Mine første Speidel spørsmål.

Har hatt ett brygg på min speidel så langt, og alt fungerte smertefritt. Eneste jeg merket meg var at den stoppet og startet kok på 97,5c. Siden det allikevel var rullende kok tenkte jeg ikke så mye mer på det der og da.
Etter å ha sjekket litt på webben har jeg funnet ut at vannet bør koke på ca 99,5c her på Carl Berner.
Noe å bry seg med?

Det som plaget meg mer er at det ser ut til at det lekker fra kranen min, slik som for denne herremann.

Ser at Per Buer fra forumet også har etterlatt seg spor på google om dette. Virker ut som det er et problem som kun gjelder nå vannet er kaldt? Merket dette i kveld siden jeg fylte den opp med kaldt vann slik at fruen kan trykke på startknappen før hun forsvinner ut døra i morgen tidlig.

Tømte ut vannet og skrudde av krana, fant ut at denne var veldig lett å demontere. Kjekt med tanke på rengjøring. Merket jo også at pakningen i krana er av ganske hard plast, sikkert ikke det mest optimale når vannet holder 10c og plasten krymper litt.
Hvis det kun gjelder når den er kald er det jo ikke det største problemet, men synes utstyr til 15k burde komme med tett kran. Noe man må leve med eller finnes det speidel kraner som holder på kaldt vann? :)
 
Hadde samme problem med min, men Ola @ Petit byttet den uten å mukke, sa det var et problem med pakningene på en del av dem, så han sendte meg en ny som var litt annerledes.
 
Takk for kjapt svar :)

Har fylt den opp med 25l igjen nå, og sjekker hvor mye som har blitt borte i løpet av natta.
Ser flere har nevnt her inne at de setter i gang oppvarmingen allerede kvelden før brygging slik at alt er klart til man står opp neste dag.
Mye som blir i fordamping i løpet av natten (med lokk)? Uansett kjapt å etterfylle, og med varmekappe skal man jo ikke kaste bort så alt for mange kw?

Tar kontakt med bryggselv over helgen og sjekker forhører meg angående ny kran.
 
Hadde samme problem på min. Tok en kjapp video med mobilen, og fikk byttet på bryggselv. Testet erstatningskranen i helgen, og den funket perfekt - bedre enn originalen.
 
Snakket med bryggselv idag. Skal få ny kran og må oppgradere firmware for å bli kvitt problemet med at den stopper på 97.5c.
Kjedelig med da ordner det seg :)
 
Hadde ikke problem med lekk kran på 20 literen. Med 50 literen lekker krana som bare det. Fikk bytta den hos Petit uten problemer, men den nye begynte å dryppe etter noen brygg. Drypper bare når det er kaldere enn 30 grader, så det er uholdbart egentlig - men litt søl blir det no i alle fall.
Ser ikke noen grunn til å mase om enda en kran i alle fall, da designen på krana er bad.
 
Hvis mange nok maser så kanskje produsenten begynner å sende ut skikkelige erstatningskraner. Rart å sende ut et produkt på markedet med en slik svakhet.
 
Tilbake
Topp