Papir funker egentlig dårlig. pH ved mesketemp vil være ca 0.3pts lavere enn målt ved romstemp. ie Anbefalt pH på 5.4-5.6 (romstemp vil være 5,1-5.3 i mesk ved mesketemp (65gr)...Papir stripsene vil takle dette dårlig, pga feilmargin på 0.2-0.3pts.
Mtp på pH meter så hsr jeg skjønt at dette er et klassisk tilfelle av "du får det du betaler for". Mao så er ikke et billig ebay meter verdt det. Jeg har selv prøvd det..
Hvis man vil måle pH så bør man legge i minst $70 omtrent. De fleste som ikke har noe å utsette på meteret sitt har lagt i rundt $80. Av det jeg har hørt på PM så er dette prisen to av norbrygg mest likte komersielle bryggerier har lagt i for et Hanna-instruments meter.
Et clue er at du bør ha et pH meter med topunktskalibrering. Er det bare ett-punkts kan du nesten likesågodt bruke strips.
En annen ulempe med strips er at veldig mørk maltbase også kan påvirke fargen på stripsen (altså ikke bare ph-utslaget), men som gutta påpeker: skikkelige saker koster pæng..
kjøp med kalibreringsvæske pH4.0 og 6.86. Dypp pH måleren i disse og juster måleren (liten stillskrue bakpå) til at du får rett måling i displayet. Kjøp også oppevarings væske (KCl) slik at proben ikke tørker ut og får nedsatt levetid.... Ved justering så ender jeg på 4.0 og enten 6.8 eller 6.9 ved kalibreringen...
Mtp på pH meter så hsr jeg skjønt at dette er et klassisk tilfelle av "du får det du betaler for". Mao så er ikke et billig ebay meter verdt det. Jeg har selv prøvd det..
Hvis man vil måle pH så bør man legge i minst $70 omtrent. De fleste som ikke har noe å utsette på meteret sitt har lagt i rundt $80. Av det jeg har hørt på PM så er dette prisen to av norbrygg mest likte komersielle bryggerier har lagt i for et Hanna-instruments meter.
Et clue er at du bør ha et pH meter med topunktskalibrering. Er det bare ett-punkts kan du nesten likesågodt bruke strips.
Da skal det bestilles ph-meter og teste ut en mini-mesk med maltbasen jeg skal brygge neste gang. Da får jeg testet ph og justert meskevannet før mesking når det skal brygges. Så om ph er for lav så tilsetter jeg natron til den er 5.2-5.5? Men hva om den er for høy? Hva skal jeg tilsette får å få den lavere?
Takk for svar, går for kalsiumklorid om det trengs å senkes, for det har jeg allerede i bryggeskapet på kjøkkenet.
Er natron det beste alternativet når ph skal heves?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.