Misfarging i rustfrie gjæringskar

espie

Norbrygg-medlem
Har merket et par ting etter å ha brukt rustfrie gjæringstanken (BucketBuddy og GF Conical).
Tørket Krausen innerst langs veggen blir veldig mørk, nesten svart. Det blir igjen en mørk misfarge etter å ha vasket det bort. Har brukt skuresvamp uten at det ser ut til å hjelpe. For meg ser det ikke ut som noen partikler, men vet ikke helt. Noen andre som har sett tilsvarende? Må det rett og slett stå veldig lenge med en form for vaskemiddel? Har hittil brukt PBW og i tillegg latt det stå med Star San en stund.

0FB8D54A-0E1D-41FB-9F4E-77B39447A2A7.jpeg
 
Har merket et par ting etter å ha brukt rustfrie gjæringstanken (BucketBuddy og GF Conical).
Tørket Krausen innerst langs veggen blir veldig mørk, nesten svart. Det blir igjen en mørk misfarge etter å ha vasket det bort. Har brukt skuresvamp uten at det ser ut til å hjelpe. For meg ser det ikke ut som noen partikler, men vet ikke helt. Noen andre som har sett tilsvarende? Må det rett og slett stå veldig lenge med en form for vaskemiddel? Har hittil brukt PBW og i tillegg latt det stå med Star San en stund.

Vis vedlegget 61114
Syns det ser ut som oljerester etter produksjon, det er vel anbefalt å vaske med zalo eller lignende før bruk, pbw og maskinoppvaskpulver tar ikke olje/fett like godt. Er ganske vanlig å kjøre en "papirtest", etter vask gnir du tørkepapir, en type som ikke går lett i stykker, å ser om den forblir ren eller om den blir misfarget :)
 
Rustfritt er legert med krom og nikkel, hvis det er igjen jern i overflatesjiktet oksideres det naturlig nok og gir mørke flekker. Det er derfor det snakkes om passivisering, som da er en aksellerert bort-rusting av jernet i overflata slik at den består av nikkel og krom. Kan fikses med fosforsyre (starsan f.eks).
 
Vet folk skyr det, men jeg har ikke merka noe negativt med zalo. Bruker det i gjæringstankene, blir helt reint og "squeaky clean".
Samme her, jeg tar alltid litt ekstra hensyn til skylling av det jeg vasker med zalo, men jeg har ingen problemer med å bruke det på det meste av utstyr hvis ingen av de vanlig midlene hjelper og har ikke opplevd noen problemer :)
 
Kaustisk soda tar det meste. Vær bare veldig forsiktig. Vernebriller, hansker og burka.

I kokekjelen min bygger det seg opp et gulaktig belegg over tid. Det er det bare kaustisk soda som tar. Men der er jo temperaturen en litt annen enn i et gjæringskar, så det er nok ikke helt den samme typen belegg.

Jeg ser forøvrig ingen grunn til ikke å bruke Zalo der det er effektivt. Jeg vasker glassene mine med det:).
 
Sidekommentar: Har lest et sted for mange år siden at Zalo danner en film som hemmer skum i ølglass.
 
Ok takk for tips! Kanskje jeg rett og slett skal kjøre en runde med Zalo. Har litt respekt for sterke kjemikaler, og dersom jeg kan unngå dette med andre midler foretrekker jeg dette.
 
Sidekommentar: Har lest et sted for mange år siden at Zalo danner en film som hemmer skum i ølglass.
Jeg har også hørt dette - men da vet jeg ikke helt hva det praktiske alternativet er. Håndvasker alle mine ølglass med Zalo, har fremdeles skumgardiner. Så spørsmålet er hvor ille dette faktisk er.
 
Jeg bruker krystallsoda. Fant dette hos ølbrygging.no : "Nei til Zalo: De fleste oppvaskmidler inneholder sulfo som etterlater et tynt lag med glansemiddel på glasset. Dette påvirker skummets holdbarhet og du ender med en tam øl. Så dersom du en sjelden gang vasker med Zalo-lignende midler, skyll med store mengder vann. Alle som har forsøkt å skylle tom en såpeflaske vet at det krever utallige skyllinger før det gradvis slutter å skumme. Siden ølskum drepes av såpe, og såpe er så vanskelig å skylle bort, så er det lurt å rett og slett vaske ølglassene sine uten såpe. …. Så enkelt."
 
Jeg har også hørt dette - men da vet jeg ikke helt hva det praktiske alternativet er. Håndvasker alle mine ølglass med Zalo, har fremdeles skumgardiner. Så spørsmålet er hvor ille dette faktisk er.
Om du er bekymret for at det skal være zalo igjen etter vask, så skyll godt og ta en rask runde med ditt foretrukne vaskemiddel i etterkant. Zalo bruker jeg bare den ene gangen jeg vasker maskiner/kjeler ol. før førstegangsbruk.

Glassene mine går i oppvaskmaskinen sammen med alt annet :)
IMG_20230308_225132_copy_1397x1864.jpg
 
Jeg bruker krystallsoda. Fant dette hos ølbrygging.no : "Nei til Zalo: De fleste oppvaskmidler inneholder sulfo som etterlater et tynt lag med glansemiddel på glasset. Dette påvirker skummets holdbarhet og du ender med en tam øl. Så dersom du en sjelden gang vasker med Zalo-lignende midler, skyll med store mengder vann. Alle som har forsøkt å skylle tom en såpeflaske vet at det krever utallige skyllinger før det gradvis slutter å skumme. Siden ølskum drepes av såpe, og såpe er så vanskelig å skylle bort, så er det lurt å rett og slett vaske ølglassene sine uten såpe. …. Så enkelt."
Det der er ei ekstremt seigliva myte. Det stemte antakelig en gang for lenge sida, men sulfo (alkylbenzensulfonat) har vært forbudt i flere årtier. Zalo er faktisk mye enklere å skylle av enn maskinoppvaskmiddel eller krystallsoda. Og jeg får, som sagt, fine gardiner i glassene mine.

Et godt tips: Stol aldri på info fra bryggeforretningene:).
 
Er ikkje uvanlig at dette skjer om stålkvaliteten ikkje er syrefast. Kan prøve med kaustisk soda som vil fjerne alt av organisk og biologisk materie. Men største grunnen er at når det ikkje er syrefast så er det en høyere andel av metall som er utsatt for oksidering og dette blir svart pga legering da det ikkje ruster. Dette er vanlig når ph blir lav i oksigen fattig miljø. Men får du økt PH som ved kaustisk soda så får ikkje desse stoffene fotfeste og vil gå vekk.

Hadde ofte dette problemet på ventiler som skulle føre kondens tilbake til steam kjele. Steam kjelen hadde 12 i PH for å foehindre irr på kjele pga høy PH gir glatt overflate, men kondensvann får lavere PH og lander på rundt 9, som gjør at overflaten blir tørr, så da blir den utsatt for Irr. Vi kjørte igjennom kaustisk soda som løste opp desse svarte merkene, men PH må alltid være over 12, som vil si at det er en kraftig, farlig løsning så HMS må følges !
 
Tilbake
Topp