Muntons Gold

Har ett sett Muntons Premium Gold Pilsner stående til gjæring (vet at dette egentlig ikke blir pils iht til gjærtype og temp altså).. men :

Oppskriften på denne "saken" sier at den skal gjære i 7-8 dager og ha en FG på under 1014 før den skal flaskes. Målte etter 7 dager- var da på 1016 - er nå på 1012 etter 14 dager. Plopper en å annen gang i låsen. Hydrometeret sier jo "bottle" på 1009. Regner med det er ok å flaske nå - men hva vil jeg evnt. oppnå med å la den få ennå noen dager i dunken tro ? (logisk nok litt mer alkohol - mindre sødme kanskje ??) Temp er stabil på ca. 19-21 grader og OG var 1042
 
Forhåpentligvis får du ikke mer alkohol. Får du det er den ikke ferdig utgjæret og mulighet for flaskebomber ved karbonering. Måler du samme gravity om tre dager er du mye mer trygg på at den ikke spiser mer sukker.
Men siden den bare har gått ned to grader den siste uka så Tror (men vet ikke) jeg den er ferdig.
Om hydrometeret sier "bollte" på 1009 eller 1099 er ikke noe å bry seg om.
 
Mitt første brygg ever da en Saga Captains IPA gikk faktisk til 1.009 (etter ca. 12-14 dager på ca. 20 grader) - har ingen forutsetninger for å si om dette er unormalt eller ikke - men oppskriften på DET settet beskrev faktisk at den "skulle dit".. :)
 
Tilbake
Topp