MrMalty eller Brewer's Friend?

Amarillo

Norbrygg-medlem
Skal sette en starter til 48 liter Porter med OG 1053. Har bare ett glass med gjær og regnet med å måtte kjøre en step-up for å få nok gjær. Men ifølge kalkulatoren til Brewer's Friend er det nok med en starter på 2,7 liter (gjærdato 2/3). Mens MrMalty sier jeg må ha en starter på 6,5 liter, selv om de to kalkulatorene er enig i hvor mange gjærceller jeg må ha, ca 470 milliarder. Så her er det stor forskjell på hvordan de regner gjærvekst.

Jeg ser BF bruker Braukaisers utregninger som standard, mens MrMalty bruker Chris Whites. Har lest Braukaisers teori (http://braukaiser.com/blog/blog/2012/11/03/estimating-yeast-growth/) og det ser ut som han har forsket på dette og har bra grunnlag for det han skriver.

Men hva gjør dere, stoler dere på kalkulatoren til Brewer's Friend?
 
Sist redigert:
Aldri brukt BF. Er du sikker på at du har plottet inn de riktige tallene? Eller er dette Kai Troesters utregning som ligger i BF?

Jeg brukte kun Kai Troester før, men synes faktisk resultatene begynte å bli bedre hvis jeg la meg et sted mellom mr malty og kai troester.
 
Er du sikker på at du har plottet inn de riktige tallene? Eller er dette Kai Troesters utregning som ligger i BF?

Jeg var sikker på at jeg hadde lagt inn feil tall når jeg fikk så stor forskjell, så jeg har sjekket og dobbeltsjekket, og det stemmer. Det er Kai Troesters utregning som ligger som standard i BF sin kalkulator ja, men du kan også velge Chris Whites utregning som brukes i MrMalty.

Det er spesielt når du har lite gjær til stor mengde vørter forskjellene blir store, når jeg reduserer mengde vørter til 24 liter blir forskjellen på starteren bare 2 dl.

Å legge seg et sted i mellom høres fornuftig ut.
 
Som oftest kun under start. Prøvde en gang med å tilsette under veis i en starter til en lager, men det var før jeg fikk utstyret for å telle gjær, så jeg vet ikke hvor mye det hadde å si for veksten. Kan se for meg at det vil bli en økt vekst, men kan ikke si noe om hvor mye bedre det eventuelt vil bli.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siden du har mulighetene for å telle.

Vil du gjøre et eksperiment?

Stirred starter vs non agitated/stirred.

Hva blir celleantallet i begge når du lar den urørte stå ca ei uke?
 
Ja, har lest boken hans. Men synes han har kommet til noen rare konklusjoner innimellom, så er litt skeptisk, men er også interressant.
 
Jeg bruker også begge. Særlig når jeg skal bygge opp gammel slurry synes jeg BF er fin. Det eneste jeg synes er litt rart, er at jeg ikke kan sette inn noen dato (når høstet) på slurry i BF. Så jeg manipulerer litt med MrM viability og bruker BF til å lage starter. Ser ut til å fungere greit, men skulle gjerne visst hvorfor de har valgt å ikke kunne legge inn en høstedato?
 
Passer det og spørre her hva som er ideell OG på starter, ser ikke ut som at BF bryr seg med det, blir det virkelig lik gjærvekst på en starter med OG 1010 som en med OG 1040 ?
Fant ikke noe om dette ved og søke etter det.
 
Nei. Det blir ikke det. Gjærvekst er avhengig av tilgjengelig oksygen og tilgjengelig ekstrakt. Hvis oksygentilgangen er lik og du senker mengden ekstrakt så vil du få mindre vekst enn om du bruker mer ekstrakt. Gitt samme mengde gjær i utgangspunktet.

Ideell OG sies å være 1.040, kan være at det er praktisk tilfeldig siden 100g DME i en liter vann gir det. @msevland vil nok gi deg en annen optimal OG på startere.

Edit: argh. Svarte tråden ikke @Oddvar Demmo
 
Sist redigert:
Ut fra arbeidene til Troester har jeg lest at optimal OG er 1.030 / 7°P
Jeg bruker 1.040 dersom jeg trenger mer gjær...

1.030 gir følgende DME/Vann fordeling
2L = 0,16kg DME
3L = 0,25kg DME
4L = 0,33kg DME

- The better access to fresh air, the more yeast growth (airlock / foil / no cover / air injected)
- The higher speed on stirplate, the more yeast growth
- High gravity starters don't work as well. Optimal OG: 1,030
- Shows tendency that more air access leads to more alcohol resistant yeast

Conclusions
Access to air during yeast propagation helps growth and (more importantly) improves alcohol resistance
Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed

http://www.braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf
 
Sist redigert:
Takk, mye DME spart :)
Hva med luftpumpe fremfor magnetrører? har ikke lyst til og begynne med rører men har pumpe og oksygen.
 
Ut fra arbeidene til Troester har jeg lest at optimal OG er 1.030 / 7°P
Jeg bruker 1.040 dersom jeg trenger mer gjær...

Dette gir følgende DME/Vann fordeling
2L = 0,16kg DME
3L = 0,25kg DME
4L = 0,33kg DME

- The better access to fresh air, the more yeast growth (airlock / foil / no cover / air injected)
- The higher speed on stirplate, the more yeast growth
- High gravity starters don't work as well. Optimal OG: 1,030
- Shows tendency that more air access leads to more alcohol resistant yeast

Conclusions
Access to air during yeast propagation helps growth and (more importantly) improves alcohol resistance
Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed

http://www.braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf

Men. Hva får "optimal" ut på med 1.030. Jeg vet at det ikke er vekst. Er det helse?
 
Om man leser litt lenger ned på siden med kalkulatoren på BrewersFriend står det at for Growth Model: C. White er det OG 1.036 som er benyttet i formlene.
"The growth curve is geared for a starter gravity of 1.036 (9 ° P)."
Og det er nok hardkodet inn i kalkulatoren, for dersom man endrer OG på starteren til rent vann (1.000) så får man samme resultat som for en hvilken som helst annen OG, når C. White er valgt.

Velger man derimot Braukaiser sin vekstmodell, er denne mer basert på endret vekst sett i forhold til OG på startvørteren. Og vi ser at veksten endres dersom man endrer OG.

Det jeg tolket ut av dette er at dersom man bruker C. White som vekstmodell, bør man ha en starter OG på ca 1.036 for at estimatet skal stemme, det er jo også denne OG som er default i kalkulatoren

Dersom man vil ha en annen styrke på starter vørteren bør man velge Braukaiser fordi denne modellen tar høyde for styrken på vørteren, men da er man også avhengig av magnetrører fordi hans beregninger er kun gjort med bruk av rører.

Og så er jo alle disse tallene estimater og basert på modeller. SÅ det vil jo aldri gi oss et eksakt antall celler, bare et anslag.
Som er godt nok.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp