mitt første brygg

da var utstyr i hus og ingredienser på vei. mitt første brygg blir et forsøk på en engelsk pale ale .
har kjøpt inn wayermann munich amber 4 kg ektrakt , 250g east kent golding humle og 100 g amarillo, tenkte og bruke totalt 125 g humle (er dette nok ) 50 g east kent ved 60 min og deretter 25 g ved 30 min og 25g ved 15 . og tørrgjære amarillo 15 g  . vet ikk om det har noe og si ...
tenkte jeg prøver meg på 23 l . Er hvertfall planen så kanskej jeg ender opp med 19 l ferdig brygg. med OG  1051 og en ibu på 39 sier hvertfall calkulatoren på håndbrygg . men som sagt dette vetjeg lite om.


Tenkte jeg skulle koke ekstrakt opp med 7 liter vann (blir da totalt 11l ) har ikke større kjele og så fylde det på gjæringsfat og helle 10l kaldt vann på for og kjøle det ned ( er dette lurt eller burde jeg koke det i to kjeler? ) 2 kg ekstark i hver og halvere humlemengden og blande det i karet når det er kjølt ned?  HJELP er veldig usikker

Setter veldig pris på hjelp her ...
 
Tenkte jeg skulle koke ekstrakt opp med 7 liter vann (blir da totalt 11l ) har ikke større kjele og så fylde det på gjæringsfat og helle 10l kaldt vann på for og kjøle det ned ( er dette lurt eller burde jeg koke det i to kjeler? ) 2 kg ekstark i hver og halvere humlemengden og blande det i karet når det er kjølt ned?  HJELP er veldig usikker

helt greit å koke vørteren for så å etterfylle med vann. de fleste, iallefall de som bruker ekstrakt, gjør det. men du skal merke deg at i det du er ferdig med å koke vørteren, er det veldig viktig å kjøle ned vørteren så fort som mulig. feks i en kar med isbiter og salt  eller ute i snøen, FØR du etterfyller med vann. pass på å ikke plask for mye. man skal unngå at det blander seg for mye oksygen mens vørteren er varm. Dette for å unngå infeksjoner. vannet som etterfylles kan du med fordel ha kokt på forhånd som det er sterilisert, men ikke nødvendig. når du har blandet inn vannet trenger gjæren mye ogsygenfor å trives. plask rundt i vørteren med ei sleiv el. ha i gjær, rist godt og sett til gjæring. bruker du tørrgjær burde du rehydrere denne. søk på forumet om rehydrering av tørrgjær.

ang amarillo humle, så er det en humle som er mest brukt til american pale ales... ikke typisk for en engelsk, men er ikke direkte feil kanskje
 
takk for tips , nå har jeg jo også selvsagt lest enda mer og blitt enda mer usikker, noen sier at man ikke skal koke malt ekstrakten for den kan karamelisere og ødlegge egenskapene , men har som sagt tenk og koke en time og tilsette humer osv.... hva bør jeg gjøre?
 
Flere teorier her. Min erfaring er at du får fram for mye bitterhet ved å koke ølsett. Et oppkok slik at du steriliserer ev bakterier skulle være nok. Du kan ev bruke litt av settet til å koke sammen med vann og humle, men det er ikke nødvendig. Men smaks- og aromahumle MÅ du ha.
Lykke til!
Nb! Du blir flinkere etter hvert og da blir det ennå triveligere :)
 
Thom79 skrev:
takk for tips , nå har jeg jo også selvsagt lest enda mer og blitt enda mer usikker, noen sier at man ikke skal koke malt ekstrakten for den kan karamelisere og ødlegge egenskapene , men har som sagt tenk og koke en time og tilsette humer osv.... hva bør jeg gjøre?
vet ikke hva du har lest, men vørteren skal koke.
-først koker du opp ønsket mengde vann.
-når det koker, ta kjelen av platen og tilsett maltekstrakten. rør godt til alt er oppløst. (er en fordel hvis du kan sette boksene med ekstrakten i varmt vann før du tilsetter, så det blir mer lettflytende)
-sett kjelen tilbake og kok opp. la det koke i 10-15 min. rør ofte så det ikke brenner seg i bunnen.
-så tilsetter du ønsket mengde bitterhumle. bruke bh-pose eller egne humleposer som du har humlen i (fra nå skal det koke i èn time)
-så har du i smakshumle og tilsutt aromahumle. tidspunktet i koketiden varierer. men 15min for smaks, og 2-3min for aroma er ganske vanlig.
-klarningsmiddel som Irish Moss eller Klar Urt har du i når det er igjen 15min.
-ta ut all humlen. eventuelt kan du la aromahumlen, den siste du tok i vørteren, ligge igjen i 20min mens du kjøler ned. 10min hvis du bruker humlepellets. men dette går på smak og behag.
-kjøl vørtern hurtig ned til ca. 30 °C.
-ha vørteren på dunk. tilsett mer vann, og til slutt gjær. (som du har rehydrert, men ikke la gjæren rehydrere mer enn 15min før du tilsetter gjæren)

