Mugg i topp av gjæringsfat (cider)

Jeg hadde to gjæringsfat med cider fra råepler. De hadde begge en øy som lignet en mugg-kake på overflaten. Lurer på om det faktisk er det og om brygget må kastes?

Prosessen: råsaft på selvplukket epler ble pasteurisert på 80 C i 30 min i Speidel. Har gjæret i 3 uker på 15 C temperaturkontrollert. Var veldig nøye med rengjøring og har ikke slitt med dette på øl.

Det luktet ikke særlig når jeg åpnet lokket. Men stakk godt i nesa når jeg luktet helt nedi fatet. Men det gjør vel alltid det?

Første gang jeg lager cider på råsaft, så lurer på om det er normalt? Eller om jeg må kaste dette...
ba1bc388e2879ede028fe034ceb68a1c.jpg

aef17acaccf847ac034594ee43b40520.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg hadde to gjæringsfat med cider fra råepler. De hadde begge en øy som lignet en mugg-kake på overflaten. Lurer på om det faktisk er det og om brygget må kastes?

Prosessen: råsaft på selvplukket epler ble pasteurisert på 80 C i 30 min i Speidel. Har gjæret i 3 uker på 15 C temperaturkontrollert. Var veldig nøye med rengjøring og har ikke slitt med dette på øl.

Det luktet ikke særlig når jeg åpnet lokket. Men stakk godt i nesa når jeg luktet helt nedi fatet. Men det gjør vel alltid det?

Første gang jeg lager cider på råsaft, så lurer på om det er normalt? Eller om jeg må kaste dette...
ba1bc388e2879ede028fe034ceb68a1c.jpg

aef17acaccf847ac034594ee43b40520.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for tilbakemeldinger! Kjipt å hive ut, men da gjør jeg det[emoji30]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er mulig det må tilsettes noe næring for gjæren når en skal gjære fruktjuice?
Det er i hvert fall sånn på mjød.

I vørter har gjæren all den næring den trenger.
 
Hiver meg på seint. for å lande et spørsmål jeg følte svevde litt.. Jeg lagde cider på akkurat samme vis, pasteurisert råsaft som ble tilsatt en (mener å huske) pose champagne tørrgjær. Funka nydelig,så du har vært uheldig et eller et annet sted. Kanskje kommet inn noe mugg før gjæren hadde kommet skikkelig i gang.
 
Tilbake
Topp