Mottrykksfyller! Får ikke til å fungere

Heisann, nå er jeg mest sannsynelig dum! Har kjøpt en haug med brukt bryggeutstyr og i denne haugen fant jeg en såkalt mottrykksfyller.

Har da gitt denne ett forsøk men det går overhode ikke som det skal. Får den ikke til å slippe ut oksygen fra den lille ventilen på siden.
har koblet den til en co2 regulator som har 3 utganger. En går til mottrykksfyller, og en til fatet som ølet står på, begge står på 1 bars trykk.
Det som skjer er når jeg vrir ventilen på toppen over på gass, så fyller den flaska med gass. Men når jeg åpner ventilen på siden kommer det ikke ut noe som helst der. Om jeg vrir ventilen på toppen over på øl så starter den å fylle flaska til ca 1/3 del er fylt så stopper det.(dette skjer selv om ventil på siden er lukket eller åpen) Fortsetter å fylle om jeg slipper ut trykk i gummiproppen som sitter på toppen av flaska men dette blir veldig fort mye gris når ølet når toppen..
Noen som har peiling hva jeg gjør galt her? Eller om det kan være noe feil med denne mottrykksfyllern?
 
Hva slags Mottrykksfyller er det? Kanskje noe sitter fast. Ta den fra hverandre, sett sammen og prøv på nytt
 
Er det en gammeldags type slik som denne? De er såpass lite brukevennlige at jeg heller ville lagt den til side. En mottrykksfyller er et flott hjelpemiddel, men det er en stor fordel å bruke en handsfree-modell. Det er kommet flere å velge mellom de siste årene.
 
Er det en gammeldags type slik som denne? De er såpass lite brukevennlige at jeg heller ville lagt den til side. En mottrykksfyller er et flott hjelpemiddel, men det er en stor fordel å bruke en handsfree-modell. Det er kommet flere å velge mellom de siste årene.
Yes det er noe lignende den der ja..
 
Selv om den typen er tungvint å bruke siden den må presses ned på flaska med en hånd samtidig som den andre hånden gjør alle andre operasjoner fungerer de jo ok, særlig hvis det ikke er snakk om et stort antall flasker hver gang. Det går godt an å bygge et stativ til dem for hands-free bruk. Jeg bygde et stativ til en slik inspirert av "svenskefylleren" som fungerte fint helt til en på forumet her solgte videre en svenskefyller etter å ha gått over til boks. Er superfornøyd med den :)

Det høres ut som om blødeventilen din, eller passasjen fra flaska til ventilen, er blokkert på noe vis. Kan det være at gummi/silikonproppen som skal tette mot flaska er for stor/lang slik at den tetter åpningen mellom det lange røret for øl og det kortere røret for gass? Gass ut skal passere i glippen mellom disse to rørene som er tredd inni hverandre. Så hvis gassrøret er for kort eller silikonproppen for lang kan det være at det blir tett og når gassen ikke slipper ut stopper ølet å renne inn.
 
Selv om den typen er tungvint å bruke siden den må presses ned på flaska med en hånd samtidig som den andre hånden gjør alle andre operasjoner fungerer de jo ok, særlig hvis det ikke er snakk om et stort antall flasker hver gang. Det går godt an å bygge et stativ til dem for hands-free bruk. Jeg bygde et stativ til en slik inspirert av "svenskefylleren" som fungerte fint helt til en på forumet her solgte videre en svenskefyller etter å ha gått over til boks. Er superfornøyd med den :)

Det høres ut som om blødeventilen din, eller passasjen fra flaska til ventilen, er blokkert på noe vis. Kan det være at gummi/silikonproppen som skal tette mot flaska er for stor/lang slik at den tetter åpningen mellom det lange røret for øl og det kortere røret for gass? Gass ut skal passere i glippen mellom disse to rørene som er tredd inni hverandre. Så hvis gassrøret er for kort eller silikonproppen for lang kan det være at det blir tett og når gassen ikke slipper ut stopper ølet å renne inn.
Ja det kan godt være mulig, for silikonproppen har jeg bestillt i ettertid da denne manglet! Takk for svar, dette må jeg sjekke ut!
 
Selv om den typen er tungvint å bruke siden den må presses ned på flaska med en hånd samtidig som den andre hånden gjør alle andre operasjoner fungerer de jo ok, særlig hvis det ikke er snakk om et stort antall flasker hver gang. Det går godt an å bygge et stativ til dem for hands-free bruk. Jeg bygde et stativ til en slik inspirert av "svenskefylleren" som fungerte fint helt til en på forumet her solgte videre en svenskefyller etter å ha gått over til boks. Er superfornøyd med den :)

Det høres ut som om blødeventilen din, eller passasjen fra flaska til ventilen, er blokkert på noe vis. Kan det være at gummi/silikonproppen som skal tette mot flaska er for stor/lang slik at den tetter åpningen mellom det lange røret for øl og det kortere røret for gass? Gass ut skal passere i glippen mellom disse to rørene som er tredd inni hverandre. Så hvis gassrøret er for kort eller silikonproppen for lang kan det være at det blir tett og når gassen ikke slipper ut stopper ølet å renne inn.
Fant problemet, fjernet det ytterste røret og brukte kun gummipropp. Da fikk gassen fri passasje ut blødeventilen. Prøvde kun med gass så blir spennende å se hvordan dette fungerer med øl i tillegg.
 
Jeg sliter litt med min tapcooler. Ventilen har en tendens til å henge fast i starten. Må pirke litt i den mens den er under trykk på den første flaska. Men så kommer den seg.
 
Fant problemet, fjernet det ytterste røret og brukte kun gummipropp. Da fikk gassen fri passasje ut blødeventilen. Prøvde kun med gass så blir spennende å se hvordan dette fungerer med øl i tillegg.
Hvis du fjernet det ytterste røret så skal den ikke virke, da kommer jo inntaket til blødeventilen utenfor gummiproppen og flaska...
 
Tilbake
Topp