Mitt tredje brygg med for høy prosent

Marius Trones

Norbrygg-medlem
Hei. Har nettopp gjennomført mitt tredje brygg. Denne gangen et tysk pils ølsett. Mesket på ca 63/64 grader i 90 min. Skulle ha OG på 1.049 og havnet på 1.054. SG før kok var på 1.046. Start kokevolum på 28.5 liter etter oppskrift og ca 24 liter etter kok. 90 min koking etter oppskrift. Koker eg for hardt her? Eller mesker eg med for lav temp? Hvorfor blir ølet mitt alltid sterkere enn målet for ølsettet? Hva er nybegynner tabbene her? Føler det med koketid er litt lite å gjøre med pga humle, men kokestyrken. Det har kun svak bølgekoking. Trenger litt tips for å treffe alkohol prosenten bedre.

Takk

Mvh Marius Trones
 
virker som du har et bedre utbytte på mesken din en det oppskriften er gått ut fra. hvis du havnet på høyere og med riktig volum på kokstart.
 
Er du sikker på målingene? Vi fikk ofte for høye avlesninger i starten og trodde vi hadde godt utbytte. OG bør måles fem min ut i kok slik at man er sikker på at massene er blandet. Sukker synker faktisk veldig fort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Pass på røre litt rundt i vørteren før du tapper av og tar måling av SG.
Husk også på at væsken du måler må ha samme temperatur som oechslevekten er kalibrert for.
Hvis forskjellen mellom SG og OG er den samme hver gang kan du forutse og eventuelt justere resultatet slik at det blir slik du vil.
 
Stemmer volumet du endte opp med etter kok med det oppskriften sier? Altså batch size.

Du kokte bort 10% i timen. Vil ikke si det er for hardt kok.

Men, ut i fra oppskrift så kan du ha kokt bort for mye eller hatt høyere effektivitet enn det oppskriften sier. Hva er kilden til oppskriften?
 
Ble usikker nå ja. Hehe Måler med reflektometer. Men neste gang gjør eg begge deler ja og 5 min ut i kok osv. Ellers så målte eg SG nett før kok ca 2-3 min etter blanding av skyllevann. Batchsizen ble litt under det som oppskrift sa på 25 liter. Rundt 23.6 liter nedkjølt. Takk for tips, ble litt klokere.
 
SG og OG stemmer med hvor mye du hadde preboil og hvor mye du har kokt vekk.

Neste gang kan du skylle med mer vann. Legg på kanskje 2.5-3 liter skyllevann, da bør du treffe 25 liter etter kok samt at du har litt ekstra til å legge igjen trub i.

Hvis oppskriften sier 25L etter kok, så legger du bare på 1.5L skyllevann. Hvis du fortsatt får høy OG så treffer du nå iallefall volum, og kan lett justere effektivitet ifht oppskrift.
 
Det kan også være lurt å kalibrere refraktometeret innimellom med rent vann og justere til den viser 1.000
Jeg har selv gått på en smell der og fant ut at jeg fikk høyere målt OG enn forventet. Fant senere ut at refraktometeret med 20 grader varmt vann viste 1.006
 
Hmm.

Eg starter bryggedagen min med å rekne ut vannmengde som eg koker opp til 100 grader i sin helhet. Eg tapper av skyllevann i en dunk som eg isolerer for å holde varmen. (Sparer da litt tid på å varme opp i 2 omganger) Men det begrenser meg med vannmengden pga min 36L kjele.

Eg bruker då formelen (fått den her inne tidligere):
  • Meskevannvolum = 2.5-3 liter per kilo malt = 3 x 5.5 = 16.5 liter (brukte 3 liter per kilo)
  • Skyllevannvolum = (mesketap x maltvekt) + kokevolum – meskevannvolum

    Døme fra mitt siste brygg (Tysk Pils 4.8 Vestbrygg ølsett): (0.8 liter per kilo x 5.5 kg malt) + 28.5 liter kokevolum = 32,9 liter – 16,5 liter = 16,4 liter skyllevann
Med dette oppsettet klarte eg å havne på 28.5 liter til kok som var planen og ca 21 liter til gjæring. Det du mener er at eg pga mitt utstyr og effektivitet skal bare prøve å legge til 1.5 liter skyllevann i tillegg for å kompensere.

Eg får prøve litt dobbelsjekking av tall ved neste brygg for å sjekke om dei faktiske tallene er riktige.

Men hva mener du med lett justere effektivitet ifht oppskrift? Det er her det skorter hos meg for å si det slik. Det blir slik det blir med mine kunnskaper. hehe

Eg har veldig liten kunnskap om hvordan man kan manipulere brygget slik at man får ønsket resultat.

Reflektometer blir kalibert hver gang med sterilt vann så det skal være i orden.

Men sett at resultatet av OG ikkje er riktig har eg muligheten for å finne ut den faktiske prosenten i etterkant?
 
Vel. Du mangler 1.5L vørter etter kok for å ende opp med 25L ihht oppskriften. (Hvis oppskriften sier 25L i kjelen etter kok vel å merke, altså at den ikke tar høyde for evt trub du mister på vei til gjæringskaret.)

Hvis du hadde tilsatt 1.5L rent vann, så ville du endt opp med 25L og en OG på 1.051, noe som fortsatt er litt høyere, men nærmere iallefall. Men dette er rent vann, du vil dra med deg sukkerstoffer hvis du skyller med dette ekstravannet, selv om det nok er lite ekstra sukker. Tilsetter du 2.5L ekstra så skal du i i teorien treffe OG, men da har du 26L i karet. Noe som gir mer øl, men da blir humletilsetningene tilsvarende 1L for lite.

Evt så kan du koke mindre hardt, men avkoket ditt virker helt i orden, så ville egentlig ikke styrt så mye med det.

Hvis du treffer volum etter kok, så kan du se hvis du ligger over eller under på OG, og justere hvis du trenger å skalere opp eller ned maltmengden for å treffe korrekt OG, da er et bare en faktor å manipulere.
 
Tilbake
Topp