Muntons gold continental pilsner?

Rehydreringen foregår best ved ca. 37 C. Da tar gjæren best opp vannet.

Jeg er ikke nødvendigvis så sikker på at det alltid er noen vits å "lære" bryggingen før man begynner å bruke flytende gjær. Det er ingen lov som sier at man ikke kan hive flytende gjær rett i gjæringskaret uten å bruke starter. Jeg har kompiser som koster på seg en ekstra gjærpakke og skipper starter. Med rimelig fersk gjær blir det bra øl. Jeg støtter Riis'en i at flytende gjær er bedre enn tørrgjær. Tørrgjær har blitt bedre de siste årene, mest fordi teknikken i produksjonen (og dermed hygienen) har blitt bedre, men flytende gjær gir jevnt over bedre resultater. Ta Nøgne Ø som eksempel. Fram til rundt om sommeren 2007 brukte de Danstar Nottingham, men byttet til White Labs WLP007. Produktene deres, særlig de lysere ølene, fikk et markant løft kvalitetsmessig etter byttet. Som brygger snakker man hele tiden om hvor viktig gjæringen er (sammen med vask og desinfeksjon den desidert viktigste prosessen i bryggingen), da mener jeg det er like greit å pense seg inn på rett spor med en gang. Men for all del, med nok og rett tørrgjær, rett behandling av denne og god praksis med temperaturkontroll osv., vil man lage veldig godt øl!

Jeg brygget en Muntons Gold Continental Pilsener sist høst, og brukte den vedlagte tørrgjæren. Jeg synes resultatet ble helt utmerket, men siden dette var ett av mine første forsøk innen "faget" var jeg kanskje ikke så kresen, hva vet jeg. Jeg fulgte anvisningen og strødde gjæren rett på vørteren og lot prosessen gå sin gang.

Settet kom fra Petit.

Jeg tenker på å brygge snart i gjen. I den forbindelse lurer jeg på hvor stor starter jeg må ha til 25 liter. Skal bruke en wlp 001. Har et toliters norges glass som jeg håper er nok.

Hva er beregnet OG på ølet, og hva er produksjonsdato på gjæren? Hos White Labs er produksjonsdato nøyaktig fire måneder før best før-dato.

produksjons datoen kan jeg ikke finne men best før datoen er Jul 08-09.
OG i ølet vet jeg ikke. Det er mørk ekstrakt på fire kilo som jeg kjøpte av Per Inge Haavik.

I samme slengen (det er vel offtopic men allikevel) Man kan bare bruke halvparten, og en og en halv kilo sukker for å få det lysere. Men vil det ike bli tynnere i smaken også?

Hvis du bytter ut ekstrakt med sukker, vil du få et tynnere og tørrere øl. Jeg ville ikke ha byttet ut så mye sukker som du skisserer. Antar det er snakk om flytende ekstrakt? I så fall vil du ende opp med noe i nærheten av en OG på 48 om du bare bruker ekstrakten. Da ville jeg nøyd meg med å bytte ut 625 g ekstrakt med 500 g sukker. Det bør gi omtrent samme OG.

Med en OG på 48 ville jeg ha laget en starter på 2 liter (om du hadde muligheten til det) og ristet denne så ofte som mulig underveis. Har du magnetrører hadde jeg nøyd meg med drøyt 1,3 liter (tall fra kalkulatoren til Jamil).

Hvis du bytter ut ekstrakt med sukker, vil du få et tynnere og tørrere øl.
jeg var temmelig sikker på det. Men å bytte ut 625 gram ekstrakt med 500 gram sukker bare for å få det lysere da blir det så lite ekstrakt i gjen at det er ingen vits. Jeg må nok bruke det to liters norges glasset ja. Jeg har ingen magnetrører. Og ja, det er flytende ekstrakt.

Nå har jeg bestilt 1 stk  Muntons Gold Continental Pilsner 3 kg, 1 pk Danstar Nottingham, 1 L stoutrens og 1 L Sterkrens fra Petit Agentur.

Har lest på hva riis`en og Gahr har skrevet om rehydrering av gjær. Riis`en sier rundt ca 20*C og Gahr sier rundt ca 37*C.
Så jeg må være ærlig og si jeg blir noe forvirra    :confuzed:

Så jeg tenkte og spørre om jeg kan gjøre det på denne måten?

Koke opp  2 dl vann med lokk over, for så og kjøle det ned til ca 30 - 35*C.
Strø gjæren over vannet la det stå i 15-20 minutter røre litt med en steril gaffel om det ikke er helt oppløst.
Legge lokket over og la det kjøle seg ned til ca 18-20*C som vørteren er. Før jeg har gjæren i gjærkaret, legge på lokke og riste godt i gjærkaret for å få luft i vørteren, for så etterpå tømme i gjæren røre godt med en steril røresleiv og deretter sette på lokket riste godt. Og deretter sette det i et rom med romtemratur på ca 18*C med gjærlås.

Høres dette fornuftig ut for dere?

Er meget mottakelig for innspill fra dere :amen:

Sjekk ut denne manualen for rehydrering av gjær fra MoreBeer. Den omhandler rehydrering av vingjær, men vil fungere like bra for ølgjær. Du kan forsåvidt overse det som står om tilsetting av Fermaid K/gjærnæring under rehydreringen, men temperaturene gjelder dog. Jeg mener fortsatt du bør rehydrere gjæren ved 37 °C.

Tilbake
Topp