Mitt første maltbrygg utsatt. Lekkasje!

Gledet meg voldsomt. Tanken til høyre har innebygget element på 3500W. Fylte opp med 30 liter og, riktignok noe sent på året, skulle Yuletide brygges. Etter ca 45 minutter var temperaturen 65 grader. Hellet 12 liter over i mesketanken, men silen i bunnen tok visst mye temperatur, for den dalte ned i 58. To raske oppkok i vannkokeren hver på to liter, fikk temperaturen opp i 64 grader. Alt klart :)  Drypp drypp sa det fra utløpet på tanken. Det er mulig andre får det tett med bare silikonringer, men ikke hos meg. Alt ble tømt og tørket, plasten rundt hullet rubbet med sandpapir og gjennomføringene montert på ny med silikonpasta på begge sider. Så får jeg prøve igjen i morgen. Jeg leste at mange brukte termostatstyrte vannbeholdere som Sous Vide. Nu hadde jeg en Sous Vide og med en akkurat høvelig kjøler nedi, blir det en flott herms (tror jeg). Planen er å meske en halv time på 60 grader og halv time på 70 grader. Skulle ikke det bli bra?

Vedlegg

• mesk2 (1 of 1).jpg
    mesk2 (1 of 1).jpg
    186,6 KB · Sett: 374
  • mesk1 (1 of 1).jpg
    mesk1 (1 of 1).jpg
    113,9 KB · Sett: 367
I dag, søndag, med silikondekkede gjennomføringer. Alt tett. Fylte på vel 30 l på vannvarmeren og nådde 67 grader på 45 minutter.
Sous Vide-kjelen nådde 61 grader, her skulle det bli HERMS!
Here we go! Malten rørt inn. 58 grader. Kokte opp vann 2 l. Og hadde forsiktig i. 60 grader presis. Ventet en stund og satte på overrislingsanlegget via varmeveksleren i Sous Vide som holdt 61 gr.
Dette gikk da strålende. Kunne ikke skjønne at noen skulle ha problemer med noe så enkelt, hehe. Halv time på 60 grader gikk fort og flott, men så... Tappet som når en gammel mann tisser, se bildet. Fylte på nytt vann og fikk temperaturen opp i 70 grader, Sous Vide likeså.
Hm, det virket som pumpa ikke klarte å levere. Sjekk av utløp. Pottetett! Oioi, husket jeg å sette slangen på fra silen til utløpet etterat jeg hadde silikonert kranen? (Se bildet fra i går  :bank2: )
Kjempetabbe på mitt første brygg. Her var det bare å tømme over i annet kar, rense opp og rote noe alldeles forferdelig. Gahr får heller unnskylde en førstereis at hans Yuletide fikk en vanskelig fødsel.
Fikk nå ut det meste til slutt etter en halv time på 70 grader, men uten HERMS denne gang. Skylte forsiktig manuelt og fikk ut 30 liter akkurat. Fosskokte i 90 minutter, Humlepellets var levert i tre forskjellige pakker med anvisning og muskovadosukker siste 2 minutter. Gassbrenner ( fra krabbekokersett) 7,5 kw skulle brukes ute selvsagt, men så høljet det ned. Kjellerdøra på vidt gap og full koking.
Varmeveksleren som på bildet fra i går, ble nu gjort om til vørterkjøler. Fra full kok til 20 grader på 15 minutter! Det må vel være godtatt. Endte opp med 22.5 liter og lot det være med det, så får den heller bli litt sterkere.
SG 1.052 OG 1.073. Ca 18 gram Fermentis Safale S-04 (tørrgjær). Vørteren ble ikke krystallklar, mildt sagt, hehe. Etter noen timer i gjæringskaret synes bunnfallet flere cm opp fra bunnen.

Vedlegg

• mesk3 (1 of 1).jpg
    mesk3 (1 of 1).jpg
    221,7 KB · Sett: 256
  • mesk4 (1 of 1).jpg
    mesk4 (1 of 1).jpg
    85,6 KB · Sett: 261
Tilbake
Topp