MrMalty eller Brewer's Friend?

Så nylig en foredrag der Chris White advarte mot å bruke MrMalty-kalkulatoren. Jamil har ikke oppdatert den på en stund, og i de nye PurePitch pakkene har gjæren mye bedre overlevelsesprognose enn det som er default i kalkulatorene. Så man må manipulere datoen for å få et noenlunde riktig startantall. Dette gjelder også Brewersfriend – allikevel liker jeg den mye bedre. Funksjonen der man kan grabbe tallene og bygge opp startere i flere trinn er nydelig.
 
Problemet med de fleste av disse kalkulatorene er at de er litt som å lese et langtidsvarsel for fiskebankane på yr.no, uten å se på noe annet enn ikonene. Det er veldig mye kompleksitet og usikkerhet som ligger bak, og selv om spørsmålet er enkelt ("hvor mye gjær får jeg?") er det nesten umulig å gi et godt svar. Og jo mer nøyaktig svaret man får ser ut til å være, jo mer usikkerhet skjuler det.

Jeg stoler ikke spesielt mye på noen av dem. Minst av alt stoler jeg på Mr. Malty, for der virker vekstmodellene ganske underlige. Værmeldinga for Haltenbanken og Langfjella kan og være like av og til, men du bør ikke lytte på fiskerimeldinga når du skal til fjells av den grunn. Kai Tröster (Braukaiser) har lagt ut en del informasjon om hvorfor modellen hans er som den er, og det gjør at jeg stoler mer på den enn de fleste andre. Men været på Dovre er fortsatt ikke lett å si noe sikkert om.
 
Tilbake
Topp