NB! husk renslighet under hele prosessen. spesielt viktig med alt som kommer i kontakt med vørteren når den er kjølt ned.

lykke til med bryggingen!

(er rimelig fersk selv, men hvis du følger denne listen går det nok bra 8))
 
Endel ølsett er ferdig humlet, koker du de så ødelegger du evt aromahumle, er nok bedre å kjøpe ekstrakt og koke dette, også tilsette egen humle.
Rene ølsett er litt.. hm, vel..
 
neslekkim skrev:
Endel ølsett er ferdig humlet, koker du de så ødelegger du evt aromahumle, er nok bedre å kjøpe ekstrakt og koke dette, også tilsette egen humle.
Rene ølsett er litt.. hm, vel..
det stemmer helt sikkert, men er vel ikke snakk om ølsett her?
 
Amund_J skrev:
neslekkim skrev:
Endel ølsett er ferdig humlet, koker du de så ødelegger du evt aromahumle, er nok bedre å kjøpe ekstrakt og koke dette, også tilsette egen humle.
Rene ølsett er litt.. hm, vel..
det stemmer helt sikkert, men er vel ikke snakk om ølsett her?

FrodeSy som dro inn et ølsett :)
 
neslekkim skrev:
Amund_J skrev:
neslekkim skrev:
Endel ølsett er ferdig humlet, koker du de så ødelegger du evt aromahumle, er nok bedre å kjøpe ekstrakt og koke dette, også tilsette egen humle.
Rene ølsett er litt.. hm, vel..
det stemmer helt sikkert, men er vel ikke snakk om ølsett her?

FrodeSy som dro inn et ølsett :)

Sorry, denne må jeg ta på min kappe  :roedme:. Skal aldri sende innlegg via mobilen igjen, "trur eg".
 
kjapt spærsmål til , når jeg har kokt vørteren kan jeg jo ikke avkjøle den helt ned til 30 C når jeg skal tilsette ytterligere 7-9 liter vann, vil ikke da bryget bli for kaldt til og gjære? burde jo være ca 18-23 grader når jeg skal gjære?
 
Amund_J skrev:
helt greit å koke vørteren for så å etterfylle med vann. de fleste, iallefall de som bruker ekstrakt, gjør det. men du skal merke deg at i det du er ferdig med å koke vørteren, er det veldig viktig å kjøle ned vørteren så fort som mulig. feks i en kar med isbiter og salt  eller ute i snøen, FØR du etterfyller med vann. pass på å ikke plask for mye. man skal unngå at det blander seg for mye oksygen mens vørteren er varm. Dette for å unngå infeksjoner. vannet som etterfylles kan du med fordel ha kokt på forhånd som det er sterilisert, men ikke nødvendig. når du har blandet inn vannet trenger gjæren mye ogsygenfor å trives. plask rundt i vørteren med ei sleiv el. ha i gjær, rist godt og sett til gjæring. bruker du tørrgjær burde du rehydrere denne. søk på forumet om rehydrering av tørrgjær.

Hei, er også i gang med mitt første ekstraktbrygg og har åpenbart "syndet" i forhold til å ikke bruke vann som nedkjøling. Men skjønte ikke helt hvordan infeksjonsfaren blir større ved å tilsette kaldt vann direkte - det er jo neste umiddelbar nedkjøling i forhold til det meste annet? I tillegg trenger gjæren oksygenet som oppstår?

Den har begynt å "boble" allerede (etter ca 16t), men er jo synd om den skal ha blitt infisert :(


PI
--
http://piog3.blogspot.com/
 
Jeg gjorde som deg P-I Knutsen. Kjølte ned med vann på direkten. Gikk fint. Kjempegodt øl. Coopers lager med maltekstrakt i steden for sukker. Husk at kokt, nedkjølt vann er O2- fattig. Da må man vel risten litt ekstra for å få futt i´n ::)
 
Tilbake
Topp