Mye grums i gjæringsbøtta..

Etter å ha kjølt Hveteølen, så valgte jeg ikke å bruke sil ved uttapping for å begrense Infeksjonsfaren.. :ber:

Men.. Da jeg har avtapping helt i bunn av kokeren, så fikk jeg såklart med meg ALT av grums.  Det er ca 3 liter grums i bøtta.

Er dette noe jeg bør gjøre noe med?

Hva er det som kan gå galt når med har med Cold og Hot breake??
 
Bare la det være, ingen fare.
Gjør det ofte slik selv.

En annen ting er at vørteren blir bedre oksygenert ved bruk av sil, mye mer spasjing.
Om det er nødvendig i ditt tilfelle vet jeg ikke, men det er greit å ha i tankene :)
 
Det samme skjer hos meg, men kun når jeg har mesket hvetemalt. Regner med at det er årsaken.

Bjorf
 
Gjæren har godt av å ha litt næring i form av proteiner tilgjengelig. Jeg holder med Røyrvik; man kan stikke om til sekundærgjæring eller fat om 1,5 - 2 uker slik at grumset blir igjen. Men det kan lønne seg å lage en ekstra avtapning i kokeren som begynner ca 1-2 cm over bunnen. Så kan man røre kraftig ved kokeslutt for å lage en 'whirlpool' som samler alt i midten, for så å tappe av ganske så klar vørter fra siden. Hvis man ikke kan lage en sånn avtapning så kan man lage en hevert til formålet som er bygget opp som en ring slik at man suger vørteren fra kanten (og ikke fra midten) av kokekjelen. Men det er for senere...
 
Det man kan gjøre, hvis man er redd for trub/grums, er å la den stå en halv dag uten å tilsette gjær, og så bruke hevert og tappe over bare den rene vørteren. Pass veldig godt på renslighet i alle ledd i såfall.

Min egen oppfatning er at det ikke gjør noe til eller fra. 5-6 liter grums i en 30-litersballong, ittno problem. Den blir gjerne kompaktert til 2-3 liter i løpet av gjæringen også, så du får mer ut av vørteren på den måten.
 
Flott, Takk for alle svar :clap: Jeg  føler meg straks mer beroliget  :lese:

Jeg må se litt på hvordan jeg skal gjøre dette i fremtiden.

Jeg kan legge inn et bilde av kokeren min, så er det litt lettere å forklare. ( den er "litt" spessiell ;) )

Takknemlig hilsen

Tor
 
Personlig bruker jeg en rustfri sikt fra Claes Olsson til å sile ut de største klumpene (hvilket i praksis vil si bare humle. De geléaktige proteinklumpene fra hot- og coldbreak går rett igjennom). Sikten koker jeg i vann i et kvarters tid rett før bruk, så den er bortimot steril. En ekstra fordel er at man får en del gratis oksygenering når vørteren plasker gjennom sikten.
 
Nu er ølet klar for fat å flasker  :skaal: Men pga av at det ble noe tynt på smak (riktig nok  rett fra dunk med 20 °C )Så tenkte jeg å sette et nytt øl. Å denne gangen med helt ny Malt.  ;)

Men jeg har ganske mye grums i bunnen av gjæringsdunken fra Cold Og Hot breake. Er det da noe problem å bruke gjær fra dette brygget til neste brygg?

Gjærkaka fra den ene dunken var ikke en homogen masse, men heller en grynete masse.  Å regner med at den andre ikk er noe bedre.

Kan jeg evt lage en ny starter med begrensede mengder av dette "slammet" ?
 
Det finnes måter å 'vaske' gjæren på. Men når det er sagt så har jeg aldri prøvd, og jeg mener det er heller ikke stor risiko for at denne noe grynete gjærkaken vil gi deg et dårlig 2.-brygg.

Det finnes måter å ha en renere gjærkake ved neste gang. Bl a det å lage en 'whirlpool' ved kokeslutt, slik at det meste av hotbreak-en (proteiner) og humle(pellet)restene samler seg i midten av kokekjelen. Dersom du da forsiktig siler vørteren ut av kokekjelen fra siden (dette er også avhengig av hvordan kjelen din er bygd opp: flat, konkav, hul i bunnen) så vil du få en ganske klar vørter. Du vil da nok få coldbreak i gjæren, men det er ikke så veldig ille.

Kanskje noen her som kan si hvordan man vasker gjæren?
 
Tilbake
Topp