Mjød

Regner kanskje med at dette ikke er forumet for mjød, men hvis noen har erfaring; Hva tror dere om dette. Har satt dette nå og skal bare vente noen måneder. Er veldig spendt på resultatet, og om det blir noe i nærheten av hva som er forventet.




Martin Js Dry Mead Style: Unspecified Brewer: Martin J

Statistics
Volume: 16 liters
OG: 1119
FG:
Alcohol: 11.8 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 0 IBU
BU/GU: 0
Fermentables
Honey 5000 grammes
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Fermentation
Yeast: Unspecified
Comments:
Koker opp 6 l av vannet og kjøler det ned til 90 grader før jeg tillsetter 2000 g av honningen og holder det rundt 75 grader i 5 minutter (pasteuriserer) før det hele kjøles fort ned til rundt 20 grader før jeg har det hele i gjæringskaret og tilfører oksygen (setter på lokket og rister dunken som h...), og tilslutt tilsetter jeg gjæra.

Gjær: Bruker en 1,5 l aktiv starter av 2 ts gjærnæring, 0,5 dl lys DME, 1 dl honning og 4632 Dry Mead fra Wyeast + ytligere 3-4 ts gjærnæring ved pitching. (Gjæra trenger en del hjelp med å fordøye honningen).

Etter ca en uke gjentar jeg koking av 4 l vann og pasteurisering og nedkjøling av de siste 3000 g honning. Da har det oppstått en god del ny gjær, i gjæringsdunken, som er klar for nye utfordringer. (vet ikke om dette er nøvendig, eller om alt kunne blitt satt samtidig, men det ser virkelig ut til å kose seg på dette pungtet :)

Etter ytligere ca 30 dager, stikkes det om i nyt gjæringskar og tilsetter 10 g bitter apelsinskall og 10 g søt apelsinskall + en halv sitron med skall, alt pasteurisert. La stå i 10-15 mnd. før det stikkes på Øl- eller Champagneflasker med sukker (6-7 g/l). Lagres noen uker til. (veldig usikker på mengde, men har lyst til att det skal bruse skikkelig :)

Serveres kald i Champagne glass.

Startet i november, er nok klar til våren :)
 
Basert på erfaringene fra mitt eget prosjekt (i den andre mjødtråden) som er veldig likt ditt vil jeg tro dette blir godt, men at den blir litt søtere enn min. Balanserer sikkert fint med det bitre appelsinskallet! Bytter gjerne en flaske med deg utpå våren! Har du tenkt å tilsette mer gjær for karbonering eller er det overlevende nok i mosten til å lage litt sprudlende effekt tror du?
 
Iffwer skrev:
Har du tenkt å tilsette mer gjær for karbonering eller er det overlevende nok i mosten til å lage litt sprudlende effekt tror du?

Du sier noe der. Når jeg skriver våren, så kom jo det noe uklart frem at jeg mener våren 2012, og du har nok et poeng i at gjæra da antagelig er stein dau. Må nok tilsette litt frisk gjær før karbonering ja. Bytting er bra, men denne gangen blir det jo ikke aktuelt å flaske før tidlig 2012. (...og jeg som ikke akkurat er tålmodigheten selv...)

Takk for innspillet!
 
Tilbake
Topp