i munnen.

Den har stått i ro, men jeg har ikke tappet mye av den ennå. Kanskje 2 liter, men bunnslammet burde være borte. Binder tanniner seg til noe? Som feks protein. Ja ja, får gi det litt lagring.

Opplever dere en økning i bitterhet ved tørrhumling?
Hvor lenge bruker du å la tørrhumlen ligge? Ved mengder oppi 4-5 g/l bør det ikke ligge mer enn 7 dager, jeg liker det best nede i 5. Noe lengre enn det så vil man få en gressete bitterhet. :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tilbake
Topp