Mitt første brygg, ever.

Da var mitt aller første brygg ferdig.

Jeg klinka like så godt til med all-grain fra starten av og jeg må si meg fornøyd med resultatet (les: det er mitt første forsøk så jeg vet ikke helt hva som er bra eller ei - det lukta hvertfall som på bryggeriet hjemme i Særp)

Jeg brygget en American IPA med først og fremst Cascade og litt Amarillo som aromahumle. Brukte Nottingham gjær (flytende) og regner med det blir en god mix.

Stor takk rettes til Nøisom (som jeg sitter på kontor med) for all hjelp og tips før brygging.

Nå er det bare waiting game før resultatet kommer, mine fingre/tær/knær og armer er krysset og jeg satser på at det blir øl av det!

Takk for meg.
 
Om noen er interesserte så har det allerede begynte å boble i gjærlåsen, og jeg håper min hjemmelagde venturi-dings har fått skikkelig fart på gjæren.
 
Herlig med liv i jomfrubrygget. Er ikke så lenge siden jeg var der selv. Brygg nr 4 og 5 står og plopper av gårde mens brygg nr 6 ligger an til brygging i morgen.
 
Da var brygget flaska! Aromaen var innafor og det smakte tegn av IPA, dog noe bittert, enda! Regner med smaken forandrer seg en del på 2 uker. Angående alkohol så er jeg usikker, siden jeg av alle ting glemte å måle OG. Det jeg fikk utifra smaken så regner jeg med rundt 5,5-6% som er innafor. Det kan hende den faktisk er sterkere, da jeg brukte litt lite vann til utskylling.
 
Hva målte du FG til? Målte du den over flere dager?
Med tanke på at du satte ølet 8. des og tappet det på flaske nå, så syns nå jeg at det var kort tid. Hvis den ikke var ferdig gjæret har du potensielle flskebomber.
Man burde minimum la gjæren jobbe i to uker. Den trenger litt tid for å rydde opp etter seg også.
Mulig jeg roper ulv her nå, men greit å ha i bakhodet.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
FG 1,015 så den skal være innafor, men nei, har ikke målt det over flere dager. Jeg er rimelig sikker på at den er ferdig gjæret, den stormgjæret allerede 10 timer etter jeg satte det og det har ploppet gjevnt og trutt siden stormgjæringen var ferdig. Og de siste dagene har det vært lite liv, så jeg regna med at det var ferdig, men lot det stå ytterligere 2 dager. Mulig jeg har gått på en blemme, men da får jeg bare vaske boden og brygge på nytt.

Jeg velger å tenke positivt samtidig som jeg krysser fingre og tær for at det ikke skal eksplodere.
 
Det blir nok bra :) 2 uker er forøvrig en god regel. Det skjer ting selv om aktiviteten tilsynelatende er 0 :)
 
Nå har brygget stått til ettergjæring på flasker i en uke, og jeg hadde min første test i går.

Jeg må bare si at det var over all forventning og jeg er strålende fornøyd med resultatet. Grunnet litt dårlig utbytte (16l/22ll, pga for lite vann til skylling, var både IBU og ABV godt over oppskriften. Ikke at jeg kan måle noen av delene på noe annet vis enn med tunga/huet.

Jeg vil la den ettergjære en ukes tid til, siden karbonering ikke var helt der jeg ville.
 
Jeg er heldig og har ervervet en flaske av jomfrubrygget  :beersmiley:

Skal dog få noen dager på kjøl hjemme før konsum. (Regner med den ryker med på nyttårsaften formiddag)

Spent !
 
Fikk på en etikett i dag også, bare for å være litt fin på det.

RxLO6.jpg
 
Tilbake
Topp