Muntons gold continental pilsner?

Sitter og ser på petit agentur nå og vurdere og bestille et Muntons gold continental pilsner 3kg, til mitt neste brygg. Har i tilegg tenkt å bestille en ekstra pakke med Muntons Premium Gold overgjær (7g) for og være sikker på å ha nok gjær:)

Er det noen her som har prøvd dette muntons gold settet?
Anbefaler dere noen annen gjærtype til dette settet?

Helst en overgjær, da jeg ikke har en kjeller el lignende og sette brygget i:)

Jeg kan anbefale dette ølsettet. Men jeg hadde oppi en kilo spraymalt i tillegg for å få det kraftigere. Men hvis du rehydrer gjæra så kan du nøye deg med bare en pakke. Den som følger med.

Blir det noe forskjell om en rehydrere 1 pk gjær eller om en bruker 2 pk tørrgjær? Ser at det står  på Muntons sin nettside står det at det er bare å drysse tørrgjæren over vørteren uten og røre rundt, gjelder dette når man rehydrere gjæren også? Eller må en røre litt rundt i begge tilfeller?

Hvis, som navnet på settet tilsier, dette er en pilsener, burde du vel heller velge deg en lagergjær som ekstragjær?

Problemet med disse gjærposene som følger med er: Hva slags gjær er det. Hvor gammel er den og hvordan har den blitt oppbevart? Alle disse faktorene spiller inn på hva slags resultat du får. Jeg brygga et allgrain med en slik pose og endte med et grusomt banankrydder sirupøl. Tommelfinger regel for brygging med ølsett, kast gjæren som følger med og skaff deg en pose med relativ fersk ølgjær.
Rehydrering er viktig for ikke å skade gjærcellene ved osmose. Gjærcellene har vann og ikke vørter i seg, så det å drysse gjæren over sterilt vann og la den trekke til seg væsken i sitt eget tempo vil gi deg flere friske celler.

Riis'en skrev:
Hva slags gjær er det?

Muntons Gold er vel en gjær som er langt fra å leve opp til fordommene om dårlig ølsett-gjær. Den skal ha gode flokkuleringsegenskaper, god utgjæring og nøytralt ale-preg, altså ikke helt ulikt f.eks. Nottingham. Denne gjæren selges også løst en del steder.

Jeg brygga et allgrain med en slik pose og endte med et grusomt banankrydder sirupøl.

Muntons Gold? Det passer dårlig med beskrivelsene av denne gjæren, men jeg har altså ikke prøvd den selv.

Du vil brygge pils. da trenger du (Som dalaker sier) en lagergjær. SafLager vil gi deg de egenskapene du er ute etter. Ikke noe å nøle med. Det er viktig at du har koll på hvilken temperatur du gjærer øllet ditt på. Lagergjær blir veldig fruktig hvis du gjærer ved la oss si 20 grader. Sett dunken din i egnet kjøleskap med nøyaktig termostat, eller i en sval kjeller. Holder kjelleren din 10 grader vil øllet gjære på opp mot 14 grader. Da vil du få de lager egenspakene du er ute etter.

Jeg kan være nesten enig med Rii´sen i det han sier om gjær. Men jeg kan bare si at har man ikke muligheter til under gjæret øl må man ty til overgjær. Du kan for eksempel bruke Danstar nottingham det er en fin gjær som spenner over et vidt spekter av temp. Den går fra 15 til 25 grader tror jeg. Du kan også bruke Muntons alegjær noe som blir kanskje mer type riktig? Og hvis du er god i engelsk kan du lese her om hvorfor det er best å rehydrer gjær først. http://www.morebeer.com/public/pdf/whydra.pdf
Jeg kan legge til at jeg har aldri hatt problemer med gjær som har fulgt med ølsett. Når det gjelder holdbarheten på gjær som følger med må man gå ut i fra at den har samme holdbarhet som settet.

