Mye trub, hva gjør jeg galt?

På alle mine 4 batcher med all-grain har jeg hatt mye trub, og over normalen etter min oppfatning.
Bestiller ferdigsett, og spesifiserer ikke kverningsgrad. Brygger med BIAB-sett fra Vestbrygg.

Mesker som angitt i 60 minutt, rører hvert 15. minutt. Koker etter anvisning. Bruker 0.5 tablett whirlfloc (nok til 25 liter). Kjøler ned med spiralkjøler til ca 18-20 grader, og lar det stå i 30-60 minutt, før rolig tapping på gjæringskar. Øverste laget i kjelen er krystallklart, mens de siste 6-10 literne er en tynn trub-væske, altså at truben "svever" lett. Dette blir lett dradd med ut kranen og ned i karet.

Har prøvd å bruke vanlig dør-slag, men partiklene er for små og blir med over.
Har også prøvd whirlpool, men det har ingen nytte, da det ikke blir "kompakt" nok.

Må brygge etter 19.00, da kidn har lagt seg. Dette resulterer i at jeg er ferdig å brygge ca 01.00. Alternativ med å la stå en time eller to ekstra før tapping på gjæringskar er derfor ikke ønskelig, grunnet tiden.

Utbyttet er det ingenting å si på, da jeg somregel ender 6-10 poeng over forventet OG

Er det kanskje Whirlfloc'en som kan være synderen?
 
Du er inne på det selv: -tid. ;-)
Jeg har ikke lenger små barn i hus, så jeg prøver alltid å starte en bryggedag så tidlig som mulig. Ting tar tid, særlig hvis noe uventet skjer under bryggingen. (Og det hender titt og ofte....)

Jeg pleier å ta vare på trub i kjøleskap til dagen etter. Da har truben sunket ned og klar vørt ligger øverst. Dette kan du enten bruke til å sette gjærstarter med, til karbonering eller hive i gjæringskaret om du vil det. Må steriliseres først.

Som @loebrygg skriver er vel ikke trub farlig, du får bare mer bunnfall i gjæringskaret. Men er du en purist på jakt etter best mulig og klar vørt vil du ikke ha trub med over til gjæringen. Jeg vet ikke hvor mye det har å si for smak og holdbarhet på ølet.
Kan være lurt å ikke få med humlen over, men den synker vel raskest?
 
Sist redigert:
Selv bruker jeg 1/3 tablett protafloc som jeg tror er det samme, tilsetter ved 15min, og er fornøyd med resultatet når den har stått minst 45 min. Men jeg brygger bare 12,5L batcher, med et post boil volum på ca.14,5L. Hos meg begynner det å komme litt trub ut gjennom tappeslangen først ved tapping av den siste literen eller to. Til sammenligning har jeg da trub i de siste 3-4 literne. Tapper gjennom en (kokt) humlepose som samler opp ganske mye av dette. Gitt at du har dobbelt så mye vørt, foreslår jeg at du prøver å utvide tiden til 1,5 time en gang, for å se om du da får forventet resultat. Så kan du ev. begynne å kutte på tiden. Det var slik jeg fant ut at den må stå minst 45 min hos meg …
 
Sist redigert:
Nå er ikke trub farlig
så du trenger egentlig ikke bry deg så mye over det

Om det ikke utgjør noe stor forskjell, skal jeg begynne å dumpe endel mer over. Men etter lesing på dette forum, har jeg fått litt "redsel" mot å få med trub. Enkelte har nok en personlig mening om det

Som @loebrygg skriver er vel ikke trub farlig, du får bare mer bunnfall i gjæringskaret. Men er du en purist på jakt etter best mulig og klar vørt vil du ikke ha trub med over til gjæringen. Jeg vet ikke hvor mye det har å si for smak og holdbarhet på ølet.
Kan være lurt å ikke få med humlen over, men den synker vel raskest?

Nå bryr jeg meg fint lite om ølet er klart eller halvklart, da smaken står i fokus.
 
Har tenkt litt på å bestille et humlefilter i rustfritt fra AliExpress, for å kunne hekte på karet og kjøre vørteren igjennom.
Men så kom jeg til størrelse på micron, så ble det ikke noe mer med det
 
Om det ikke utgjør noe stor forskjell, skal jeg begynne å dumpe endel mer over. Men etter lesing på dette forum, har jeg fått litt "redsel" mot å få med trub. Enkelte har nok en personlig mening om det.

