Mini Brettanomyces prosjekt

Etter det som jeg har forstått så var dette 100% Brett. gjæring, og de blir ferdige på en del kortere tid enn med sekundærgjæring med Brett.?
 
J
Etter det som jeg har forstått så var dette 100% Brett. gjæring, og de blir ferdige på en del kortere tid enn med sekundærgjæring med Brett.?
Ja. Mitt brygg er også 100% brett. Hvis jeg husker riktig så forløp gjæringen omtrent som et Saccaromyces-brygg de første dagene, men så var det opprettholdt lav aktivitet i flere uker etter det.

Men 6 uker er fortsatt mye kortere enn det mange bruker på sekundærgjæring.
 
Ok. Jeg har en dunk stående sjøl (med B. Clausenii), og det har vært aktivitet i gjærlåsen der ganske lenge (stått i 6 uker og 2 dager), så jeg tenkte kanskje det var i minste laget heller enn i meste laget. Skal sjekke på dunken i løpet av helga om det blir flasking på meg også.

Har du brukt brett som primærgjær i denne, og laget du starter?
 
Har du brukt brett som primærgjær i denne, og laget du starter?
Ja og ja.
Første 4 døgn fortonet dette seg som en vanlig ale-gjæring, men mye aktivitet som så døde ned. Men i motsetning til en Ale-gjæring, der det da blir mer eller mindre dødt (når man dømmer etter synlige tegn) etter den første primærgjæringa, så fortsatte det her med et plopp i gjærlåsen i ny og ne.
 
Kom på at jeg hadde mye hvetemalt i denne. Mye proteiner og snacks til Bretten som den kan holde på med lenge kanskje?

Nuvel, ferdig utgjæra nå, og flaska i går. Smakte på en prøve, var ekstremt fruktig og full av estere, med et lite hint av "stram" brettpreg.
 
Da har blandingen som ble tilsatt bugs fra santification stått i to måneder.
Jeg tok en prøve i går, og SG har dratt seg ned til 1002.
Ut fra smaken av prøven fra testrøret, så virker dette meget lovende, her var det en intens aroma av ananas og tropisk frukt.
Nå blir det justering av IBU i oppskriften, så blir det brygging igjen neste uke.
 
Kan legges til at Bernt synes denne var så god at han kom turende opp med prøven slik at jeg også skulle få smake.

Tom med mitt begrensede sanseapparat (syk) synes jeg at dette smakte MEGET lovende.
 
Hei Bernts,

Smakte/luktet du på starterølet når du dekanterte?

Har laget en totrinns starter med Brett C og den lukter og smaker veldig edikk.

Hadde tenkt å brygge en Brett Pale Ale i morgen, men er litt usikker på om eg har fått ubudne gjester i starteren.
 
Helt normalt, mye tilgang på oksygen gjør at bretten produserer eddiksyre.
Jeg lot mine startere stå slik at gjæren fikk bunnfelle, så dekanterte jeg og tilsatte kun den rene gjæren.
Husk også på dette når du brygger, bruk minimalt med oksygen.
 
mye tilgang på oksygen gjør at bretten produserer eddiksyre.

Jasså? Jeg trudde at man måtte ha acetobakter for å produsere eddiksyre, men kan 100% brett også gjøre dette ved høye oksygennivåer?


EDIT: Har ennå ikke smakt på mitt brygg, blir til helga.
 
Brett kan gjøre de utroligste ting under gitte forhold.

Vil du lese litt mer om emnet kan du se Gahr sin artikkel om Surøl i medlemseksjonen.
For mye mer om emnet kan du lese mer på brettanomycesproject.com
 
The mad fermentationist bloggen boken American sour beer bør også nevnes som gode kilder ang primærgjæring med brett.
 
Ifølge Chad Yakobsen (master i brett, Crooked Stave, osv) er produksjonen av eddiksyre under primærgjæring med brett såpass liten at det ikke skal være noe problem å belufte vørteren for 100% Brett-øl (ref. Tonsmeire, ASB).

Sikkert lurt å dekantere brett-startere hvis man har kjørt dem med magnetrører, for få med minst mulig eddiksyre. Selv har jeg erfaring med for mye eddiksyre ved langtidslagring på små (5-15 L) gjæringsbøtter, trolig på grunn av utette lokk. Har derfor gått over til glass/better bottle.
 
Ifølge Chad Yakobsen (master i brett, Crooked Stave, osv) er produksjonen av eddiksyre under primærgjæring med brett såpass liten at det ikke skal være noe problem å belufte vørteren for 100% Brett-øl (ref. Tonsmeire, ASB).

Sikkert lurt å dekantere brett-startere hvis man har kjørt dem med magnetrører, for få med minst mulig eddiksyre. Selv har jeg erfaring med for mye eddiksyre ved langtidslagring på små (5-15 L) gjæringsbøtter, trolig på grunn av utette lokk. Har derfor gått over til glass/better bottle.


Grunnen til å tilsette lite oksygen under primærgjæring er ikke bare pga produksjon av eddiksyre, det er flere fordeler ved lite o2 under primærgjæring.
Men når bretten snurres på magnetrører så vil den produsere såpass mye at det kan være merkbart i det ferdige ølet hvis starteren ikke dekanteres.

Dog skal det legges til at jeg ikke har noen master i brett, jeg har kun brygget endel med den.
 
Jeg pleier å riste inn i luft i mine 100% Brett-øl. Synes det gir bra resultat, har ikke merket noe eddiksyre pga dette.

Magnetrører har jeg ikke, så jeg lager mini-batcher (uten kontinuerlig lufting) for å dyrke opp nok celler.
 
Da åpnet jeg en flaske i dag for å teste karboneringen på batchen som ble tilsatt bakterier.

MEGET lovende, mye syrlighet og en fantastisk tropisk aroma.
Gleder meg som en unge til den "justerte" batchen skal flaskes.
 
Tilbake
Topp