Mjødurt i øl?

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har mjøduet utafor døra her hjemme og ser at den også kalles for ølgras så dermed lurer jeg på om noen har brukt denne i ølbrygging.  Ser at det er en urt som har legende effekt på forskjellige plager og så på tv i kveld at den brukes som krydder i mat, av navnet har den vel blitt brukt i mjød men så var det dette med øl da?
 
Vi fikk en flaske mjødurt-saft i bryllupet vårt, og den lukter litt humle i aromaen faktisk. Samtidig lukter den litt kirsebær og den er bitter i smaken (ettersmaken også). Jeg tenke på det samme med en gang jeg kjente lukten av humle fra flaska, allerede før jeg hadde åpnet den (lukta humle i posen den var knytt inn i). Jeg kan se for meg at denne smaken passer bra i en kraftig IPA eller annen bitter ale.

Bare kom med oppdatering om du forsøker deg på dette! :)
 
Har sett att det er anbefalt å plukke tidlig på våren når planten er liten for å unngå at det blir altfor beskt

Brukte selv blomst både i gruit og i mjød.
Så det er ikke allt for lenge til jeg vet mer enn nå
 
Jeg har også lurt på om det hadde vært godt å ha det i øl. Leste engang for lenge siden at mjødurt har virkestoffet paracetamol og at det var derfor vikingene ikke hadde vondt i hode dagen etter. Det hadde vært fantastisk om det stemte :)
 
golo skrev:
Jeg har også lurt på om det hadde vært godt å ha det i øl. Leste engang for lenge siden at mjødurt har virkestoffet paracetamol og at det var derfor vikingene ikke hadde vondt i hode dagen etter. Det hadde vært fantastisk om det stemte :)
Paracetamol og alkohol er en meget uheldig blanding ifølge moderne legevitenskap.....
Kanskje vikingene ikke var klar over det, men det bør egentlig ikke blandes.....
 
magne1972 skrev:
golo skrev:
Jeg har også lurt på om det hadde vært godt å ha det i øl. Leste engang for lenge siden at mjødurt har virkestoffet paracetamol og at det var derfor vikingene ikke hadde vondt i hode dagen etter. Det hadde vært fantastisk om det stemte :)
Paracetamol og alkohol er en meget uheldig blanding ifølge moderne legevitenskap.....
Kanskje vikingene ikke var klar over det, men det bør egentlig ikke blandes.....

Hvorfor ?  jeg har alltid blandet hvis det har vert behov, som fx skallebank når vi skal på fest.
 
Som hovedregel er det lurt å ikke blande alkohol og medisiner.
Paracetamol (virkestoffet i Paracet) kan være skadelig for leveren, og det er også alkohol. Spesielt denne kombinasjonen er derfor ikke å anbefale.

fant den etter et raskt søk.
og leveren har vi bare en av, og den skal jo vare en stund :)
Mener også at jeg har hørt at det er uheldig for hjertet over tid....
 
Jeg er klar over det, men alltid blandet betyr 2 paracet og mye mer øl ca. hvert 3-5 år så jeg anser meg utenfor noen fare.
Dessuten har jeg den siste måneden levert inn ca 10 blodprøver så jeg hadde nok fått beskjed om leveren var dårlig :)
 
nå er det vel acetylsalisylsyre og ikke paracetamol som er i mjødurt
Og det har vel mindre utslag på leveren ville jeg tro
 
Vet at Anders Christensen brukte mjødurt i store mengder til i et av ølene under Bjorleik i fjor, men har ikke smakt ølet.

Søker man på google etter slike urter, dukker nesten alltid Urtekilden opp, en temmelig grundig side som gir god pekepinn både om innholdsstoffer, smak og bruk.
Jeg synes mjødurt lukter utrolig godt, og har tenkt på det selv som en mulig ingrediens.
Forsøket blir nok ikke før eventuelt neste sommer, men jeg er uansett interessert i å høre om andres erfaringer rundt dette.
 
du må velge hva du vil ødelegge, leveren med paracetamoler eller magen med fx. acetylsalisylsyre.
Men jeg har  sambo og barn i helsevesenet så jeg vet jeg er hinsides faregrensen, bare man holder seg innefor anbefalte doser.
uten smiletegn
 
Sjekket komboen paracetamol og alkohol med en lege under en bryllupsfest en gang og han sa det var bare å kjøre på
 
Paracet innenfor anbefalt dosering er ikke skummelt så lenge du ikke lider av feilernering (herunder mange nymotens slankekurer), anorexi, leversvikt, alkoholmisbruk etc.

Det er ingen interaksjoner sammen med alkohol, men om du har skrumplever/leversvikt som følge av alkoholmisbruk (eller andre ting) skal man vise forsiktighet.

ASA (Acetylsalisylsyre) er verre sammen med alkohol, det er til og med notert i felleskatalogen.
Økt risiko for gastrointestinal blødning sammen med kortikosteroider, andre NSAIDs, SSRIs og alkohol.
 
Når vi nå er på medisin, det som har imponert meg mest er at en 1. nuttårsdag på sykehuset fikk både øl og penicilin, når jeg gjorde dem oppmerksomme på at jeg gikk på penicilin svarte de "tjaeæ, enten virker ikke det ene eller så virker ikke det andre. Tydeligvis ikke problem å kombinere, m.m. at penicilinen ikke innholder antabus lignende stoffer.
 
Sist redigert:
Lars skrev:
Vet at Anders Christensen brukte mjødurt i store mengder til i et av ølene under Bjorleik i fjor, men har ikke smakt ølet.

Jeg smakte det i helga. Mjødurten bidrar med en ganske karakteristisk aroma, som kan minne litt om såpe eller parfyme. Det var uvant i et øl, men etter min mening ganske godt, selv om det i Anders sitt øl kanskje var litt vel dominerende.
 
Hvis dere har lest litt om mjødurt så hadde dere sett att det indeholder stoffer som beskytter ganske godt mot salisalsyre
I hvertfall di mengdene som er interesante i øl
 
Har mjøduet utafor døra her hjemme og ser at den også kalles for ølgras så dermed lurer jeg på om noen har brukt denne i ølbrygging. Ser at det er en urt som har legende effekt på forskjellige plager og så på tv i kveld at den brukes som krydder i mat, av navnet har den vel blitt brukt i mjød men så var det dette med øl da?
Jeg har akkurat satt 25 L. brygget en modifisert blonde ale, og hadde i 3 l. mjødurtsaft. Jeg brukte champagne- gjær. Ble et lettdrukket fruktig øl, men skummelt sterkt rundt 12% :)
 
Tilbake
Topp