Modifisering av eplecider

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har satt min andre batch med "latmannscider", dvs eplejuice fra Eldorado med cidergjær. For så vidt et greit brygg, men litt kjedelig, kanskje. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan modifisere brygget for å gjøre det mer spennende? Brygget er ferdig gjæret. Er tørrhumling en ide? Evt tilsetting av frukt og/eller bær?
 
Bruker du kun eplejuice og tilsetter gjær? Hørtes ut som noe jeg kunne klare å få til. Tisetter du noe sukker?
Hva blir OG-FG når du "brygger" denne?
 
Tror ikke tørrhumling er så dumt. Smakte en cider som var tørrhumlet med citra(tror jeg), og det var absolutt bra greier.
 
Ingen koking? Bare juice og gjær i et gjæringskar? Tilsetter du da sukkerlake før flasking?
Ingen koking, og når cideren er ferdiggjæra og tappet på flaske/fat, heller du bare på ny juice på gjærkaka. Hele prosessen tar 15-20 minutter (med fat). Kjempelettvint.
Smaken er som mange nevner litt "enkel". Det jeg brygga minner litt om sur, hjemmelaga hvitvin. Jeg ser at noen anbefaler tørrhumling. Jeg fant også en oppskrift der noen bruker dekstrose. Vurderer å koke en lake, kjøle ned og tilsette, selv om juicen har stått til gjæring i ca. en uke. Vil det føre til problemer?

Når det gjelder karbonering, vet jeg ikke om det blir utfordrende med naturlig karbonering (sukkerlake) da FG'en er så lav. Selv tvangskarbonerer jeg på fat.
 
Tror ikke tørrhumling er så dumt. Smakte en cider som var tørrhumlet med citra(tror jeg), og det var absolutt bra greier.
Nå er jo dette et veldig rent brygg, og jeg hadde tenkt å gjenbruke gjærkaka en gang til. Hvordan vil det funke å koke opp litt vann og la humla trekke som i en te? Og så tilsette dette etterpå?
 
Nå er jo dette et veldig rent brygg, og jeg hadde tenkt å gjenbruke gjærkaka en gang til. Hvordan vil det funke å koke opp litt vann og la humla trekke som i en te? Og så tilsette dette etterpå?
Trekke i varmt vann? Da vil du jo få ut noe bitterhet av humla. Men kanskje avkjøle vannet og la humla trekke før du siler det til gjæringsfatet?
 
image.jpeg image.jpeg image.jpeg Jeg satte en batch i dag, tilsatte 50g søt, tørket appelsinskall. Tenkte å kanskje tørrhumle med 40g EKG eller Citra.
OG på denne juicen var 1.050
 
Jeg har satt denne flere ganger, men pleier å tilsette litt dextrose for å piffe opp % litt. Etter gjæring, har jeg tilsatt en flaske eldoraro pære/eple saft (konsentrat). Da blir den fin i smaken. Husk at du må ha en god del mer sukker til karboneringen her, enn øl. Kanskje 10-12 gram pr liter......
Jeg har en batch som er flasket nå, bommet desverre litt på søtningen av den. Fulgte oppskriften, men skulle tilsette enda litt mer søtemiddel (brukte sånn søtningsdråper). Tuppen datt av, så hele greia fikk seg en real dæsj. Den ble noget søt nå......... Men får lagre frem til sommeren, og se. Ble på nærmere 10%, så det går jo fint å tynne den ut litt hvis det blir for klissete.
En flaske saft holder i massevis.
 
Jeg har satt denne flere ganger, men pleier å tilsette litt dextrose for å piffe opp % litt. Etter gjæring, har jeg tilsatt en flaske eldoraro pære/eple saft (konsentrat). Da blir den fin i smaken. Husk at du må ha en god del mer sukker til karboneringen her, enn øl. Kanskje 10-12 gram pr liter......
Jeg har en batch som er flasket nå, bommet desverre litt på søtningen av den. Fulgte oppskriften, men skulle tilsette enda litt mer søtemiddel (brukte sånn søtningsdråper). Tuppen datt av, så hele greia fikk seg en real dæsj. Den ble noget søt nå......... Men får lagre frem til sommeren, og se. Ble på nærmere 10%, så det går jo fint å tynne den ut litt hvis det blir for klissete.
En flaske saft holder i massevis.
Så juice dextrose og gjær I bøtta. Etter gjæring så kjør du i ei flaska saft + sukkerlake til karbonering før det hele går på flasker? Har æ forstått det rett da? Tusen takk for svar.
 
Korrekt Ambull1. Såre enkelt, og blir god og sprudlende cider. Søter den opp etter egen smak, men du trenger egentlig ikke mer etter å tilsatt saften.
 
Skal kjøre gjærstopp og så søte cideren til ca 1010 (tror jeg). Noen som vet gravity på vanlig søt kjøpecider (Grevens cider, Härljunga etc)? Vil ha gravity midt mellom den og 1000. Tenker å "tørrhumle" med en del epleskrell fra friske epler, samt tilsette konsentrert eplejuice (enten koke inn eller kjøpe 100 % eplesaftkonsentrat). Noen som har erfaring eller kommentarer til mine planer?
 
Det skallet kommer til å starte gjæringen igjen. Om du ikke har planer om å blansjere det da.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hjelper det ikke med gjærstopp? Trodde det var slutten for gjæren jeg da... også villgjæren...

Kjørte i stedet sodastream sitt pærekonsentrat, to flasker på ca 1 liter til sammen. Gravity steg fra 1000 til 1010 ca... smakte bra, men har mistet troen på gjærstopp på Europris...
 
Sist redigert:
Hjelper det ikke med gjærstopp? Trodde det var slutten for gjæren jeg da... også villgjæren...

Kjørte i stedet sodastream sitt pærekonsentrat, to flasker på ca 1 liter til sammen. Gravity steg fra 1000 til 1010 ca... smakte bra, men har mistet troen på gjærstopp på Europris...
Tilsett ugjærbart sukker i tillegg til juice og la den gjære seg ferdig. Da ender du opp med sødme som man slipper å tilsette gjærstopp.

Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp