Modning av pilsner

Som helt ferske i gamet har min bryggerkompis og jeg som vårt femte brygg idiotisk nok valgt å satse på en pilsner. Mens brygget nå durer og går på 10°C (det formelig freser i tanken), begynner spørsmålene å melde seg: Hvordan gjør man det med modning?

I følge oppskriften skal ølet modnes på 2°C i fire til åtte uker. Senker vi bare temperaturen mens det fremdeles er i gjæringstanken? Stikker vi det om på en ny gjæringstank? Skal den i så fall ha gjærlås, eller skal den være tett? Skal/kan ølet flaskes før modningen eller etterpå? Skal flaskene primes med sukker, og hvor lenge og på hvilken temperatur skal de stå? Når ølet til sjuende og sist skal over på corneliusfat, kan dette skje først som sist, slik at ølet kan modnes ferdig der?

En del løse ender, altså, og vi hører gjerne en kommentar fra noen som har erfaring med dette...

Kan ikke svare på den cornelius delen, men etter den er ferdig gjæret stikker du om og flasker(med sukkerlake) Hiver de i kjøleskap og rører de ikke på 4 uker :) Det var ihvertfall det vi gjorde! Smakte på en pils i går kveld, da hadde den stått i 10 dager, men trenger nok mye mere tid!

Etter 3-4 uker gjæring på 10 grader, tapper du som vanlig over på fat eller flasker. Flasker må tilsettes sukker, mens med fat, kan du velge sukker eller tvangskarbonering med CO2. Jeg lagrer så 4 uker på en grad. Deretter vanlig kjøleskaptemp.
Min erfaring, er at pils/lager bør lagres minst et par måneder før det blir godt.

Pils er helt topp, selv for nybegynnere. Her vi du sannsynligvis få mange ulike svar, det er fordeler og ulemper med ulike metoder.

Men en enkel fremgangsmåte som nybegynner, er å la ølet gjære helt ferdig, dvs. 2-3 uker på primærtanken før du flasker eller kegger. Vil ikke anbefale å senke temperaturen før du flasker, men dersom du kegger kan dette gi deg et litt klarere øl da senkningen bidrar til at mer gjær bunnfeller.

Hvis du flasker, må du tilsette sukkerlake samtidig og la disse stå i romtemp i 1-2 uker. Deretter settes flaskene kaldt til lagring. For keg er det hele litt enklere, da man kan sette disse rett til kald lagring, og tvangskarbonere enten underveis eller på slutten av lagringstiden.

Nødvendig lagringstid er det ulike oppfatninger om, men min erfaring er at det meste av normalstyrke pils smaker godt etter 4 uker kaldt (0 - 4 grader), og endra bedre med litt mer tid, men her er det bare å prøve seg frem.

Dermed kan du få en ferdig pils på ca. 6 uker med keg, litt lengre med flasker. Noen riktig så dristige bryggere eksperimenterer til og med ned mot 4 uker totalt fra brygg til ferdig produkt, men dette forutsetter er rask modning, og lagring ned mot frysepunktet. Sannsynligvis ikke helt optimalt for en ekte lager.

Lykke til.

Sist redigert:
Gjennomfører du gjæringen på en god måte kan du fint få en svært god pils på tre-fire uker (på fat, i alle fall) men den vil alltid ha godt av en tids kaldlagring.

Gjennomfører du gjæringen på en god måte kan du fint få en svært god pils på tre-fire uker (på fat, i alle fall) men den vil alltid ha godt av en tids kaldlagring.
Enig med Gahr her.
Synes for egen del at jeg alltid får en bedre pils på fat enn flasker. Gahr kan sikkert også supplere med informasjon rundt dette med nødvendig tid på primærgjæring hvis en følger litt med underveis. Synes selv at 3-4 uker kan være unødvendig lenge før du går over til lagringsfasen, men Ketil er absolutt ikke alene om denne oppfatningen.

Vil tro at hva som er nødvendig av tid før kaldlagring må henge sammen med på hvilket tidspunkt en har oppnådd ønsket utgjæring og modning (også kalt diacetylrest).

Sist redigert:
Min pilsner gjæret jeg i 2 uker inkludert diacetylrest, deretter var det over på fat til karbonering og modning. Denne pilsneren var god allerede etter 2 uker på fat, men ble helt knall etter 4 uker.

Tilbake
Topp