Montering av temp-sensor i meskedunk type labb. Lavt eller i midten?

Denne lille klarer jeg ikke knekke selv.

Jeg skal ha inn en pt-100 som går til termometer for å måle meskedunken. Meskedunken er en labb-dunk med falskbunn. Vørteren skal resirkuleres via en HERMS.

Montere den oppe er jo ikke noe poeng.

Hvis jeg monterer den lavt nede, så vil målingene jeg gjør bare gjelde kortvarig siden vørteren i bunn av bøtta er i ferd med å ta turen til herms'en og bli varmet opp der.

Monterer jeg den i midten så ser jeg for meg at jeg får et slags gjennomsnitt av tempen i dunken. Men aberet med å montere den i midten er at jeg kan være uheldig å komme borti den når jeg rører i mesken. I verste fall kan jeg sette på en klemringskobling med et rør på innsiden som proben vil gå inn når jeg monterer proben fra utsiden. Men det er liksom litt ekstra dill som må rengjøres det og.. Men det som kommer til å irritere meg da er at jeg vet jo ikke hvordan ståa er i hele mesken. Kan evt sette inn to prober, som er enda mere dill, og montere en bryter så jeg kan lese av hver enkelt probe.

Jeg antar jo at temperaturen i hele mesken vil stabilisere seg etter noen runder i hermsen, så hvis jeg stikker et termometer manuelt de første gangene og måler litt her og der, så kan jeg jo bruke de tallene og bruke proben i midten som referanse ifht målingene jeg har gjort.

Jeg vet jeg overkompliserer dette, men liker tanken å å ha færrest mulig x-faktorer.

Å stikke et termometer her og der i dunken orker jeg ikke lenger, skal være litt stå-og-se på vørteren lager seg selv dette her.

Har jo sett at de fleste har termometer ved utløpet, men hvis det er optimalt iom at vørteren forsvinner ut i hermsen, vet jeg jo ikke.
 
Tilbake
Topp