For endel år siden fantes det et par fat på min lokale prix. (heineken og en type jeg ikke husker)
Disse kom med en jalla plast tappekran, tviler på det var er mulighet for å bytte.
Forøvrig funket disse fatene heller dårlig etter min erfaring, mye skum å tam øl før man var halvveis i fatet.
Men et par kulhetspoeng fikk man jo med en slik under armen på festen når man var 18-20 hehe
Jeg ser av
denne at heineken har en eller annen egen løsning, men at dette kun trenger adapter: du kan få bedre tappeløsning også på disse.
Og grunnlaget for å hindre flat øl, er å sikre at trykket opprettholdes i fatet og det ikke blir utsatt for luft, og det er vanskelig med kun ventil, det er mye av det man trenger CO2 kanylen for.
Hadde jeg hatt mancave og bar, hadde jeg flatt gått for denne løsningen over.
Alternativene jeg har nå, er:
1. minikeg pakken på 15 liter til 1000 kr, hvilket krever ekstra flasker for 6 liter, hvilket går bra. Fordelen er at jeg kan produsere batcher av 5 liter som jeg setter til side, og kan få et bibliotek av øl for perioder. Vanskelig å vaske, og beregnet for lavt trykk. Og er søppel etter bruk: gis bort på finn
2. 2*24 PET flasker til 500 kr. Tar mye plass men lite tyngde. Mer jobb, men slipper korking, som ikke gikk så smooth som jeg trodde. Kan taes med overalt, når jeg bare finner en måte å flaske på uten sediment.
3. corneliusfat til 1600-1700 kr. Nytt 2000. Stort sett verd prisforskjellen HVIS jeg går videre fra disse to bryggene jeg planlegger nå. Kan selges på finn. Det var tappeutfordringer i forhold til trykkjusteringer på disse, som jeg ikke så på minikeg, selv om jeg ikke vet hvorfor. Corneliusfat tilfører vel mer CO2 i ølet antar jeg. (Det åpner vel også for å få tak i Guinness gass? Er det noen som gjør dette?)
på et eller annet tidspunkt trenger jeg et øl-kjøleskap. Gitt det først kommer til våren, kan jeg velge det basert på fatvalget.
Jaja, jeg begynner å få kontroll på alternativene.