Motstrømskjøler og humlearoma

Er det fordel å utsette 15 min humlen noe ved bruk av motstrømskjøler? Tenker på at vørteren da blir stående noe lengre med høy temp etter kok før siste slump blir kjølt på vei ut av kjelen. Trekker vel da noe mer bitterhet av humlen? Prøver også å la det setle seg litt etter wp men dette forlenger jo også kontakttiden for humlen i varm vørter. Jeg bruker forøvrig ca 20 min for å tappe 25 liter gjennom kjøleren til gjæringskaret, fortere går det ikke pga diameter i kobberøret i diy motstrømskjøleren. Og hva med 0 min humlen? Like greit å droppe den og slenge den oppi som tørrhumle i stedet? Har lest litt om at noen bruker hop back sammen med motstrømskjøler for å "fange" aroma...

Hvorfor ikke kjøre vørteren tilbake i kjelen inntil temeraturen i kjelen er kommet ned til 60-65gr. det tar sikkert bare 4-5 minutter, så fortsette til gjæringskaret...

Du kan også kjøre en hop-stop hvor du kjøler ned til 60 ⁰C og kjører 0-10 min humle der for bedre kontroll

Kalles litt forskjellig. Her er en artikkel om HopStands
http://byo.com/stories/issue/item/2808-hop-stands

Interessant artikkel.. Tror det gikk opp et lys for meg nå når det gjelder Hot whirlpool / Hop Stand vs Cold Whirlpool og minimering av DMS. Tolket det som at for lyse pilsner er det lurt å bruke resirkulering gjennom motstrømskjøler for å komme ned i temp raskest mulig, men for overgjæret litt mørkere er det helt ok å kjøre hot whirlpool uten å gå via motstrømskjølern, og kan da bruke store mengder humle som vil danne en kone, og så kjøle på vei til gjæringskar.. Eller tenker jeg feil da? Tankemåten er vel litt preget av at jeg gått for platekjøler og ikke rør-i-rør mostrømskjøler så er redd for å få for mye trub inn i kjølern.

Tilbake
Topp