Montering av frostvakt i kjøleskap.

Har nå med litt hjelp fått koblet opp stc-1000 med kulde og varmestyring.
Har vært og kjøpt meg http://www.jula.no/frostvakt-200-w-417021en frostvakt på 200 W på jula og ett brukt kjøleskap på finn på 135 * 60 cm

Så det jeg lurer på hva bør jeg gjøre når det gjelder monteringen/plassering av frostvakten i kjøleskapet? ( mht varmeutvikling)

Er det behov for en vifte i skapet for og få fordelt varmen eller går det fint uten?

Hvordan har dere der ute gjort det i et kjøleskap, om det er noen som har bilder av sitt opplegg i kjøleskapet så hadde vært gøy og sett det :yes:?

Slik har jeg festet den. Det er luftig rundt den så jeg føler meg sikker på at "fri konveksjon" er tilstrekkelig. Foreløpig er det mest kjøleaggregatet som har slått seg på.

Vedlegg

• DSC00386.JPG
    4,2 MB · Sett: 905
Freddy skrev:
Slik har jeg festet den. Det er luftig rundt den så jeg føler meg sikker på at "fri konveksjon" er tilstrekkelig. Foreløpig er det mest kjøleaggregatet som har slått seg på.

Har du bare boret hull rett gjennom siden på kjøleskapet for strøm og sensoruttaket?

janvad skrev:
Har du bare boret hull rett gjennom siden på kjøleskapet for strøm og sensoruttaket?

Ja, så enkelt har jeg gjort det. Og selve frostvakten er festet med en karosseriskrue. Skapet jeg bruker er et kjølerom som er garantert fri for rør innvendig.

Jeg bruker kun en varmepære og har aldri hatt utfordring med at jeg ikke har hatt nok varme.

Gjæren produserer jo også varme så jeg tror det er kjøling som må til i de fleste tilfellene. Nå står kjøleskapet mitt i oppvarmet kjeller.

Roger skrev:
Jeg bruker kun en varmepære og har aldri hatt utfordring med at jeg ikke har hatt nok varme.

Gjæren produserer jo også varme så jeg tror det er kjøling som må til i de fleste tilfellene. Nå står kjøleskapet mitt i oppvarmet kjeller.

Jeg håper jeg finner igjen min meter med selvregulerende varmekabel. Den skal gi ca. 55W/m og har tidligere vært brukt som varme i vindunk.
Fordelen er at en ikke trenger å tenke avstand.
Ulempen er en viss treghet i systemet.
Men også jeg kommer til å plassere dette i en forholdsvis varm kjeller.

Hvor er det best og feste frostvakten i kjøleskapet i veggen eller i bunnen av kjøleskapet med tanke på fordelingen av varm luft uten og måtte bruke en vifte i tilegg for sirkulasjon?

janvad skrev:
Hvor er det best og feste frostvakten i kjøleskapet i veggen eller i bunnen av kjøleskapet med tanke på fordelingen av varm luft uten og måtte bruke en vifte i tilegg for sirkulasjon?

Det tryggeste er nok å ha det på veggen grunnet mulig søl... Ellers vil jeg si at jo trangere det blir inni skapet jo mere nyttig er det med tvungen sirkulasjon innvendig.

Tilbake
Topp