Mye malt i kokekaret!

hei!

Driver med første brygg på GF nå og skal ha 25L, men ser ut som jeg har en del mer! Tipper det er mye malt oppi karet her - hvordan vil dette gå?

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    150,7 KB · Sett: 71
Takk. Skal pitche nå og brygger CCC Pale ale fra brygg selv. Har fått med 2pk 11,5g Safale us-05, men jeg skal vel bare bruke en? En holder til 20-30l står det på pakka!

Settet sier at du skal bruke 260 mrd. gjærceller. En pakke gir deg litt mindre rundt 230 mrd. avhengig av hvem du spør. Begge pakkene gir ca. 460 mrd. gjærceller

Humlen i ølet maskerer sannsynligvis bort ev. smaksnyanser fra gjæren ved ulik dosering av gjær.

Jeg brygger stort sett 1,050 - 1,060 og bruker alltid to pakker til 23-24 liter. Gjærer us05 kald ved 17 C
Dette fungerer veldig godt. Rent resultat uten usmaker

Lenge siden jeg kjøpte ølsett fra Bryggselv, men brukte bare en pakke siste gang på en pale ale. Ble fornøyd, tror begge alternativene gir godt øl. Er du usikker tilsetter du mere gjær, det har få merkbare konsekvenser ved å tilsette nesten dobbel dose for sikkerhets skyld.
Å tilsette for lite gjær gir større negative konsekvenser enn å tilsette for mye.

Her kan du lese litt hva forskjellige mengder gjær etc. gjør med smaksbildet i ølet
https://forum.norbrygg.no/threads/us-05s-egen-trad.22422/

Sist redigert:
Lenge siden jeg kjøpte ølsett fra Bryggselv, men brukte bare en pakke siste gang på en pale ale. Ble fornøyd, tror begge alternativene gir godt øl. Er du usikker tilsetter du mere gjær, det har få merkbare konsekvenser ved å tilsette nesten dobbel dose for sikkerhets skyld.
Å tilsette for lite gjær gir større negative konsekvenser enn å tilsette for mye.

Her kan du lese litt hva forskjellige mengder gjær etc. gjør med smaksbildet i ølet
https://forum.norbrygg.no/threads/us-05s-egen-trad.22422/
Har bare gode resultater med us-05. Jeg bruker litt mer gjær men får aldri usmaker. Dog gjæres i temp kontrollert skap på 17 grader

Har samme erfaring som deg, altså bare gode. Men etter jeg startet å gjenbruke us-05 så blir tørrgjær posen liggende som reserveløsning i kjøleskapet.

Tilbake
Topp