Motstrømskjøler og sjøvann?

Nå Svarer båtmannen i meg :) NEI..... I kjølekretser med sjøvann er det messing, cunifer legeringer, rutfritt eller titan som gjelder. Noe annet er at ved temperaturer over 68 grader krystalliserer saltet i sjøvann seg og etter hvert går kjøreren din tett. Men det tar tid....

Det var ikke svaret jeg hadde håpet på :)

Men om man skyller motstrømskjøleren med ferskvann etter bruk, vil det som har krystallisert seg av salt i kjøleren løses opp?

Det var ikke svaret jeg hadde håpet på :)

Men om man skyller motstrømskjøleren med ferskvann etter bruk, vil det som har krystallisert seg av salt i kjøleren løses opp?
Om du har litt trykk så blåses jo mesteparten ut om du lar det renne litt. Men er jo umulig å forutsi rester og slikt helt. På den andre siden vil du nok klare å lage en del batcher før den er tett...
Fins sikkert noe saltløsende vidundermiddel man kan gjøre gjennom og tipper jeg. Spørre i en båtbutikk. Eller en legering du kan kjøre gjennom først. Og gi tilbakemelding her, for jeg kunne tenkt meg å brygge i naustet ;)

Snekka våres har lukket kjølesystem. Den kvitter seg med varmen i et 2 meter langt kobberrør under båten. Dette funker som bare det. Noe irr blir det, men det har så langt holdt i 5 år. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøre saltvann i en motstrømskjøler, bare husk å skylle den med ferskvann etter bruk og sørg for at den er tørr.

Hva med å legge en bit kobberrør i sjøen og se hvordan det går. Ser det greit ut etter en måneds tid eller tre så holder den vel en stund. Tipper den irrer mer ved høyere temperatur men det er kanskje ikke så lett å få til.
Rørbit og kjøler bør ha samme legering hvis den er legert.

moglege grunnar:

a) Hansenbrygg bur ved sjøen og vil ha skikkeleg kaldt kjølevatn no som vinteren nærmar seg - jo kaldare kjølevatn - jo raskare kjøling.

b) Hansenbrygg har bygd seg bryggeri ombord i ein av lugarane i sin nye 60 fots Princess Yacht.

c) Hansenbrygg har tatt bryggeri med seg på ferie i Jordan , Israel eller Vestbredden og skal brygga øl ved Dødehavet

Frå spøk til alvor: litt saksing frå det store internettet:
Copper Pipe Corrosion Copper has good resistance to corrosion by all types of freshwater. ........

Copper also has good resistance to corrosion in seawater. .... Copper is sometimes used in seawater piping, but copper pipes are subject to corrosion-erosion where the flow velocity is greater than 0.9 to 1.2 m/s (3 to 4ft/s). These velocities are often attained at changes in copper pipe cross section or flow direction.

saksa herifrå: http://www.corrosionist.com/copper_pipe_corrosion.htm

Så stilleståande sjøvatn er betre enn om det renn og i ein kjølar vil det jo renna litt.

Kansje ikkje kjølaren din vil vare i 150 år, men det vil ikkje du heller.
Eg hadde køyrt på. Kansje legge eit langt røyr ut i sjøen og pumpe vørteren gjennom?

Eddik i vann vil løse opp saltavleiringer bra. En heimelaga, hvis den er det, motstrømskjøler vil vel ikke akkurat gå tett med det første. Men ville nok ikke kjørt sjø i en platekjøler

Når det gjelder temperatur. Sannsynligvis vil aldri kjølevannet ditt komme opp i kritisk område for krystallisering i en enkel motstrømskjøler.
Har forresten en under bygging. Har også tenkt på muligheten for å bruke sjøvann. Bor i et sjøhus, med bryggeområdet i sjøbua, så har god tilgjengelighet på sjø..

Takker for alle svar.

Om hvorfor: Skal flytte til en kåk som har borrehull for drikkevann som går gjennom uv og kullfilter, noen mener at det er maks 3-400 liter vann i et sånt borrehull uten at jeg aner om det stemmer. I tillegg regner jeg med at flowen er betydelig lavere enn i vanlige kommunale vanntilførsler, og tilgangen til sjøvann er der, man kan kanskje fylle en stamp med lunkent vann til ungene og :)

Det blir i så fall snakk om å kjøpe en pumpe, noe ala http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=23370763 hvis det ikke finnes billigere eller bedre alternativer.

Bruker 800-1600 liter springvann avhengig av temp for å kjøle ned batchene, så da utgår sannsynligvis borrehullet uansett.

Planen er å brygge i kåken som ligger 50m unna nøstet hvor jeg tenker å plassere pumpen.

Syns det var mye svartmaling her. Dette går trolig helt utmerket i årevis bare du skyller gjennom med ferskvann etter bruk.

Er du redd for hva som skjer inne i kjøleren, kan du lage en varmeveksler som du setter ned i sjøen og sirkulere kjølevannet i en lukket krets.

Jeg ville vært mer bekymret for om sjøvannet er kaldt nok om sommeren, samt at vannet rekker å varmes opp ganske mye gjennom 50m med slange.

Ev. Kan du unngå å dra slanger helt ned til sjøen ved å lage et isvannssystem til kjølingen. Frys ned en passe mengde ferskvann på forhånd i f.ex 10l bøtter. Ha en stor balje som du sirkulerer fra og sleng oppi is etter hvert som den smelter.

Tilbake
Topp