Mitt første brygg ferdig.

No har jeg smakt på min American Pale Ale som er min første i dette faget. Er litt stolt fordi det smaker ganske godt, kjøpte ett fullt sett hos ølbrygging. Funket ganske greit, vart litt urolig når det tok så vannvittig mye lengre tid enn det som vart sagt i dette forumet angående det å løfte meske karet og la det renne ut og tilsette ny væske ved å tømme over mesken. Begynte rundt 20:30 og ferdig rundt 03:00. Hadde vært greit å ha en lang nok røre pinne, den jeg hadde var ikke lang nok. Skulle nok ha vært en del av ett slikt sett til 8-9 tusen kroner. Har kjøpt en lengre no. Spurte også tidligere på forumet angående fordeler/ulemper sukkerlake i forhold til karbonerings-drops, jeg så etter en del lesning, så er det faktisk en fordel med drops for å forhindre flaske bomber. Neste steg for meg blir med å prøve denne gel metoden for å få ett klarere øl.

Målingene mine:
Temperaturene i mesken var litt variert rundt omkring, men gjennomsnitten var rundt 67°C. Rørte ikke. Dette stod stille i 60 min.
21°C i vørter etter tapping over i karet, OG 1054 da brukte eg bare dette refracktometeret. Hadde jo ikke rør til å måle density, fulgte ikke med settet. Men måle apperatet hadde jeg.
Målte etter 2 uker ved 21°C FG1014, tappet på flaske 2 dager etter dette da det var relativt likt. Da hadde jeg kjøpt rør for å måle density.
Lastet ned kalkulator ifra nettet og fikk rundt 5,24% alkohol mengde.

Det jeg har lest i ettertid og ikke gjorde ved tapping av øl var å kjøle ned/sette kaldt gjæringskaret før tapping for å komprimere avfallet i bunnen. Satt også ikke gjæringskaret høyt nok for flasking, så måtte løfte det opp for å få det effektivt over. Pumpe litt med flaske pinnen for å få det til å renne fortere også vart en lære lekse.

Også dette med å få rotert væsken over og over igjen i en time vart gjort, dette vart gjort ved vanlig liters mål og det tar tid å renne igjennom og man må følge med. Jeg har fått pumpe i mitt sett, hvordan kan man bruke dette uten at det blir tomt i bunnen og at det ikke renner over ifra meske karet på utsiden direkte ned til kokekaret?
 
Sist redigert:
Gratulerer med første brygg! Angående pumpen. Du bør ha en ventil på utløpet av pumpen. Du må altså strupe flowen etter pumpen. Da styrer du greit unna at det går tørt i bunnen.

Start med veldig lav flow og øk på etter hvert som du ser hvordan det går.
 
Tilbake
Topp