Mislykket weissbier

Hadde laget en dunkelweissen jeg gledet meg til, men det var en total fiasko. Flaskene skyter ikke da jeg tar av korken, men etter 4-5 sekunder kommer skummet frem til tuten og da kan den godt skumme over i relativt raskt tempo i 2-3 minutter uten å stoppe. Slik er ALLE flaskene, har tømt ut alle idag ;) Følger også med en jævlig sur lukt/bismak, hva har jeg gjort galt for å fortjene dette :p?

Hadde laget en dunkelweissen jeg gledet meg til, men det var en total fiasko. Flaskene skyter ikke da jeg tar av korken, men etter 4-5 sekunder kommer skummet frem til tuten og da kan den godt skumme over i relativt raskt tempo i 2-3 minutter uten å stoppe. Slik er ALLE flaskene, har tømt ut alle idag ;) Følger også med en jævlig sur lukt/bismak, hva har jeg gjort galt for å fortjene dette :p?
Fælt når det skjer. Mye tid og krefter, og rett i dass!. Min strategi: være mutt og sur en uke, så late som jeg lærte noe av det, så fortrenge det hele og deretter brygge mer.

Haha, ja :) jeg drakk en skikkelig god weissbier da jeg var i frankrike i sommer så jeg fant ut at jeg ville lage selv :) Jeg gir meg ikke, men neste gang vil jeg ikke slå ut 25L ! Infeksjon ja, hørt/lest en del om det men forstår det vel egentlig ikke enda. Det var en av 3 første brygg denne weissbieren, jeg har hatt brygg etter denne som jeg har drukket, der renslighet og rutiner var på topp. Ved bryggingen av weissbieren var jeg såpass fersk at jeg tør påstå renslighet ikke var noe jeg tenkte over i den grad. Denne har dermed stått omtrent lengst av alle for at smaken skulle modnes trodde jeg, får å se om den syrlige dritsmaken ble borte :) så rant de bare over gitt!

Tilbake
Topp