Rookie spm- Muntons Gold

Det stemmer ang. Starsan ja.  Personlig pleier jeg å la det stå på gjærdunken litt lenger, 10 til 14 dager.
Prøv å holde jevn temperatur under gjæringen så går det nok bra :)
 
Den er god. Må nesten spørre når flaske- emballasjen spår en grusom død ved inntak :) Men det er jo snakk om ultrasmå fortynnede mengder som slår ligger igjen i en 22l blanding, så det antok jeg gikk fint!

Stod på pakken at den trengte 7-8 dager eller til det slutter å boble. Burde jeg la det stå lengre eller er boblingen tegn på at gjæren har gjort jobben som kan gjøres?
 
Jeg bytter ut gjæren med en lager gjær og lar dunken stå 4 uker i ca temp 10-12 grader før flasking. Da blir lagerøllen primaa og klar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Navn skrev:
Stod på pakken at den trengte 7-8 dager eller til det slutter å boble. Burde jeg la det stå lengre eller er boblingen tegn på at gjæren har gjort jobben som kan gjøres?
Det kan fortsatt være litt aktivitet selv om det har sluttet å boble i gjærlåsen. 
Men det er vanligvis godt over, når det ikke lenger er skum på overflaten og brygget begynner å klarne litt.
 
Så da må man løfte litt på lokket og sjekke om det er skum? Er det gunstig å gjøre 1-2 gange om dagen etter at det har sluttet å boble?
 
Så da må man løfte litt på lokket og sjekke om det er skum? Er det gunstig å gjøre 1-2 gange om dagen etter at det har sluttet å boble?
Nei det er lurt å begrense oksygentilgangen etter at gjæringen er i gang. Hvis du gjærer med alegjær ved romtemperatur er 14 dager en grei kjøreregel. Sjekk SG, vent et par dager og sjekk igjen. Er målingene like har du nådd fg.
 
Tilbake
Topp