Minifat 5l

Noen som har erfaring med https://www.vestbrygg.no/andre-fat/70403/mini-keg-starter-kit-5l .

Konseptet fremstår kult, og kutter dramatisk på tapping, men jeg mistenker det er issues her som man bør være ops på.

Jeg ser det skal karboneres, men på halv sukkermengde. Det betyr vel at det er gjæravsetning her?

Denne typen fat skal vel tømmes innen kort tid? Er ikke det en issue med de du kjøper på polet, at de bør brukes innen noen dager?

Er disse gjenbruk på noen måter? Er det noen forbruksvarer her?
 
Sist redigert:
Hei,
Har ikke erfaring med slike men synes prisen på dette settet var veldig stiv i forhold til hva du får.
Karboneres med maks 3 gram sukker per liter står det. Det er for lite for normal karbonering og tyder enten på at utstyret ikke tåler tilstrekkelig med trykk eller at tappeopplegget ikke klarer å tappe normalt karbonert øl uten å produsere bare skum.

Du burde kunne få et corneliusfat og sodastreamopplegg for CO2 for ikke langt unna den prisen, ihvertfall hvis du vurderer bruktmarkedet. Da får du mye mer robust utstyr enn dette.

Edit; et kjapt finnsøk:
 
Ser den.

Hvor lenge holder Øllen seg på et sånt fat? Og BTW, karbonerer man på denne typen fat, eller lar man bare sodastreamen ta seg av det?
 
Jeg har brukt slike fat ganske mye, men har gått over til cornelius-fat for flere år siden.

Størrelsen på fatene og at utstyret er lite og nett er den største fordelen med fatene. For eksempel passer de helt greit inn i de fleste kjøleskap, så man slipper å spesialinnrede et dedikert kjøleskap kun for ølfat.

Den største ulempen er, etter min mening, at man ikke kan koble av tappeutstyret etter at man har tatt hull på fatet. Det kan også være vanskelig å finne mer avansert tappeutstyr til dem, selv om det finnes ganske mye tilgjengelig på det tyske markedet,

Jeg har hørt flere nevne problemet med at de ikke er beregnet for like mye trykk som corneliusfat, men det virker som det hovedsakelig er et teoretisk problem som ingen som faktisk bruker disse fatene merker noe til. I praksis må man karbonere med sukker, ettersom man ikke kan koble av tappeutstyret etter at det er koblet til, og da får man liksom ikke brukt det til å karbonere...

Holdbarhet bør ikke være noe problem. Gummiproppen som tetter fatene er vel i teorien ikke like diffusjonstett som en flaskekork, men nær nok.

Fatene er i utgangspunktet engangs. De er mulige å vaske, men opplevelsen minner litt om å vaske en ølboks. Jeg har gjort det, og de er såpass dyre at det jo er greit å bruke fatene en par-tre ganger.

Når temaet kom opp, så tok jeg meg egentlig i å savne partyfatene mine litt. Ikke som erstatning for cornelius, men som noe praktisk å ta med seg når skal ha med øl og synes en kegerator blir litt mye å drasse på.
 
I praksis må man karbonere med sukker, ettersom man ikke kan koble av tappeutstyret etter at det er koblet til, og da får man liksom ikke brukt det til å karbonere...
Så CO2 kanylen som settes i tappekranen brukes bare for å presse Ølen ut av fatet, den gir ingen effekt i ølet?

(jeg også syntes dette konseptet var veldig kult og flyttbart, og så tenkte jeg på at tappekranen kansje kunne brukes på butikk fat, hvis interessen for å brygge forsvant…Men det er jo mulig å vurdere begge)
 
Så CO2 kanylen som settes i tappekranen brukes bare for å presse Ølen ut av fatet, den gir ingen effekt i ølet?

I kort trekk: Korrekt. CO2-trykk vil etterhvert påvirke karboneringsnivået, men i praksis vil det bety lite.

(jeg også syntes dette konseptet var veldig kult og flyttbart, og så tenkte jeg på at tappekranen kansje kunne brukes på butikk fat, hvis interessen for å brygge forsvant…Men det er jo mulig å vurdere begge)
Er det noen som selger slike fat med øl i Norge? Det er stort sett i Tyskland jeg har sett dem i butikk.
 
