Mitt neste brygg - kølsch (igjen)

Panerai

Norbrygg-medlem
Sommeren nærmer seg og jeg trenger noen liter med lett og leskende øl. Jeg endte på kølsch. Jeg har lest litt rundt og sett på forskjellige oppskrifter. Jeg har endt opp på denne. Ser den grei ut? Eller er det noe jeg bør forandre? Bør jeg kutte mengden Malt til 10kg - 0,5kg - 0,5kg ? Noen andre innvendinger?

Skjermbilde 2015-04-12 kl. 21.07.55.png
 
Er vel kanskje litt for høy % til å være typeriktig Kølsch. Veit ikke hva slags gjær du har tenkt å bruke, men det er mye å hente på å bruke ekte kølsch-gjær og ikke tørrgjær.
 
Jeg lurer på om jeg skal gå for en split-batch. En med WLP029 og en med Us-5(tørr). Fruen likte den jeg brygget sist med tørr. Ser dette bedre/mer typeriktig ut? Skjermbilde 2015-04-12 kl. 22.07.26.png
 
Kølshgjær er viktig og gjæring på ca 16-17gr ellers kanskje øke IBU/GU til ca 0.5
 
Siste varianten har BU/GU= 16/48=0,33, så du bør ha IBU på min 20 for å komme innafør på Kølsch "området". Med wlp029 blir det en ren fruktig Kølsch smak, det vil du ikke få med US05
 
Brygget selv en kølsch med us-05 på 16 grader. En utrolig god smak med litt fruktig og god smak.. Sikkert ikke typeriktig, men vil en prøve noe og har kun tørr gjær. Ja så da er det riktig der og da.

Denne kommer jeg til å lage flere ganger. Samtlige som har smakt den synest den var frisk, fruktig og god. Og da venter vi på sommer, sol og varme :)

Easybrew
 
Tilbake
Topp