Modifisere kjele (sette inn PID regulator og SSR)

Hei.
Jeg har en kjele med to varmeelementer. Ett på 2000w og ett på 500w. Men jeg er ikke fornøyd med temperaturstyringen og vil bygge om til PID og SSR. Tanken er å koble begge elementene til et SSR styrt av denne Men jeg vil gjerne kunne begrense effekten manuelt og lurer på om noen kan si at det går greit og sette inn et dreiepotmeter mellom PID og SSR? Og kanskje til og med vet hvilket potmeter jeg i såfall bør bruke?
 
Kanskje PID og SSR for motstandstyring er bedre egnet enn de som bruker spenning hvis man vil begrense manuelt med potmeter? Jeg blir ikke helt klok på dette kjenner jeg...
 
Vil tro at det er en dårlig ide og bruke et potmeter mellom PID og SSR.
SSR er jo bare et rele som åpner/lukker kretsen etter som det får styrestrøm fra PID.
Om du regulerer styrestrømmen så vil ikke det bety noe, med mindre du justerer den så lavt at SSR ikke slår inn.

Jeg antar du egentlig vil effektjustere varmelementet ditt, altså mellom SSR og varmeelement?
I isåfall er nok en dimmer et bedre valg en potmeter.
 
Vil tro at det er en dårlig ide og bruke et potmeter mellom PID og SSR.
SSR er jo bare et rele som åpner/lukker kretsen etter som det får styrestrøm fra PID.
Om du regulerer styrestrømmen så vil ikke det bety noe, med mindre du justerer den så lavt at SSR ikke slår inn.

Jeg antar du egentlig vil effektjustere varmelementet ditt, altså mellom SSR og varmeelement?
I isåfall er nok en dimmer et bedre valg en potmeter.

Er det ikke sånn at de SSR'ene som har 4-20mah styreinngang modulerer utgangsspenningen?
 
Nei, det er PID enheten som modulerer styrestrømmen til SSR. Så om man justerer styrestrømmen vil det ikke ha noe og si for 220v kretsen med mindre styrekrets-spenningen og/eller strøm blir så lite at SSR ikke åpner/lukker 220v kretsen.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Ok. Så hvis jeg skal få det til som jeg vil må jeg ha noe mellom PID og SSR som kan bryte signalet opp i pulser slik at elementet slår seg av og på hyppig?
Da får det bli senere en gang, så får jeg satse på at PID og SSR med 4-20mah kontroll som jeg bestilte klarer seg i standardkonfigurasjon så lenge...
 
Da skjønner ikke hva du vil.
Er du redd for brent vørter pga for høy effekt i varmeelementet?
Det er PID som sender pulsene du er på jakt etter tror jeg....



Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
PS: Du trenger en temp sensor også. Da skal du ha alt du trenger for og bygge om fra vanlig termostat til PID.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Denne sammen med en pid med rele utgang i steden for ssr kontroll burde gjøre det du etterspør. Men, hvor god ide det er vet jeg ikke. Ville heller hatt to ssr, en styrt av pid og en med potmeter. Så kunne du satt en bryter til å veksle mellom de og brukt pid til mesking og potmeter til koking. Du kan effektbegrense pid via menyene. Det er knotete å gjøre i fart, men en grei måte å sikre seg mot fastbrenning.

http://m.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-Solid-State-Relay-SSR-KR2040AX-280VAC-40A-VR-to-AC-/140553987088
 
Takk for linken. Hovedgrunnen til at jeg vil ha mulighet til å dempe elementet litt er vel egentlig at jeg synes det koker unødvendig hardt. Og jeg så en video fra high gravity der de hadde et lite ratt på siden siden av tempkontrolleren som de justerte koken fint med. Det hadde jo ikke gjort noe hvis det reduserte fastbrenning heller :)
-Har bestilt et par pt100 sensorer også.
 
Den som SindreW linker gjør egentlig det samme som en dimmer. Så det du kan gjøre om du allerede har et SSR, og ikke vil kjøpe et SSVR (solid state variable relay) kan du sette inn en dimmer mellom SSR og varmeelement.

Da kan du kjøre 100% for mesking med PID (for og ikke "forvirre" PID), og når du skal koke setter du PID til ON og justerer effekt med dimmeren.
Tror du kan bruke denne:
http://www.ebay.com/itm/4000W-AC-22...490134?hash=item567d024c96:g:CWYAAOSw14xWH3ny

Jeg tror jeg kommer til og velge denne løsningen siden jeg allerede har SSR og ikke vil kjøpe SSVR.
 
Tilbake
Topp