Mitt bryggeri

CorgiStyle

Norbrygg-medlem
Ville bare dele med dere hva jeg har mekka sammen.

Jeg er en sånn som alltid har plukka alt fra hverandre, og klarer ikke å la noe være umoddet dersom jeg mener jeg kan gjøre noe bedre/enklere/gøyere eller hva slags tynn unnskyldning jeg måtte komme opp med.

Motivasjonen her var erfaringer gjort under forrige/første(!) brygg. (det skal ikke mere til...)
I hovedsak irriterte jeg meg over følgende, og har følgelig forsøkt å løse dette.

- Vanskelig å holde rett temp i mesken
- Lite motiverende å sirkulere manuelt (ref temp-kontroll)
- Skyllevanns-logistikk
- Treig nedkjøling med påfølgende chill-haze som kun er kosmetisk, men allikevel noe som ikke kan gå upåaktet hen....

Dermed endte jeg opp slik dere ser på bildet. Her er kortberskrivelsen, dersom noen ønsker flere detaljer hører jeg fra dere. Jeg tar også imot alle slags kommentarer og innspill. Jeg er som nevnt fersk i faget, og mottar all hjelp. Dere som mener dette bare er vas, kan også fortelle meg det.

For å angripe temp-problematikken er det montert PID-kontroller med PT100 probe i både kjelen og i stigrøret som går til resirkulering. (det er ikke kobla på noe på toppen av det på bildet. Jeg har laga hode både for mesking, skylling og resirkulering).
Dette leder meg inn på rørsirkuset på plata forran. Dette er egentlig kun vannforsyning til venstre, (de tre små ventilene lar meg fylle den ene eller andre kjelen, samt kjøre kaldtvann gjennom motstrømskjøleren). Videre er det som dere ser pumpe samt tre treveisventiler som velger om pumpa skal suge fra den ene eller andre kjelen, om pumpa skal levere til kjøler eller stigrør, og om kjøleren skal levere til stigrør for resirk eller til tappekrana for rett i dunk.
Jeg har også laga meg en vannkjele som dere ser med 2,5kw element og egen pid. Også her kan jeg velge tempføler i kjelen eller i stigrøret. På den måten kan jeg regulere temp under skylling basert på måling rett før vannet forlater stigerøret. Blir mer presist sånn føler jeg.
Til sist er det som nevnt laga en motstrømskjøler. Har laga den av 5m med 12mm kobberrør som er trekt inni en 1" slange. Jeg har også lagt stålspiral utenpå røret, slik at det skapes turbulens i kaldt-vannet på utsiden av kobberrøret. På den måten får jeg bedre kjøling enn om vannet strømmet laminært langs røret.
Kjøleren viste seg å være jævlig effektiv. Etter 2-3 minutter gjennom kjøleren og i sirkulasjon tilbake til kjelen, var jeg nede i 20 grader på vørteren som kom ut av kjøleren, og kunne tappet den rett på dunken. Temperaturen i kjelen var da nede i 50 grader eller noe slikt. Jeg tenker jeg uansett kjøler i resirk for å la det stå å roe seg en stund før det går på dunken. Dette for å la grumset legge seg.

Alt i alt, godt førnøyd så langt. Planen er å brygge en halv batch kølsh i morra, så får vi se.

IMAG0098.jpg
 
Veldig pent, men det får meg til å spørre (igjen) hvorfor folk som liker DYI gidder å kjøpe BB.

Hadde to treveisventiler i oppsettet mitt før, og det var to for mye. Masse unødvendige slanger og rør etc, det så fancy ut men var mer arbeidskrevende (særlig mtp rengjøring) og unødvendig. Nå flytter jeg bare en slange og kobler på en annen med hurtigkoblinger, løser det samme og det er bare to slanger å skylle etter bruk.
 
Sist redigert:
Takk,

Har egentlig ikke noe godt svar til deg, men ideen var å brygge på BB en periode, for så å gjøre et reinspikka HERMS-oppsett. Jeg var kanskje av den oppfatning at BB var litt mer "ferdig" enn jeg opplevde det, og det er rart med det, det ene drar fort det andre med seg.

Har også tenkt at det kanskje er for mye dill i forhold til gevinsten, men det er vel en modning man skal gjennom det og.

Vi får se hvordan det barker i vei.
 
Helt klart. Man kan også lese om erfaringer og få tips og ditt og datt, men likevel så er det noe inni en som sier "nei, jeg vil gjøre og teste det slik". Dessuten vil man alltid oppgradere noe.

Men fett rørsystem du har, likte iallefall kontrollpanelet. Mitt begynner å nærme seg steampunk. Blir artig å se hva du gjør videre.
 
Hvor har du kjøpt skapet til kontrollpanelet? Noe slikt jeg er på utkikk etter. Svært pent oppsett!
 
Takk!

Skapet (og det meste av el-hardware utenom PID og SSR) er kjøpt hos mo.farnell.com
Sjekka raskt, og jeg tror det er varenummer 1853691 men ikke skyt meg om det er feil.
Skapet er hvertfall 300x300, og velegnet til formålet.

kevin
 
Da var det brygget på herligheten for første gang!

I går brygget jeg en halv batch kölsh. (12,55L)

Skal ikke kjede dere med en lang historie, men kort fortalt: Skitbra!

Ok, det vil ta meg litt tid å få tuna inn prosessen min helt, men alt i alt er jeg super fornøyd.

Kontinuerlig sirkulering gjorde det mye lettere å holde god temp i mesken. Jeg må finjustere vannmengden litt, da det viste seg at denne hadde litt å si på hvor effektivt jeg fikk sirkulert gjennom mesken. Om det var litt for mye væske, virka det som om det ikke trakk raskt nok gjennom til å holde tempen, og dersom det ble litt lite, opplevde jeg at det var vanskelig å holde litt væske over malten. Må bare finne rett mengde, og også se litt på hvordan jeg kontrollerer sirkuleringen.

Videre var det også en glede å øke tempen i stegmesken. Ved å gønne på litt på sirkulasjonen, var det ikke noe problem å nå rett temp til rett tid. PID-en gjør også en fabelaktig jobb med temp-proben i stigerøret.

Skylleprsessen har jeg ikke kontroll på, og her må jeg virkelig studere. Det kjennes som om jeg skyller alt for raskt, og jeg får ikke noe sukker i retur. Etter 7 liter skylling var SG10 på det vannet som kom ut av røret, og jeg var lav på både volum og sukkerinnhold... Skylte noen liter til gjennom røret og over i et separat kar, og justerte meg inn med spraymalt. (er det juks eller lov???)
Jeg må lese mer om denne skyllingen, og kanskje prøve kontinuerlig skylling? Slik hvor jeg tapper av jevnt samtidig som jeg tilfører skyllevann i samme sakte tempo... Tanker rundt dette?

Kokingen er jo relativt lite å diskutere, men det var veldig enkelt å kontrollere.

Kjøliga gikk som bare juling med den nye kjøleren. Brukte 7min på å få hele batchen på dunk ved 16°C. Helt vannvittig hvor effektivt det var.

Så nå står det en liten dunk med kölsh å koser seg på 16° godt hjulpet av et gammelt kjøleskap, en bit varmekabel og en STC1000 som også gjør en strøken jobb så langt.

Time will show!
Til helgen skal det brygges weissbier.

kevin
 
Tilbake
Topp