Nå bryr jeg meg fint lite om ølet er klart eller halvklart, da smaken står i fokus.
Den mye omtalte Brulosofen har testet dette. Du kan lese det her The Great Trub exBEERiment | Results Are In! og selv vurdere hva du vil legge i dette …
 
@Anders90 Jeg har vel samme erfaringer som @MonoBryggeriet over her. Jeg brygger såpass store batcher at jeg sitter med pluss/minus 26 liter ferdig øl. Da har jeg 32 liter nedkjølt vørter i kjelen før jeg begynner tappinga. Jeg lar det stå 45 minutter, og så tapper jeg av 2 liter som jeg bruker til karbonering, og fyller 25 liter klar vørter i gjæringskaret. Da begynner det gjerne å komme litt rusk, og jeg stenger krana. Så tapper jeg videre 4 liter over i ei stor flaske. Da er det ca en liter tjukt slam igjen i kjelen. De fire literne lar jeg stå til neste dag, og så kan jeg dekantere et sted mellom en og to liter som jeg kan bruke som startervørter.

Altså: Av de 32 literne får jeg 29 liter klar vørter. Bare 3 liter - altså ca. 10% - forsvinner som avfall, og det er et ganske tjukt slam.

Da skal det sies at det blir igjen en del grums - mellom en og to liter - i meskekjelen, og så skummer jeg når jeg koker opp. Der blir det borte en del ganske tjukk guffe som ellers ville endt som bunnfall.

Jeg bruker et klaringsmiddel som heter Supermoss, som er det samme som det du bruker, bare at det er i pulverform. Virkestoffet er karragenan, som utvinnes av rødalger, "Irish Moss". Jeg tilsetter det når det er igjen 5 minutter av koketida, og det tror jeg du kan prøve, også. Det er mulig at det hjelper. (Nyere forskning - jeg finner ikke igjen referansen - sier at strukturen i karragenan brytes ned ved lengre koketid.)

pH til kok er også en faktor. 5,0 - 5,2 skal være ideelt for proteinkoagulering (Hot Trub: Formation and Removal | MoreBeer). Du kan sjekke på en enkel måte med pH-strips som du får i bryggeforretninger. (Kjøl ned prøven til værelsestemperatur før du måler.) Det gir også en rundere karakter til bitterheta i ølet - men litt dårligere IBU-utbytte - å få pH dit ned.

Jeg lager en tominutters whirlpool med meskespaden etter at jeg ha plukket ut kjølespiralen - som jeg forøvrig rører sakte med under nedkjølinga, også. Whirlpoolen hjelper til å samle trub'et i midten av kjelen, og røringa underveis i nedkjølinga gjør at den går vesentlig raskere. Det siste er visstnok viktig for best mulig dannelse av cold break'et, som består av finere partikler enn hot break'et.
 
Jøss, liten forskjell altså. "Truby" framkommer som mest klar, framfor "no-truby".

Mye der som overrasket meg :)! Nå er jo ikke dette et vitenskapelig eksperiment, men som en test, synes jeg denne er blant de beste jeg har lest fra den kanten. Synd ikke linken til studien hvor mye trub gav mindre estere virket. Men kanskje jeg skal begynne å dumpe hele faenskapet i gjæringskaret neste gang jeg prøver meg på en weiss, for så langt har mine to forsøk vært helt "bananas" :D. Det var vel ca 50% deling på hva de foretrakk, og det ble vel påpekt at forskjellen var liten. Kanskje du skal splitte selv og se hvilken leir du hører til :p?
 
Mye der som overrasket meg :)! Nå er jo ikke dette et vitenskapelig eksperiment, men som en test, synes jeg denne er blant de beste jeg har lest fra den kanten. Synd ikke linken til studien hvor mye trub gav mindre estere virket. Men kanskje jeg skal begynne å dumpe hele faenskapet i gjæringskaret neste gang jeg prøver meg på en weiss, for så langt har mine to forsøk vært helt "bananas" :D. Det var vel ca 50% deling på hva de foretrakk, og det ble vel påpekt at forskjellen var liten. Kanskje du skal splitte selv og se hvilken leir du hører til :p?

Nå er vel de fleste av oss normale forbrukere, og ikke inne på vitenskapelig nivå, så betydningen er tenker jeg ikke på i det hele tatt :) Har bare et lite gjærskap, der jeg kun får plass til en vanlig 30-liters bøtte, så for min del holder jeg meg til single-batcher.
 
