Minste mulige vannmengde Speidel 50

BjarteM

Norbrygg-medlem
Lurer på hva minste vannmengde jeg kan meske med i min Speidel 50. Ønsker å ha så mye til skylling som mulig.Med det korte maltrøret ser det ut til at det er ca 23 liter. Bruker jeg mindre enn det, stikker varmekolbene over vannflaten, og det blir svidd.

Hvordan er det med det store maltrøret? Hva er minste vannmengde der?

Vet ikke hva minste vannmengde er, men du bør ihvertfall ikke skylle så mye som mulig. Risikerer å få med tanniner

Ja, så da skulle jeg kanskje heller ha spurt: "Hvor mye mesker og skyller dere med i en Speidel 50?"

Det er vel avhengig av hvor mye malt du bruker. Mer malt = større volum som gir rom for mindre vann. Jeg ville prøvd meg på 35-40L og varmet opp en kjele med samme temp som første meskesteg. Om du ser varmekolbene kommer fram er det bare å helle på til du ser de forsvinner.

Min erfaring fra å meske med lite vann er dårlig utbytte. Trolig for kort mesketid og dårlig/for lite/for kjapp skylling, men har ikke gjort nytt forsøk på det.

Jeg benytter nesten alltid ca 13 kg malt. Starter meskingen med ca 56 liter vann i kjelen. Skyller med 13-14 liter. Etter avkjøling sitter jeg da igjen med rett under 50 liter i speidelen med en vørterstyrke på ca 1.060.

Kjører litt lengre mesking, ca 75 minutter og legger inn 3 pauser med røring i malt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg benytter nesten alltid ca 13 kg malt. Starter meskingen med ca 56 liter vann i kjelen. Skyller med 13-14 liter. Etter avkjøling sitter jeg da igjen med rett under 50 liter i speidelen med en vørterstyrke på ca 1.060.

Kjører litt lengre mesking, ca 75 minutter og legger inn 3 pauser med røring i malt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva slags effektivitet får du da?
Jeg kjøpte Speidel 50 i går. Er vant til å meske på samme måte som deg på min Grainfather.

Til originalspørsmålet, så går det også Ann å nappe ut kontakten til den ytre varmekolber slik at kun den indre som er "inni maltrøret" benyttes under meskingen. Da kan du senke vannivået Med kanskje 5-10 liter vil jeg tro. Dette i følge han her: http://www.lindhcraftbeer.com/2015/11/hefe-xviii/

Hvis man gjør som Espen Brekke, og har kontrolleren fri fra kjelen så kunne man laget en bryter på den, men å fikle med kabler ut og inn - med vørter i kjelen, det blir for knotat for min del.

Tilbake
Topp