mineraltilsetning i imperial stout

Jeg har lest at for å brygge mørke øltyper som imperial stout kreves det at det er en viss mengde mineraler i vannet for å få rett ph etc.
Da vi har ganske mineralfattig vann antar jeg at en tilsetning er nødvendig, hva bruker dere? er dette i det hele tatt nødvendig? hvordan bør dette gjøres?

Det finner en ganske bra tråd om vannjustering her omtrent. Sist jeg brygget stout (en 1850-type porter, OG 1,062), brukte jeg seks gram kalsiumklorid i mesken (18  liter vann ved innmesking, kanskje? 23 liter på gjæringskar), og den ble ikke så verst.

Jeg vil si at vannjustering er en god idé ved helt mørke øl.

For å oppnå ønsket pH i en stout er det stort sett ønskelig å bruke enten kalsiumkarbonat eller natriunbikarbonat. Disse vil trekke pH-en opp, mens kalsium klorid og -sulfat trekker pH i mesken ned. I mørke øl vil det med norsk vann som utgangspunkt (relativt lavt mineralinnhold) stort sett være snakk om å måtte justere pH-en opp, siden mørk malt trekker pH ned.

På den annen side, vannjusteringer er noe av det minst viktige man kan foreta seg i bryggeriet, det er ganske mange andre faktorer jeg ville fokusert åå før dette.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg skal brygge på hytta i helgen med vann fra en bekk som renner gjennom eiendommen. Denne stammer fra et myrområde oppå fjellet. Av den grunn vil jeg anta at vannet er surt; Tar med noen pH-strips og en pose med natriumbikarbonat, også kjent som "natron".

(Satser også på at evt. harepest og bakterier fra lemen-lik blir drept under kokingen)

Erlendso skrev:
Jeg skal brygge på hytta i helgen med vann fra en bekk som renner gjennom eiendommen. Denne stammer fra et myrområde oppå fjellet. Av den grunn vil jeg anta at vannet er surt; Tar med noen pH-strips og en pose med natriumbikarbonat, også kjent som "natron".

(Satser også på at evt. harepest og bakterier fra lemen-lik blir drept under kokingen)

Myrvann? Smaker det godt, da? Men pH-en i vannet i seg selv er forsåvidt ikke så viktig. Bufferkapasiteten er et avgjørende. Sjekk pH-en i mesken, men sjansene er store for at det går fint uansett. Så lenge vannet smaker godt i utgangspunktet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Argh. Først nå ser jeg at jeg skrev at jeg brukte kalsiumklorid i porteren. Det var heldigvis kalsiumkarbonat jeg brukte, og som det var meningen å anbefale.

Gahr skrev:
Myrvann? Smaker det godt, da? Men pH-en i vannet i seg selv er forsåvidt ikke så viktig. Bufferkapasiteten er et avgjørende. Sjekk pH-en i mesken, men sjansene er store for at det går fint uansett. Så lenge vannet smaker godt i utgangspunktet.

Vannet renner gjennom en bekk fra toppen av fjellet og ender opp på havnivå. Siden det går igjennom en del steiner, grus, og fossefall vil jeg tro at vannet blir noe filtrert og oksygenert på vei ned fra fjellet. Vannet er godt å drikke.

Hvor surt vann kan man egentlig bruke før bufferkapasiteten i mesken sprenges?

Tilbake
Topp