For endel år siden fantes det et par fat på min lokale prix. (heineken og en type jeg ikke husker)
Disse kom med en jalla plast tappekran, tviler på det var er mulighet for å bytte.
Forøvrig funket disse fatene heller dårlig etter min erfaring, mye skum å tam øl før man var halvveis i fatet.
Men et par kulhetspoeng fikk man jo med en slik under armen på festen når man var 18-20 hehe
 
For endel år siden fantes det et par fat på min lokale prix. (heineken og en type jeg ikke husker)
Disse kom med en jalla plast tappekran, tviler på det var er mulighet for å bytte.
Heineken og Carlsberg har hatt andre 5 litersfat som ikke er lik de tyske "partyfass". De tyske fatene kan man kjenne igjen på at de har en gummipropp på ca 2,5 cm i diameter på toppen og midt i denne er det ei plastforsegling.

De tyske fatene finnes med og uten tappekran i bunnen. De tappekranene i bunnen er, tja..., ikke optimale, men man kan fortsatt koble på sitt eget tappeutstyr på toppen, og da får man jo tappet så bra som det tappeutstyret man har tilsier.
 
For endel år siden fantes det et par fat på min lokale prix. (heineken og en type jeg ikke husker)
Disse kom med en jalla plast tappekran, tviler på det var er mulighet for å bytte.
Forøvrig funket disse fatene heller dårlig etter min erfaring, mye skum å tam øl før man var halvveis i fatet.
Men et par kulhetspoeng fikk man jo med en slik under armen på festen når man var 18-20 hehe
Jeg ser av denne at heineken har en eller annen egen løsning, men at dette kun trenger adapter: du kan få bedre tappeløsning også på disse.

Og grunnlaget for å hindre flat øl, er å sikre at trykket opprettholdes i fatet og det ikke blir utsatt for luft, og det er vanskelig med kun ventil, det er mye av det man trenger CO2 kanylen for.

Hadde jeg hatt mancave og bar, hadde jeg flatt gått for denne løsningen over.

Alternativene jeg har nå, er:

1. minikeg pakken på 15 liter til 1000 kr, hvilket krever ekstra flasker for 6 liter, hvilket går bra. Fordelen er at jeg kan produsere batcher av 5 liter som jeg setter til side, og kan få et bibliotek av øl for perioder. Vanskelig å vaske, og beregnet for lavt trykk. Og er søppel etter bruk: gis bort på finn

2. 2*24 PET flasker til 500 kr. Tar mye plass men lite tyngde. Mer jobb, men slipper korking, som ikke gikk så smooth som jeg trodde. Kan taes med overalt, når jeg bare finner en måte å flaske på uten sediment.

3. corneliusfat til 1600-1700 kr. Nytt 2000. Stort sett verd prisforskjellen HVIS jeg går videre fra disse to bryggene jeg planlegger nå. Kan selges på finn. Det var tappeutfordringer i forhold til trykkjusteringer på disse, som jeg ikke så på minikeg, selv om jeg ikke vet hvorfor. Corneliusfat tilfører vel mer CO2 i ølet antar jeg. (Det åpner vel også for å få tak i Guinness gass? Er det noen som gjør dette?)

på et eller annet tidspunkt trenger jeg et øl-kjøleskap. Gitt det først kommer til våren, kan jeg velge det basert på fatvalget.

Jaja, jeg begynner å få kontroll på alternativene.
 
OT Rant:

13 bilder - TRETTEN !! Og ikke et som viser bruk? Ikke topp bilde, ikke komponentbilde, ingenting!

Produktbeskrivelse? Ikke en henvisning til hvordan de fungerer i bruk.

Hvis du ikke har veldig god kjennskap til hva dette er, til det punktet at du allerede har en, så er dette kroneksemplet på dårlig salgsside.
 
OT Rant:

13 bilder - TRETTEN !! Og ikke et som viser bruk? Ikke topp bilde, ikke komponentbilde, ingenting!

Produktbeskrivelse? Ikke en henvisning til hvordan de fungerer i bruk.

Hvis du ikke har veldig god kjennskap til hva dette er, til det punktet at du allerede har en, så er dette kroneksemplet på dårlig salgsside.
Spytt inn en 50 lapp ekstra og forhold deg til en norsk forhandler, på siden til ølbrygging står det hva du trenger og en kegland video om produktene:)
 
Jepp, bedre å kjøpe fra norsk forhandler, linken på ebay var bare for å vise bilde.

Kjekt å ha med på fest, 4 halvlitere forsvinner jo også ganske fort når man deler med seg.... :)
 
Tilbake
Topp