Nå nærmer det seg

Har jobbet på spreng i det siste. fylt dag på jobb. sveising og mekking hjemme. her er foreløbig resultat. rolling boil i min hjemmesnekrede 130 liters kokekar med motstrømskjøler montert under kokekar. hadde en liten test og kokte opp vann. brukte ca 80 - 90 min for å få til kok fra springvann.
ikke så dårlig det. motstrømskjøler er laget av 5 meter 5/8 kopperrør med 22 mm armert slange utenpå. rundt om kobberrøret er der snurret en 2 mm kobbertråd for å lage avstand mellom rør og slange samt lede vannet rundt for optimal kjøling. 8 min for å kjøle ned og tømme 130 liter må være bra. kun testkjørt med vann så langt men er fornøyd jeg.
se video av kok her. har laget 130 liters meskekar med løs meskeinsats samt rims. nå venter jeg på de siste smådeler fra ebay, så skal jeg lage microcontroller "arduino" til å styre det hele med mesketemp og tider samt mengde av vann mm.  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=x0qPVpGnYxA

Ka du bruker til å fyre med?  Hørte ikke sus fra gass men hvilken effekt tilfører du?

da er det ved å nærme seg siste hånd på mitt mikrobryggeri (konstruert og design av meg selv)
ber om nåde for valg av slanger ( de er kun montert for funksjons test ) nye av silikon fikk jeg i dag men tenkte jeg skulle lage de siste elektriske detaljer og teste igjen før jeg monterer de dyre slanger.... legger opp litt bilder
med god margin skulle der bli plass til 130 liter ferdige vørter.
kokekar har 2 x 2,5 KW
5 meter motstrømskjøler under kokekar
koker vann fra springen på 80 min. kjøler ned til 15 på 8 min.
meskekar har løs innsats med rustfri netting i bunn
Delco viskermotor fra Fiat til å røre rundt i malten
2 2,5 KW i 2 rims montert på utsiden øker tempen på 130 liter vann 1,4 grad pr min.
god pumpe til sirkulasjon med veldig bra flow. ikke noe problem å strupe for pumpen heller.
alt er isolert med ligge underlag og aluminiums folie / tape
lokk på mesketank med røremoter og luke som enkelt kan lukkes.
lokk til kokekar tenkes bare brukt inntil det nærmer seg koketemperatur og ellers ikke, kan jo forsøke å spare litt på strømmen eller?

Vedlegg

• IMAG0246.jpg
    1,1 MB · Sett: 309
  • IMAG0262.jpg
    25,8 KB · Sett: 300
  • IMAG0255.jpg
    27,2 KB · Sett: 356
  • IMAG0247.jpg
    1,3 MB · Sett: 293
  • IMAG0253.jpg
    28,6 KB · Sett: 300
  • IMAG0252.jpg