Mugg i piknik-kran

KBA

 
Hei åpna opp krana for rens( som jeg gjør hver gang fatet er tomt) og krana var full av mugg.
Dette var et fat med dry stout som stod på ganske lavt trykk over en del tid, det er mulig det har kommet inn luft da. Er det andre som har opplevd dette? Første gang for meg etter ca 4 år m fat.
13620067_10153465024991841_2810167203514310873_n.jpg
 
Sist redigert:
Ja det er som sagt første gang, det som er litt kjipt er jo at jeg har drukket dette, forhåpentligvis har det skjedd mot slutten av fatet
 
Oj, har brukt picknic krana i over 1,5 år og aldri opplevd dette. Så dette er da vanlig ??

Hvordan skjer dette da ? , har som regel picknic krana i kjøleskapet sammen med ølet og lengste jeg har hatt den påkoblet er 3 mnd i en sleng..

Bestilte 6 stk på bayen fra linken just in case

Easybrew
 
Bruk et glass star San eller noe god whisky i et glass. Legg så krana oppi der etter bruk. Mine fat står i en fuktig kjeller. Får slik mugg om jeg ikke følger mitt eget råd

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Huffda.....så nesten ut som om gummien er skadet også,har hatt picnickran noe år nå og aldri sett noe lignende.
Bruker også picnickranen når jeg vasker fatene og da får kranen(e) samme behandling med kaustiksoda og starsan (også tappelinjer).
 
Har kranene inne i kjøleskapet, vasker og desinfiserer med pbw og starsan alltid. Jeg tror det har blitt igjen øl i selve krana og fordi fatet hadde så lavt trykk så har det på en eller annen måte kommet til luft og dermed grobunn for mugg. Akkurat den krana gikk i søpla
 
Demonterte og vasket Perlic kranene i dag. Sist var sikkert for over et år siden. Var spent på resultatet... , men de var som nye :)
Satt på VentMatic kranene for å sjekke hva jeg liker best. VentMatic føles bedre i hånden, og tapper muligens bedre.
Får gi det litt tid :)
f8ddf95a6b3b549c8861b64f136ee037.jpg
 
Shaize, jeg ble skremt når jeg så dette. Hatt mine i sikkert 3 år og visste ikke at den kunne åpnes.. Kjører pbw og starsan gjennom jevnlig, men var ganske nervøs når jeg åpnet de nå, heldigvis var det ingen tegn til mugg.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: KBA
Opplevte at det kom mugg som små grønne prikkar i skummet på ølet som eg tappa i glaset i helga. Frå corneliusfat og picnic kran som står i kjølerom. Skjedde på 2 fat som vart tappa på fat i slutten av oktober 2016, altså mindre enn 4 måneder på fat. Kanskje 2 veker sidan eg sist drakk øl frå dei fata, og då var alt bra (kansje eg bør drikka oftare?). Etter å ha tømt nokre glas i vasken vart det gradvis betre. Går utfrå at bør kaste desse picnic kranane, eller er det lett å desinfisere dei?
 
Går utfrå at bør kaste desse picnic kranane, eller er det lett å desinfisere dei?
De er lette å åpne og desinfisere, bare skru dem fra hverandre...
Men jeg har også opplevd at å skylle med StarSan og så lagre gir et seigt inntørket lag som lim. Bruker ikke kraner ofte og kjører alltid skulle med StarSan gjennom ledninger og kraner etter bruk. Men både Crome og Perlick kraner må skylles med vann etterpå og heller skylles med StarSan på nytt før neste bruk, ellers sitter de fast!
 
De er lette å åpne og desinfisere, bare skru dem fra hverandre...
Men jeg har også opplevd at å skylle med StarSan og så lagre gir et seigt inntørket lag som lim. Bruker ikke kraner ofte og kjører alltid skulle med StarSan gjennom ledninger og kraner etter bruk. Men både Crome og Perlick kraner må skylles med vann etterpå og heller skylles med StarSan på nytt før neste bruk, ellers sitter de fast!

Skyller du dei etter kvar gong du har tappa deg eit glas? Eg har latt dei stå på samme fata i kjølerom i snart 4 månader utan å skylla dei. Skyller dei når fatet er tomt, og før eg flyttar dei over til neste fulle fat. Det er altså ikkje ofte nok? Opplever at det er vanskeleg å skylla dei utan å pressa noko gjennom dei frå eit fat under trykk.
 
Skyller du dei etter kvar gong du har tappa deg eit glas? Eg har latt dei stå på samme fata i kjølerom i snart 4 månader utan å skylla dei. Skyller dei når fatet er tomt, og før eg flyttar dei over til neste fulle fat. Det er altså ikkje ofte nok? Opplever at det er vanskeleg å skylla dei utan å pressa noko gjennom dei frå eit fat under trykk.

Jeg kjøpte meg nye picnik tappestusser etter denne posten. Men har aldri opplevde dette selv og har byttet mellom flere fat men den ligger alltid i kjøleren.

Inntil jeg finner mugg selv så ser jeg på dette som fake news

Easybrew
 
  • Like
Reaksjoner: KBA
Tilbake
Topp