mmmm... :)

jeg smakte nettopp på en pilsner jeg har som står til gjæring, den smakte herligt å var kommet ned i 1.020 allerede selvom den bare har stått til gjæring siden søndagen... Kansje det er snart er på tide å dra den ut fra fryseren og opp i litt varmere strøk, for en diacetyl kvil :)

Denne er gjæret med Danstar Nottingham på 15 grader
 
Det er nok ikke en pilsner...
Notingham er en ale-gjær, men den takler nok fint lave temperaturer.
Jeg ville nok kanskje øket tempen en grad om døgnet til 17-18 grader, og gitt den en rast på et par tre dager der, men det er ikke strengt tatt nødvendig.
Det kommer litt an på hvilket resultat du er ute etter.
 
magne1972 skrev:
Det er nok ikke en pilsner...
 
sant det :D mangel på bedre beskrivelse av typen :)

magne1972 skrev:
Jeg ville nok kanskje øket tempen en grad om døgnet til 17-18 grader, og gitt den en rast på et par tre dager der, men det er ikke strengt tatt nødvendig.
Det kommer litt an på hvilket resultat du er ute etter.
 

Jeg tenkte også på det samme slik at jeg, satte ned en eplevin/cider på samme gjær typen i dag som jeg hadde tenkt å gjære på 18 grader.
slik  at jeg om ett par dager kan forsiktig øke tempraturen på begge :)

Nå det kommer til brygget jeg skal flytte over på rast så er jeg ute etter en nøytral pilsner lik smak håpe jo at jeg skal få bort mesteparten av diacetylen den måtte ha laget. Har hatt endel brygg i det siste som har vært meget preget av diacetyl, brukt muntons gold yeast. Denne gjæren er svært flokkulerende, og jeg føler den rydder meget dårligt opp i diacetylen. Har ikke gitt opp denne gjæren enda, men skal heller bruke den på søtere og mere smakfylte øl enn lyse lette øl typer.
 
Hvis du vil ha en nøytral gjæring med nottingham, anbefales nok det du har gjort med lav gjæringstemp, for så en gradvis økning av temperaturen et par grader etter stormgjæringen, og la det hvile der et par...tre dager.
Det burde bli bra :)
 
ja tror også det.
Smakte utrolig reint og godt nå, så tror jeg blir fornøyd med denne :)
Er jo ikke noe rart at folk som har denne hobbyen blir utrolig gla i den, rett og slett spennende.
 
Tilbake
Topp