Jeg brukte Muntons gold-gjær mye i min tidlige bryggekarriere. Det er mulig gjæren er en annen enn det den var da, men jeg var aldri fornøyd med ølet før jeg byttet den ut. Jeg ville aller helst ha gått for flytende gjær, men om jeg skulle bestilt tørrgjær fra Petit, ville jeg kjøpt Danstar Nottingham, som er en helt grei tørrgjær, og rehydret den før bruk. Men jeg ville altså heller ha kjøpt flytende (selv om det er dyrere)...

Tror jeg går for flytende gjær denne gangen da..Trenger man og røre inn flytende gjær i  vørteren eller er det bare og tømme den opp i gjæringskaret og sette på lokket og gjærlåsen?

Flytende gjær er definnitivt bedre siden den ikke har gjennomgått frysetørringsprosessen. Du har også flere typer å velge mellom. Avhengig av gjærtype og temperatur må du oksygenere vørtern din for at gjæren du tilsetter skal kunne leggepå seg og formere seg til rett mengde celler/l vørter for at gjæringen skal gå som den skal. Formeringsprosessen bidrar også til ønskede egenskaper i det ferdige produktet. Som nybegynner er det ikke noe glat i å bruke tørrgjær. Den har også nokk celler i utgangspunktet som reduserer behovet for O2 i væsken. Flere komersielle bryggerier har brukt og bruker fremdeles tørrgjær i øllene sine. Jeg vil anbefale deg å bruke tørrgjær denne gangen og forske mere på hva gjær er og hvordan man behandler de før du hopper ut idet. Det viktigste er at du får deg et godt øl som du kan nyte mens du leser deg opp på vitenskapen.  :ilike:
Det er ingen "spøk" m.h.t gjæring og temperatur. De er veldig føsomme til temperaturforskjelder. Å gå fra f.eks. gjæring på 14 grader til 13 grader over kort tid vil være som å kjøre i oppoverbakke med bremsene på. Det er letter temperaturmessig med "Ale" gjær en "Lager" hvis man ikke har en nøyaktig temperert atmosfære, men du vil også få et annet øl.

Da  er Danstar Nottingham som er den beste å bruke da? Bør den rehydreres før den brukes? Har ikke mulighet og satse på undergjær

janvad skrev:
Bør den rehydreres før den brukes? Har ikke mulighet og satse på undergjær
Absolutt. Kok noen dl. vann med lokk, sett kjelen i kaldt rennende vann til temometeret viser 20 grader. Strø gjæren på toppen. IKKE RØR! La den synke ned i vannet av seg selv. Tar 15 - 20 minutter. Hell allt sammen i 18 - 20 grader vørter. Vær litt forsiktig så du ikke får med evnt. skitt o.l fra kjelen. Sett på lokk. Rist i 40 sek. og sett dunken et mørkt sted. Prøv å ha temp i rommet rundt 18 grader. Da får du en fin pale ale.

[/quote]
Absolutt. Kok noen dl. vann med lokk, sett kjelen i kaldt rennende vann til temometeret viser 20 grader. Strø gjæren på toppen. IKKE RØR! La den synke ned i vannet av seg selv. Tar 15 - 20 minutter. Hell alt sammen i 18 - 20 grader vørter. Vær litt forsiktig så du ikke får med evnt. skitt o.l fra kjelen. Sett på lokk. Rist i 40 sek. og sett dunken et mørkt sted. Prøv å ha temp i rommet rundt 18 grader. Da får du en fin pale ale.
[/quote]

Man bør vel røre i gjæren etter den har stått i 15-20 min før en har den i gjæringskaret? Og er det bedre og riste dunken i stedet for og bare røre den med røresleiven? 

Etter att den er rehydrert kan du bare riste litt forsiktig på kjelen før du heller den i vørteren.
Grunnen til att du rister vørteren er ikke for å blane gjæren, men for å tilføre oksygen til vørteren.
Å riste dunken har vist seg å være den mest efektive metoden uten å bruke O2 aparat og brusesten.

Hvis det flyter gjær oppå vannet etter rehydrering i 15 til 20 minutter kan du røre forsiktig i gjærblandingen så at all gjæren blir blandet inn. FØR du har på gjæren kan du riste kraftig på dunken for å få inn luft/oxygen

Tilbake
Topp