modning av øl og hastværk

hole

Jeg var klar for jule øl brygging når jeg ble spurt om å ta med øl laget av mit hjemme maltede korn til en tilstelning i balestrand 7-9 oktober. jeg hadde nesten ikke malt igjenn så jeg satte igang malting, og når malten ble ferdig brygget jeg tre typer øl + en svakøl av andre avrenning av malten fra to av øltypene. nå kom jo forespørslen noe sent så ølet får ikke modnet så lenge som jeg kunne ønske. siden jeg bare tar med noen få flasker av hver type og resten får tid til ordenlig modning, tengte jeg at det hele kunne la seg gjøre. Da jeg har hatt noe treg karbonering på flaskene de siste gangene jeg brygget tengte jeg å prøve noen triks for å prøve å få ølet færdig så raskt som mulig. det ene var å flaske ølet en uke tidligre en ellers, 2-3 dager etter at det stoppet å gjære. det andre var å sørge for at noe av gjæren var aktiv. så det jeg gjorde var til jule øl varianten lagde jeg en starter med DME tilsvarende ca riktig co2 mengde og så tilsatte jeg gjær fra dunken. jeg lot dette stå fra morgenen til utpå kvelden, når huset hadde roet seg, denne "starteren" hadde da begynt å gjære aktivt. så fortsatte jeg som vanlig ved flasking. Dagen etter skulle jeg flaske øl nr2 som er en rug øl, men siden jeg hadde en dunke med øl nr3, en Emmer og hvete øl med samme gjær (heffeweizen)som gjærte aktivt. valgte jeg å bruke 2 liter av dette til krausening + nok DME så ølet skulle få ca riktig co2 nivå.

Har dette noe forseg, jeg mener vill aktiv/aktivisert gjær kunne hjelpe modnings prosessen å gå litt raskere?
er det noen andre bakdeler ved å ikke la øllet få nok tid på gjærings dunken? (uten om muligheten for overkarbonert øl)
Og jeg brygget hvete ølet sist siden jeg har lest at dette ofte serveres ungt. er det riktig, kan hvete øl serveres med mindre modning og fremdeles være godt?

Har dette noe forseg, jeg mener vill aktiv/aktivisert gjær kunne hjelpe modnings prosessen å gå litt raskere?
Det spørs; Inbiller meg at det har mest å si hvor mye gjær som er i suspansjon/kontakt med ølet. Budweisser(USA) bruker for eksempel trespon i modningstankene slik at gjæren kan sette seg på sponet og dermed ha en stor overflate i forhold til ølet. Da skal ølet i teorien modnes raskere. Usikker på om dette har noe for seg når det gjelder hjemmebryggere med bittesmå gjæringskar. Det beste du kan gjøre er å pitche nok gjær fra starten av og oksygenere bra.

er det noen andre bakdeler ved å ikke la øllet få nok tid på gjærings dunken? (uten om muligheten for overkarbonert øl)
Ulempene med å flaske/ kjøre på fat for tidlig er at gjæren ikke har fått mulighet til å bryte ned bismaker som skyldes selve gjæringen. Diacetyl for eksempel. Igjen; Har du dårlig tid, pitch nok gjær i starten. Da blir det også fortest mulig ferdig.

Og jeg brygget hvete ølet sist siden jeg har lest at dette ofte serveres ungt. er det riktig, kan hveteøl serveres med mindre modning og fremdeles være godt?
Spørs litt her og; De sier at hveteøl under OG 1.050 er drikkbare omtrent med en gang de er karbonert. Noen ganger stemmer det. Men andre ganger kan du få store mengder svovel av weissen-gjær. Denne forsvinner som regel etter 2 ukers lagring. Litt lagring tror jeg ikke gjør vondt for en weizen.

Ordinary Bitter med OG 1.040 og en flokkulent gjær (som fks. WLP002) er hva jeg ville brygget hvis jeg hadde hatt dårlig tid.

BYO har en fin artikkel om "Speed-brewing". http://www.byo.com/stories/techniques/article/indices/19-brewing-tips/1429-speed-brewing

takk for svar og link, det meste av det jeg leser i artiklen får meg til å tro jeg har gjort det meste riktig. men noen ting er kansje ikke optimalt for en rask moden øl, men jeg forblir ganske optimistisk ensålenge.

Det første øllet jeg brygga denne gangen gav jeg litt juleøl preg, med endel crystal malt og pale chocolate malt. Det er nok det ølet som jeg er mest usikker på blir bra nok i tide, men til jul bør det være et nydelig øl. valget av gjær var og litt utradisjonellt kansje med wlp 006, men gjæren burde funke bra.
jeg brukte s-04 på veik ølet og det bør funke meget bra, dette er kansje ølet som har størst potensiale for å bli ferdig i tide, bare jeg kan finne tid til å flaske det eller en annen løsning.
Til å gjære rug ølet og Emmer og hvete ølet brukte jeg en starter av WLP380, dette er et øl jeg er meget spent på og serfram til. men det og må flaskes eller "caskes"

Jeg har tilogmed fundert på muligheten med "cask" modnet øl servert med lite culsyre som i england, det kunne fremdeles vert gjenomførbart med hvete ølet som fremdeles står på gjærkaka eller Veikølet som også fremdeles er på gjærkaka. men da gjenstår problemet med oppset av pumpe kran og "casken"/dunken som vil ta tid og koste penger jeg ikke har. men det hadde vert en ideel løsning når en har dorlig tid.

En ting er jeg dog sikker på, når bryggene har fått sin tid til modning har de alle potensiale til å bli meget gode. og alt arbeide vill betale seg når jeg lener meg tilbake til vinteren med et ferdig modnet øl :biersmile:

Tilbake
Topp