Mitt første bryggeri.

Hadde prøvekok på kjelen i dag. Fylte den med 25 liter vann og satte elementene (2x2Kw) på 85% effekt, skjøteledningen var bare 1,5mm2 .Ble som en varmekabel.;) Fra oppstart til kok tok det ca. 40 min. og med kok i 1 time fordampet det 5 liter vann. Det er 20% avdampning med grei kok. Er det i meste laget, eller av ingen betydning?

Jeg har også oxygentanker fra Håland. Har ikke kommet meg i gang med bygging enda. Har ikke bestemt meg for om jeg skal lage trekjelers eller to, hvor mesk og kok er i samme. Kjekt å se hva du har fått til. Har du funnet low desity varmeelementer som passer godt?

Typed with thumbs.

Jeg har også oxygentanker fra Håland. Har ikke kommet meg i gang med bygging enda. Har ikke bestemt meg for om jeg skal lage trekjelers eller to, hvor mesk og kok er i samme. Kjekt å se hva du har fått til. Har du funnet low desity varmeelementer som passer godt?

Typed with thumbs.
De kan vel regnes som low density. Regnet ut overflaten på elementene (2 x 2Kw) og kom fram til at de har en effekt på 79 W/inch. Siden jeg ikke trenger å kjøre på full effekt for å ha skikkelig kok, så er W/inch enda lavere.

Har tatt med "bryggeoppsettet" mitt hjem. Liggeunderlaget fra B.Tema er grovtilpasset. Sirkulasjonspumpen med slanger og filter er montert.
I morgen går turen innom Brygg Selv i Stavanger for å plukke opp siste rest av "duppe-ditter" og ett Kölsch-sett. Innom Jula for byggestrømskap for 32A 3-fas. Så, er jeg klar til mitt aller første all grain brygg. Gleder meg som en 5-åring på julaften..:D:cool:

Fikk handlet inn siste rest i dag inklusive Kölsch settet.
Tenkte jeg skulle tape sammen liggeunderlaget, men kom over noe borrelås med lim på jobb. Sitter som rakkern, men vet ikke hvordan temp. evt.
vil påvirke heften.

Om du er bekymret for at limet skal løsne, kan du vel alltids sy fast borrelåsen også. Det bør være grei skuring når den sitter fastlimt fra før :)

Om du er bekymret for at limet skal løsne, kan du vel alltids sy fast borrelåsen også. Det bør være grei skuring når den sitter fastlimt fra før :)
Har tenkt på det, men vil se om limet holder. Limet på velcroen er skikkelig seigt, så det er noe dritt å sy i. Må olje nål og tråd mens en syr.:eek:

Hvis noen er interesserte i lim og velcro kan det prøves å legge til "longboard" i søkestrengen. Longboardere bruker velcro til å feste pucken i hansken de bruker til sliding. Disse puckene blir jo ikke utsatt for veldig høy temperatur, men de festes heller ikke på det mest tilgivende stoffet (hasker). Velcroen blir utsatt for mildt sagt veldig hard sidelengs påkjenning. Kan være at man finner et tips der. Faller pucken av så ender det opp i kjøttsår uten like.

Da er "jomfrubrygget" med all grain unnagjort. Noen hick-ups ble det men tror det skal bli øl av det.
Det verste var vel at slangene som var montert på spiralkjøleren ikke tålte temperaturen.:oops: Etter 3-4 min. i kokende vørter begynte de å smelte.
Prøvde å løfte ut hele greia, men slangene ble bare lengre og leeengre. Fikk den ut med ei tang og byttet slanger i en fei.

Tok innertanken, oksygentanken, og laget et kar for skyllingen av maltet. Sveiste på 3 "ører" slik at det hviler på meske/koke kjelen. Boret en haug med 4mm hull i bunnen. Fungerer veldig greit å bare løfte BIAB-posen rett oppi, men er litt usikker på om det ble litt for mange hull. Når man skyller, skal vannstanden være over maltsenga eller skal det bare renne gjennom? Har en følelse på at vannet renner litt for fort gjennom.

Tilbake
Topp