Gjør som Finn vanligvis, brygger 10 liter større batch enn jeg skal tappe til gjæring. Vanligvis 65 liter etter kok, så blir det parogfemti i gjæringsbøtta. Nå har jeg fått meg diptube som er vribar fra utsida av kokekjelen, så da får jeg og tilpassa litt bedre når jeg skal stoppe å tappe. Men veldig nøye med dette er jeg kun hvis jeg bunnhøster gjær som skal brukes på de neste batchene, da er det veldig fint å tappe kun klar vørter over, så slipper jeg å skylle gjæra når den høstes.
 
Jeg filtrerer gjennom en slik:
Project Brew Hop Spider V2
4b65ccb4dcc6f0bc3e4662e43e33d74a-image.jpeg

Stopper ikke alt, men det meste.
Før filtrerte jeg gjennom en BIAB-pose. Funka det også, men renholdet er enklere med hop-spider'n.
 
Samme her, benytter hop spider som filter. Mot slutten henger jeg den over gjærkaret slik at alt kommer med. Fungerer utmerket.
 
Jeg burde vel lagt til at jeg koker i en SsBrewtech-kjele som har en "trub dam", som består av en dip tube som henter opp vørteren bak en liten skjerm som hindrer bunnfallet i å strømme inn i dip-tuben. Det funker faktisk bra, men forskjellen er nok ikke veldig stor. (Jeg brukte den ikke til å begynne med.)
kettle_dam_grande.jpg
 
vurderer å kjøpe meg en sånn selv
Er det verdt det? Har ikke Ss så det blir evt. uten den dammen
hvis jeg ikke får festa det på en annen måte
 
En 1/4 til 1/3 Whirlfloc-tablett er nok til en batch på 25 liter, og bør som Finn skriver tilsettes de siste 5 minuttene (husker heller ikke eksakt kilde, men det var en av de amerikanske podcastene jeg hører på som poengterte det med tiden). 30-45 minutter ventetid etter nedkjøling burde være nok. Men så bør du også stoppe når truben kommer om du vil unngå den. :)
 
Jeg tapper fra kokekjelen til gjæringskar via et bazookafilter. Det vil si at det er en del bunnfall når jeg åpner, men blir klart ved tapping. Problem kan oppstå når jeg brygger humlerike øl, eller bruker klaringsmiddel. Avtappingen går tregt på grunn av at filteret tettes. I slike tilfeller skraper jeg bunnfall av filteret, med påfølgende resultat av fri flytende grumsvørter.
I det store og hele, så anser jeg ikke grums/bunnfall som et problem. Det feller ut i gjæringskaret sammen med gjær og eventuell tilsatt humle. Ferdig øl klares på flaske/fat:)
 
vurderer å kjøpe meg en sånn selv
Er det verdt det? Har ikke Ss så det blir evt. uten den dammen
hvis jeg ikke får festa det på en annen måte

Mulig du må ha med gjennomføringa for å få det til. Jeg er veldig fornøyd med den, så jeg vil si den er verdt prisen, om den ikke er alt for gal.

Det legger seg så klart litt guff på feil side av dammen, som du må regne som tap. Det er et par dl jeg kasserer i starten.
 
Jeg tapper fra kokekjelen til gjæringskar via et bazookafilter. Det vil si at det er en del bunnfall når jeg åpner, men blir klart ved tapping. Problem kan oppstå når jeg brygger humlerike øl, eller bruker klaringsmiddel. Avtappingen går tregt på grunn av at filteret tettes. I slike tilfeller skraper jeg bunnfall av filteret, med påfølgende resultat av fri flytende grumsvørter.
I det store og hele, så anser jeg ikke grums/bunnfall som et problem. Det feller ut i gjæringskaret sammen med gjær og eventuell tilsatt humle. Ferdig øl klares på flaske/fat:)

Jeg tror det er enighet om at hot break'et bør unngås. Cold break-materialet inneholder stoffer som gjæren trenger, og det kan være gunstig å få med noe av det - sjøl om det som regel ikke er nødvendig.

Problemet er vel at det er vanskelig å få med bare cold break'et. Og ellers er det sikkert ikke slik at det er avgjørende å unngå trub. Jeg regner det som en av disse detaljene som i sum likevel kan bli en forskjell.
 
Tilbake
Topp